برترین مواد غذایی برای لاغری چیست؟

به گزارش آسمان تو، مصرف برترین مواد غذایی برای لاغری یکی از اصلی ترین اقداماتی است که هر فرد باید برای کاهش وزن انجام دهد. مناسب ترین مواد غذایی برای کم کردن وزن شامل مواردی است که در الگوی اشتهای شما تغییر ایجاد کند و به کالری سوزی در بدن سرعت ببخشد.

برترین مواد غذایی برای لاغری چیست؟

نان و بیسکویت سبوس دار

به طور کلی مواد غذایی حاوی سبوس بدون اینکه تأثیر مخربی بر سلامتی بدن بگذارند باعث کاهش وزن می شوند. به همین علت، بیشتر متخصصان تغذیه در رژیم های غذایی نان سبوس دار را جزو برترین مواد غذایی برای لاغری در نظر می گیرند. مقدار کافی فیبر موجود در سبوس باعث بهبود هضم غذا می شود و گرسنگی را کاهش می دهد. بعلاوه اسیدهای چرب امگا3 موجود در سبوس برای مبارزه با التهاب و کلسترول خوب است. کربوهیدرات در سبوس به آهستگی جذب شده و بدن را فعال نموده و سطح گلوکز را پایدار نگه می دارد.

مغزهای مفید

درست است که مغزها پر کالری و حجیم هستند اما اگر به طور مناسب از آنها بهره ببرید برای کاهش وزن شما مفید واقع می شود. مغزها با توجه به پروتئین و کربوهیدراتی که دارند یک میان وعده سالم هستند و به بهبود عملکرد فیزیکی و روانی بدن یاری می نمایند. فیبر موجود در مغزها در رژیم غذایی به کاهش تجمع چربی ها در رگ یاری می نماید.

حبوبات

حبوبات جزو مواد غذایی برای چربی سوزی هستند، چرا که متخصصان معتقدند حبوبات غذایی کامل است و مواد معدنی، پروتئین، فیبر و ویتامین های بدن را تأمین می نماید. حبوبات جزء برترین مواد غذایی برای لاغری هستند، چرا که کالری پایین و مقدار کمی اسید چرب دارند. حبوبات منبع مناسبی برای تأمین انرژی هستند، به فرد احساس سیری می دهند و کلسترول را کنترل می نمایند.

سبزیجات با برگ سبز

وقتی صحبت از خوراکی هایی مخصوص کم کردن وزن می شود، نمی توان بدون اشاره کردن به سبزیجات از این مبحث گذر کرد. سبزیجات کم کالری و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. برگ سبز سبزیجات عملکرد متابولیسم را تقویت نموده و چربی ها را می سوزاند. فیبر قابل توجه سبزیجات گرسنگی را کاهش داده و در میان مواد غذایی مفید دیگر به کاهش جذب کلسترول بد بدن یاری می نماید. سبزیجات با کاهش جذب کربوهیدرات و گلوکز خون را تنظیم و انرژی بدن را تأمین می نماید. برای استفاده از سبزیجات به منظور برترین مواد غذایی برای لاغری کاهو، کلم و اسفناج برترین انتخاب هستند.

سینه مرغ

سینه مرغ یکی از گوشت هایی است که ارزش غذایی به سزایی در رژیم دارد. این گوشت نه تنها خوشمزه و بدون چربی است بلکه حاوی پروتئین و ارزش بیولوژیکی است. خوردن سینه مرغ علاوه بر کاهش وزن در شکل گیری توده های هم عضلانی نقش دارد، به ویژه هنگامی که با ورزش همراه باشد. بعلاوه رژیم غذایی سالم باعث بهبود و کنترل هوس خوردن، شرایط فیزیکی و روانی می شود.

تخم مرغ

در گذشته افراد فکر می کردند که مصرف تخم مرغ باعث افزایش وزن می شود اما امروزه پی برده اند که تخم مرغ برای سلامتی و کاهش وزن مؤثر است. تخم مرغ جزو برترین مواد غذایی برای لاغری است، چرا که حاوی آمینواسید و چربی های سالم است. به همین علت، به تشکیل توده های عضلانی و احساس سیری یاری می نماید. تخم مرغ ویتامین و مواد معدنی مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید و انتخاب خوبی برای رژیم غذایی است.

سیر

سیر کالری کمی دارد و مصرف آن سبب می شود انرژی تان تقویت شود و کالری های اضافه را در طول ورزش بسوزانید. درست است که سیر برای کنترل اشتها خوب است اما به تنهایی نمی تواند جزو برترین مواد غذایی برای لاغری محسوب شود اما می توانید صبح به صورت ناشتا سیر خام را به همراه آب مانند قرص میل کنید که برای چربی سوزی خوب است و علاوه بر آن به کاهش فشار و قند خون یاری می نماید.

زیره

زیره نیز مانند بسیاری از ادویه های دیگر برای درمان مسائل مختلفی از جمله سرطان ها، مسائل قلبی و عروقی و دیابت نوع 2 مفید است. بعلاوه پژوهشگران می گویند اضافه کردن آن به غذای فردی که رژیم دارد برای کاهش وزن هم خوب است. زیره به طور کلی سبب می شود کالری غذای فرد کم شود و در کنار رژیم غذایی درست و ورزش تأثیر خود را بگذارد.

میوه ها

میوه ها به طور کلی به علت فیبر بالایی که دارند، برای لاغری و کاهش وزن مفید هستند. مانند:

  • آووکادو: مانع از احساس گرسنگی می شود.
  • لیمو ترش: سبب بهبود حرکات روده و کاهش احساس گرسنگی می شود.
  • انجیر: به کالری سوزی یاری می نماید.
  • آناناس: حاوی اسید سیتریک است و به کاهش وزن یاری می نماید.
  • گلابی: حاوی فیبر غذایی غیرقابل هضم است، به ثبات فرآیند سو خت و ساز بدن یاری می نماید.
  • سیب: احساس سیری ایجاد می نماید.
  • انگور و کشمش: کالری بسیار پایینی دارند.

دمنوش ها

نوشیدن بعضی از گیاهان به صورت دم نموده می تواند در لاغری شما مؤثر واقع شود. بدیهی است که نوشیدن این دمنوش ها باید همراه با رژیم غذایی اصولی و ورزش صورت بگیرد تا مفید باشد.

دارچین و عسل

دارچین به علت ترشح انسولین برای یاری به افراد دیابتی مفید است. بعلاوه می توان از آن به عنوان یک مکمل در کنار برترین مواد غذایی برای لاغری استفاده کرد، چرا که دارچین می تواند به کنترل اشتها یاری کند. فرد با مصرف چای دارچین و عسل وزن قابل توجهی کم نمی نماید اما می توان در کنار رژیم غذایی از این ترکیب استفاده کرد تا هورمون های کنترل اشتها را فعال کند.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است و یاری می نماید که چربی ها از سلول های چربی حرکت نمایند و به این ترتیب آب شدن چربی ها سرعت می گیرد. این مقدار چربی سوزی به بدن هر فرد بستگی دارد.

چای سفید

چای سفید از همان چای سیاه و سبز به دست می آید اما فرایند کمتری روی چای سفید انجام می شود. به همین علت کاتچین بیشتری در خود دارد که تصور می شود به کاهش وزن یاری کند. چای سفید سبب افزایش سوخت و ساز در بدن می شود.

قهوه

قهوه به مقدار بسیار کم متابولیسم بدن را افزایش می دهد و به کاهش وزن یاری می نماید. بنابراین برای کاهش وزن زیاد، روی آن حساب نکنید. به ویژه اگر با اضافه کردن مواد مختلف به قهوه، مانند شکر باعث می شوید کالری آن زیاد شود.

جمع بندی

برترین مواد غذایی برای لاغری شامل انواع مختلفی از تخم و بذر گیاهان، برگ سبز سبزیجات و انواع نوشیدنی ها و دمنوش ها می شود. به طور کلی باید به خاطر داشته باشید که مواد غذایی برای چربی سوزی باید در کنار ورزش مداوم و رژیم غذایی مناسب مصرف شوند تا برترین نتیجه در چربی سوزی و کاهش وزن حاصل شود.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2231

به "برترین مواد غذایی برای لاغری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین مواد غذایی برای لاغری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید