تشخیص قدرت یادگیری دانش آموزان با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش آسمان تو، اینتل در حال توسعه یک فناوری تازه برای تعامل با دانش آموزان است. این فناوری با استفاده از نرم افزار Classroom Technologies با ضبط تصاویری از چهره دانش آموزان، احساسات آن ها را پیش بینی می کند. هدف از این کار کمک به معلمین در آموزش و بهبود مشارکت دانش آموزان است.

تشخیص قدرت یادگیری دانش آموزان با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگاران، این فناوری که از طریق هوش مصنوعی شکل گرفته است، حالات دانش آموزان را ارزیابی می کند و در صورتی که آن ها متوجه بخشی از درس نشوند، به معلمان گزارش می دهد تا بتوانند نحوه تدریس آن موضوع خاص را دوباره ارزیابی کنند. مایکل کمپبل، مدیر جهانی بخش های تجاری و مصرف کنندگان آموزشی اینتل، گفت: اینتل در تلاش است تا دسترسی معلمان و دانش آموزان را به فن آوری ها و ابزار های مورد نیاز برای رویارویی با چالش های دنیای در حال تغییر افزایش دهد. با استفاده از فناوری این توانایی را خواهیم داشت که استاندارد هایی را برای تجربیات یادگیری آنلاین مشخص کنیم، این امر سبب توانمند شدن مربیان خواهد شد.

مایکل چیسن، مدیرعامل Classroom Technologies می گوید: معلمان در برقراری ارتباط با دانش آموزان در کلاس ها مجازی دچار مشکل می شوند؛ بینش های ارائه شده از طریق فناوری هوش مصنوعی می تواند به معلمان کمک کند تا ارتباط بهتری با دانش آموزان برقرار کنند. Classroom Technologies قصد دارد فناوری خواندن احساسات را آزمایش کند و اینتل امیدوار است بتواند آن را به محصولی پر کاربرد تبدیل کند. برخی از منتقدین می گویند استفاده از فناوری تشخیص چهره در دانش آموزان باعث تجاوز به حریم خصوص آن ها می شود؛ این فناوری احساسات انسانی را بیش از حد ساده می کند که می تواند منجر به نتایج مخربی شود.

با مجازی شدن کلاس ها، مدارس در پی راه های جدیدی برای تعامل با دانش آموزان هستند. یکی از اولین راه چاره ها استفاده از وب کم بود؛ موافقین این ایده می گفتند تعامل چهره به چهره باعث بهبود یادگیری و پاسخگویی اجباری می شود؛ در حالی که مخالفان استفاده از وب کم می گویند این کار حریم خصوص را نقض می کند و می تواند سطح استرس و اضطراب را افزایش دهد. برخی منتقدین عقیده دارند که خواندن چهره دانش آموزان و تجزیه و تحلیل آن ها با هوش مصنوعی سبب ایجاد مسائل جدیدی در این زمینه خواهد شد.

آنجلا دنسی، مدرس ارشد دانشگاه ایلینوی شیکاگو، می گوید: من فکر می کنم بیشتر معلمان، به ویژه در سطح دانشگاه، این فناوری را از نظر اخلاقی مذموم می دانند. اگر مؤسسه من استفاده از این فناوری را به من پیشنهاد می داد، آن را رد می کردم. پیش از این نیز برخی مدارس از نرم افزار هایی برای جلوگیری از تقلب دانش آموزان استفاده کرده بودند. این نرم افزار ها با استفاده از وب کم بر حرکات سر و چشم دانش آموزان نظارت می کنند، و هر صدایی مانند کلیک کردن ماوس را در هنگام امتحانات کنترل می کنند. دانش آموزان برخی کشور ها طوماری هایی را امضا کرده اند که استدلال می کنند این فناوری سبب تجاوز به حریم خصوصی، تبعیض علیه اقلیت ها و مجازات افراد دارای معلولیت خواهد شد.

اینتل می گوید: ما معتقدیم که هوش مصنوعی می تواند به پیشرفت های مفید در پزشکی، صنعت و جامعه کمک کند و ما را با ابزار های مناسب توانمند کند و آینده ای مسئولانه، فراگیر و پایدار را فراهم کند. تحقیقات اینتل ریشه در علوم اجتماعی دارد و تیم تحقیقاتی ما با دانش آموزان، معلمان، والدین و سایر ذینفعان آموزش کار می کند تا بررسی کند که چگونه همکاری انسان و هوش مصنوعی در آموزش می تواند به حمایت از نیاز های فردی یادگیرندگان و بهبود نتایج یادگیری آن ها کمک کند. همانند تمام پروژه های تحقیقاتی، اینتل و همکارانش از سیاست های سخت گیرانه حفظ حریم خصوصی داده ها تبعیت می کنند و به نظارت مستمر پایبند هستند.

اینتل مشخص نکرده است که چگونه از حریم خصوصی دانش آموزان یا معلمان هنگام استفاده از این فناوری خاص محافظت می کند. همچنین در خصوص اینکه آیا می توان از حالات چهره برای ارزیابی دقیق دانش آموزان استفاده کرد یا خیر نیز توضیحی نداده است. محققان دریافته اند که ممکن است برخی احساسات انسانی غیر قابل ابراز باشند، بنابراین نمی توان احساسات را تنها بر اساس حالات چهره مشخص کرد.

همچنین نگرانی هایی نیز وجود دارد که تجزیه و تحلیل های ارائه شده از طریق هوش مصنوعی منجر به جریمه کردن دانش آموزان شود. به عنوان مثال در صورت پرت شدن حواس یک دانش آموز ممکن است نمرات مشارکت ضعیفی کسب کند. اینتل با استفاده از داده هایی که در کلاس های درس واقعی و با استفاده از دوربین های سه بعدی گرفته شده بود، فناوری تحلیل احساسات را ایجاد کرده و با روانشاسان زیادی در خصوص دسته بندی حالات چهره افراد همکاری کرده است. برخی از معلمان این فناوری را مفید می دانند. اما به نظر می رسد این سیستم هنوز به بلوغ نرسیده باشد و برای مشخص اینکه آیا نتایج ارائه شده از طریق هوش مصنوعی واقعاً با عملکرد دانش آموزان مطابقت دارد یا خیر، به داده های بیشتری نیاز است.

اینتل و Classroom Technologies ادعا می کنند که فناوری آن ها به عنوان یک سیستم نظارتی یا به عنوان مدرکی برای جریمه کردن دانش آموزان طراحی نشده است، اما همانطور که اغلب در صنعت فناوری مشاهده می کنیم، محصولات اغلب به روش هایی استفاده می شوند که موردنظر سازندگان آن ها نیست.

منبع: gizmodo

منبع: فرارو
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2238

به "تشخیص قدرت یادگیری دانش آموزان با استفاده از هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص قدرت یادگیری دانش آموزان با استفاده از هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید