خواص شگفت انگیز لبو؛ از لاغری تا پاکسازی کبد

به گزارش آسمان تو، لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آن ها به خاطر ریشه خوراکی شان پرورش داده می گردد. لبو گذشته از این که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست و یونانی ها در قدیم از آن بعنوان خنک کننده خون یاد می کردند.

خواص شگفت انگیز لبو؛ از لاغری تا پاکسازی کبد

فرارو: یکی از مغذی ترین خوراکی های مخصوص فصل سرما، چغندر است. این میوه ارزشمند ویژگی ها و خواص بسیار زیادی دارد که بهتر است ساده از کنار آن گذر نکنید!

بطور کلی دو نوع چغندر وجود دارد؛ یکی چغندر ساده که بنفش تیره و یا قرمزاست و به اسم لبو یا چغندر قرمز آن را می شناسیم و دیگری چغندر قند که رنگ زرد روشن است و از آن برای تهیه شکراستفاده می گردد.لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آن ها به خاطر ریشه خوراکی شان پرورش داده می گردد. لبو گذشته از این که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست و یونانی ها در قدیم از آن بعنوان خنک نماینده خون یاد می کردند.

لبو سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی است؛ علاوه بر این دارای بسیاری از خواص پزشکی و درمانی است؛ در این مقاله مهم ترین فواید لبو یا چغندرقرمز که همگی آن ها دارای پشتوانه علمی هستند را با هم مرور می کنیم.

مهم ترین خواص و فواید لبو یا چغندر قرمز

1) مواد مغذی بالا و کالری کم؛ همان چیزی که به آن احتیاج دارید!

لبو دارای یک پروفایل غذایی فوق العاده است. کالری کمی دارد و در عوض سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. فیبر، فولات، منیزیم، فسفات، آهن، پتاسیم و ویتامین های C و B6 همه این ها در لبو یافت می گردد و این ماده غذایی را ارزشمند نموده است. در کنار همه این ها چغندر قرمز حاوی نیترات معدنی و رنگدانه های طبیعی است که دارای فواید بسیاری برای سلامتی بدن هستند.

2) تنظیم نماینده قوی فشار خون

بیماری های قلبی شامل حملات قلبی، اختلالات قلبی و سکته یکی از شایع ترین بیماری ها در سراسر دنیا به شمار می رود و یکی از مهم ترین دلایل ایجاد نماینده این بیماری ها فشار خون بالا است. مطالعات نشان می دهد که لبو می تواند فشار خون را تا 4-10mmHg پس از چند ساعت کاهش دهد و این تاثیر در مصرف خام چغندر بسیار چشمگیرتر است.

این اثرات کاهش فشار خون به احتمال زیاد به دلیل غلظت زیاد نیترات در چغندر است. نیترات در بدن شما به اکسید نیتریک تبدیل می گردد؛ مولکولی که رگ های خونی را گشاد می نماید و باعث افت فشار خون می گردد. اما این نیترات فقط در حدود 6 ساعت در گردش خون باقی می ماند و برای مشاهده تاثیرات دراز مدت آن بر فشار خون، مصرف مرتب آن احتیاج است.

مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که مصرف روزانه یک فنجان آب لبو به مدت 4 هفته فشار خون بالا را کاهش می دهد.

3) لبو به جنگ التهابات می رود!

التهابات در بدن زمینه ساز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، سرطان و چاقی هستند. لبو حاوی ماده ای بنام بتالائین است و خصوصیات ضد التهابی فراوانی دارد.

مطالعات بر روی افرادی که به دلیل بیماری آرتروز از درد مفاصل بخصوص درد زانو رنج می برند نشان داد که مصرف روزانه ماده بتالائین که در چغندر قرمز به فراوانی وجود یافت می گردد به بهبود عملکرد مفاصل و کاهش درد زانوی این افراد یاری شایانی نموده است.

4) بهبود دهنده سلامت دستگاه گوارشی

فیبر غذایی یکی از مؤلفه های مهم رژیم غذایی سالم است و به بسیاری از فواید از جمله بهبود هضم غذا یاری می نماید. لبو مقادیر زیادی فیبر دارد و می تواند به جلوگیری از ایجاد یبوست، هموروئید، سرطان کولون، رفلاکس اسید معده و چاقی یاری کند.

5) به سلامت مغز یاری می نماید

مطالعه در سال 2017 نشان داد که چغندر و لبو جریان خون را به سمت مغز بهبود می بخشند. نیترات موجود در چغندر رگ های خونی منتهی به مغز را باز تر نموده و اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری به بافت مغز برسد و از این طریق به بهبود سلامت مغز در عملکرد های روزانه خود یاری می نماید.

به علاوه مشاهده شده است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می نماید. بر اساس پژوهش هاکسانی که آب لبو می نوشند مغزی سالم تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

6) لبو خاصیت ضد سرطانی دارد

سرطان یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است که با رشد کنترل نشده سلول ها نمایان می گردد. محتوای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی چغندر باعث شده تا از آن بعنوان یکی از جنگ جویان قوی علیه سرطان یاد گردد.

مطالعات حاکی از آن است که چغندر به کاهش تکثیر سلول های سرطانی در آزمایشات حیوانی منتج می گردد و همین امر زمینه را برای تحقیقات بعدی در این باب فراهم می نماید.

بیشترین تحقیقات بر روی اثر چغندر بر کاهش تکثیر سلول های توموری سرطان پستان و پروستات انجام گرفته و نتایج مطلوبی حاصل شده است.

7) لبو بخورید، وزن کم کنید!

چغندر خواص غذایی فراوانی دارد و آن را برای کاهش وزن مطلوب می نماید. اول از همه آن ها دارای آب زیاد و کالری کم هستند و مطالعات بسیاری نشان داده که افزایش مصرف غذا های کم کالری مانند میوه و سبزیجات با کاهش وزن همراه بوده است. علاوه بر این چغندر به رغم داشتن کالری کم، حاوی مقادیر متوسطی از پروتئین و فیبر است که هر دو این مواد به دستیابی به وزن ایده آل شما یاری می نمایند.

فیبر موجود در چغندر همچنین می تواند با کاهش اشتها و افزایش احساس پر بودن، باعث کاهش وزن گردد.

این در حالی است که هنوز هیچ مطالعه ای اثرات مستقیم چغندر را بر وزن آزمایش ننموده است، اما به احتمال زیاد اضافه کردن چغندر به رژیم غذایی شما می تواند به کاهش وزن یاری کند.

8) لبو دوست دار چشمان شماست!

جای تعجب نیست که خوردن میوه و سبزیجات برای چشمان شما مفید است؛ به ویژه آن هایی که رنگدانه-های غنی دارند. چغندر حاوی دو ماده Lutein و Zeaxanthin است و تاثیر مثبت این مواد بر روی بینایی به اثبات رسیده است. مصرف این کاروتنوئید ها می تواند از پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که یکی از بیماری های شایع بینایی است جلوگیریکند. دژنراسیون ماکولا به دلیل وجود رادیکال های آزاد به عنوان عوامل ایجادنماینده پیری اتفاق می افتد؛ بنابراین اگر می خواهید چشمان سالمی داشته باشید، لبو مصرف کنید.

9) به سلامت کبد یاری می نماید.

وجود کلسیم، بتالائین، ویتامین های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی ها برای کبد تبدیل نموده است. هم چنین لبو صفرا را رقیق نموده و باعث می گردد به راحتی در کبد و روده کوچک جریان داشته باشد و این به بهبود سلامت کبد یاری می نماید.

بتالائین موجود در لبو به کبد یاری می نماید سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده است پاکسازی می نماید و اطمینان می دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی گردد.

به علاوه لبو حاوی روی و مس است که هر دو می توانند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت نمایند.

10) باعث بهبود عملکرد ورزشکاران می گردد

چغندر با افزایش اکسیژن رسانی به عضلات از خستگی ماهیچه ها در طول فعالیت های بدنی جلوگیری نموده و باعث افزایش استقامت می گردد. اگر ورزشکار هستید حتما لبو یا چغندر را در سبد غذایی خود بخصوص قبل از آغاز فعالیت بدنی قرار دهید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 702

به "خواص شگفت انگیز لبو؛ از لاغری تا پاکسازی کبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز لبو؛ از لاغری تا پاکسازی کبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید