5 فایده بازی لگو برای پرورش مهارت ها و رشد کودک

به گزارش آسمان تو، چند نفر از شما بازی کردن با لگو در دوران کودکی تان را به یاد می آورید؟ تقریبا همه ما با این قطعات رنگی که در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می شوند، آشنا هستیم؛ اما، آیا می دانستید که لگوها بیشتر از این که فقط یک تفریح باشند، یک ابزار آموزشی شگفت انگیز برای بچه ها هم هستند؟ یک ابزار آموزشی عالی که بدون سر رفتن حوصله، باعث پیشرفت و بهبود مهارت های مهم در آن ها می گردد. در این مقاله 5 فایده بازی لگو برای بچه ها را آنالیز نموده ایم.

5 فایده بازی لگو برای پرورش مهارت ها و رشد کودک

1. تشویق به خلاقیت

کنار هم قرار دادن قطعات لگو یک بازی بی خاتمه است و کنجکاوی طبیعی بچه ها را تحریک می نماید. آن ها مدام فکر می نمایند که به چه شکلی می توانند این آجرها را کنار هم بچینند و شکل های مختلفی درست نمایند.

با این که بیشتر بازی های لگو حاوی یک دفترچه راهنما برای ساختن الگوهای مختلف هستند، اما معمولا بچه ها نوپا دفترچه را به کنار پرتاب می نمایند و آغاز به ساخت تصورات خود می نمایند. این کاری بود که کودک چهارساله من با لگو کرد. باید به بچه ها اجازه بدهیم تا از فکر و خلاقیتشان استفاده نمایند، و بفهمند که با این قطعات زیبا چه چیزهایی می توانند بسازند. در آخر آن ها با ساخته هایشان شما را شگفت زده می نمایند.

2. بهبود مهارت های حرکتی ظریف

بازی کردن با لگو فواید فیزیکی هم دارد. از آن جایی که قطعات لگو در اشکال و میزان های مختلف ساخته و به روش های گوناگونی به هم وصل می شوند؛ مهارت های حرکتی ظریف فرزندتان، در هنگام کوشش برای فهمیدن ساختن چیزها با لگو تقویت می گردد. کودک یاد می گیرد تا با چنگ انداختن قطعات را بردارد، برای چسباندن آن ها به هم، قطعات رو بچرخاند و یا برعکس کند. این باعث می گردد که عضلات مهمی در بازوها، دست ها و انگشتان آن ها، منعطف تر و قدرتمندتر گردد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید لگوها می تواند مهارت گرفتن اتوماتیک در بچه ها پیش دبستانی را نیز افزایش دهند.

3. تقویت مهارت حل مسئله

سومین فایده بازی لگو برای بچه ها، تقویت مهارت حل مسئله است. در حقیقت بچه ها هنگام بازی کردن با قطعات لگو، باید منطقی تر فکر نمایند. برای مثال با ریختن قطعات لگوی ساخته شده، کودک متوجه می گردد که باید بار دیگر این قطعات را به شکل خاصی بچیند، تا یک پایه قدرتمند ایجاد گردد و از ریختن آجرها جلوگیری کند. بچه ها از آزمون و خطا برای پیدا کردن روش بهتر ساخت تصورات خود استفاده می نمایند.

بعلاوه آن ها یاد می گیرند که قبل از ساخت و کنار هم قرار دادن آجرها، باید به خوبی به تصویر فکری خود و راه درست کردن آن، فکر نمایند. علاوه بر این ها، اگر با لگوهای تم دار بازی می نمایند، یاد می گیرند تا به دستورالعمل های بازی، برای ساخت یک سازه جالب و از پیش طراحی شده عمل نمایند.

نتیجه چه می گردد؟ کودک شما در نهایت مهارت های شناختی قوی ای پیدا می نماید و می تواند به تنهایی روی مشکلاتش کار کند.

4. ایجاد اعتماد به نفس و فردیت

رها کردن بچه ها برای جست وجو یکی از برترین روش ها برای افزایش اعتماد به نفس طبیعی آن هاست. آزمون و خطا کردن با لگو به آن ها یاری می نماید، تا استعدادهایشان را پیدا نمایند و ساختارهای مختلفی را بسازند و بعد به آن چه انجام داده اند افتخار نمایند. زمانی که آن های سعی می نمایند محدودیت قبلی شان را دور بزنند و بفهمند که چه کارهای جدیدی می توانند با لگوها انجام دهند، در همان زمان، ریسک پذیری آن ها افزایش یافته و ترس از طرد شدن در آن ها نیز کاهش پیدا می نماید.

آن لحظه خوشحالی، وقتی چشم هایشان از رضایت برق می زند و شاهکارشان را به شما نشان می دهند، بی نظیر است. تشویق و توجه به آن ها به خاطر کوشش شان در ساخت این شاهکارها، به آن ها یاد می دهد که متفاوت بودن عیبی ندارد و فردیت مفهومی قابل افتخار است. به نظرتان این فوق العاده نیست؟

5. آموزش صبر و پشتکار

آیا از این که کل روز در پی کودک بازیگوش خود می دوید خسته شده اید؟ به بچه ها چند قطعه لگو بدهید و ببینید چطور از یک کودک شیطان، به یک فرشته آرام تبدیل می شوند و آغاز به ساختن چیزی بزرگ می نمایند. صبر، پشتکار و استقامت، ویژگی هایی هستند که هر پدر و مادری می خواهد در بچه ها خود ایجاد کند و لگو می تواند در این موضوع به شما یاری بزرگی کند.

اجازه دهید این فایده بازی لگو را کمی بیشتر شرح دهم. وقتی بچه ها درک می نمایند که برای ساختن چیزهای خوب و قابل توجه، احتیاج به زمان دارند و ممکن است چند بار شکست بخورند، صبر کردن را یاد می گیرند. پشتکار نیز به خاطر مرتب کردن و پیدا کردن قطعاتی که مناسب آن سازه است، به وجود می آید. در نهایت با تسلیم نشدن بعد از هر بار ریختن لگوها و ادامه دادن نیز، با استقامت آشنا می شوند.

اگر فرزند شما هم مثل من کمی کج خلق است، زمان آن رسیده است که لگوهای رنگی رنگی را وارد زندگی اش کنید. این 5 فایده بازی لگو، از برترین مهارت هایی هستند که بچه ها می توانند یاد بگیرند. لگو نه تنها یک اسباب بازی بسیار محبوب است، بلکه امروزه قسمت مهمی از آموزش مبتنی بر STEM در سراسر دنیا است. با این وجود، اغلب مربیان از این روش در مدارس استفاده نمی نمایند و همچنان پایبند روش های مرسوم و سنتی هستند.

منبع: funlearnkingdom

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 تیر 1402 بروزرسانی: 24 تیر 1402 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2437

به "5 فایده بازی لگو برای پرورش مهارت ها و رشد کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فایده بازی لگو برای پرورش مهارت ها و رشد کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید