5 باور غلط درباره تغذیه در دیابت

به گزارش آسمان تو، باور های نادرست بسیاری در خصوص دیابت نوع 2 سبب شده کنترل آن در برخی از مبتلایان با مشکل روبرو گردد. از آنجا که دیابت یک بیماری است که سیستم های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، تصحیح باور های غلط درباره آن، به پیشگیری از عود عوارض و بهبود شرایط بیمار یاری می نماید.

5 باور غلط درباره تغذیه در دیابت

دیابت منجر به افزایش سطح قند خون می گردد و ابتلا به این بیماری مزمن زمانی اتفاق می افتد که غده پانکراس، قادر به فراوری انسولین کافی نباشد؛ اما کسانی که مبتلا به دیابت هستند با چه باورهای غلطی درباره بیماری خود ممکن است با مشکل روبرو شوند؟ بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، چند باور غلط تغذیه ای و رایج در میان افراد دیابتی از این قرار است:

کربوهیدرات ها برای مبتلایان به دیابت مضرند

مصرف کربوهیدرات، پایه و اساس یک رژیم غذایی سالم است؛ چه دیابت داشته باشید و چه نه. نان های سبوس دار، غلات صبحانه، پاستا، برنج، سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی، نخود فرنگی و ذرت می توانند جزئی از وعده اصلی یا میان وعده شما باشند. کلید اصلی، کنترل حجم آنهاست. مصرف 3 تا 4 واحد از غذاهای حاوی کربوهیدرات در بیشتر افراد دیابتی مسئله ای ایجاد نمی نماید. بعلاوه غلات کامل یکی از منابع فیبر هستند که می توانند به سلامت معده شما یاری نمایند و به علت آن که معمولا جذب قند آنان سریع نیست، در کنترل قند شما اثرات مضر نخواهند داشت.

پروتئین برای مبتلایان به دیابت، بهتر از کربوهیدرات است

واقعیت این است که مبتلایان به دیابت باید مراقب انتخاب های پروتئینی خود باشند چون اگر به خصوص نوع پرچرب آنها را انتخاب نمایند، به سلامت قلب و عروقشان نیز آسیب زده اند. مبتلایان به دیابت باید در مورد اندازه احتیاجشان به مصرف پروتئین، حتما با یک متخصص تغذیه در تماس باشند.

شما می توانید به هر اندازهی که می خواهید، میوه بخورید

میوه ماده غذایی سالمی است و حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است. میوه ها هم کربوهیدارت دارند و شما در برنامه غذایی تان احتیاج به مصرف آنها دارید. اما حتما باید از یک متخصص تغذیه در مورد نوع میوه و اندازهی که مجاز به مصرف آن هستید، مشورت بگیرید. برخی از میوه ها که حاوی قند فروکتوز به اندازه زیاد هستند، در صورت مصرف بیش از حد می توانند کنترل قند شما را مختل نمایند.

افراد دیابتی نمی توانند تا آخر عمر از شیرینی و شکلات استفاده نمایند

اگر در کنار یک برنامه غذایی سالم و همراه ورزش باشد، یک فرد دیابتی می تواند از دسر و شیرینی نیز استفاده کند.

دیابت بیش از اینکه به تغذیه مربوط گردد به ژنتیک ربط دارد

عوامل ابتلا به دیابت نوع یک که یک بیماری خود ایمنی است همچنان ناشناخته است. ممکن است این عوامل ژنتیکی و بعلاوه محیطی باشند. این نوع دیابت که معمولا از سنین کم بروز می نماید به طور مستقیم به تغذیه یا اضافه وزن ارتباط پیدا نمی نماید. در عوض در مورد دیابت نوع 2 که در سنین بالاتر به خصوص بعد از 40 سالگی بروز می نماید تغذیه می تواند نقش داشته باشد؛ هرچند به شیوه ای غیرمستقیم. نتایج آخرین آنالیز های علمی نشان می دهند که بین اضافه وزن و چاقی شکمی و بعلاوه ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2383

به "5 باور غلط درباره تغذیه در دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 باور غلط درباره تغذیه در دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید