شرایط نامناسب برج تاریخی خلعت پوشان، اینجا برج اختصاصی ولیعهدان قاجار در تبریز بوده است

به گزارش آسمان تو، برج خلعت پوشان یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره صفویان در تبریز است. این برج آجری در جنوب محله کرکج در 5 کیلومتری مرکز شهر و در جوار رودخانه مهرانه رود واقع شده و محوطه آن برای تحقیقات علمی به دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز واگذار شده است.

شرایط نامناسب برج تاریخی خلعت پوشان، اینجا برج اختصاصی ولیعهدان قاجار در تبریز بوده است

برج خلعت پوشان در دره ای سرسبز در سمت چپ جاده تبریز - باسمنج قرار گرفته و در اوایل دوره قاجاریان به کارگزاران این حکومت اختصاص داشته است. بعدها این مکان به مرکز اهدای خلعت، مقام، نشان و هدیه از سوی ولیعهدان قاجار به خدمتکاران حکومتی تبدیل شد.

براساس متون و سفرنامه های دوره قاجاریه برج در داخل استخری قرار داشت که با گذشتن از روی پلی ورود به ساختمان میسر می شده است. اکنون کانال اطراف برج پر شده و به صورت پیاده رو فرش شده در آمده است.

سر جان ملکم در کتاب تاریخ ایران می نویسد: چون وضع حکومت چیره بر ایران چنان است که می بایست در هر امری ملاحظه شئونات سلطنت بشود بسیاری از آیین ها در ایران از این سبب رواج یافته است. هر چیز که نام پادشاهی بر آنست یا از آن شاه است باید با احترام و آزرم با آن عمل کنند و به گونه ویژه ای ادای لوازم آداب کنند، برای نمونه اگر خلعتی از سوی پادشاه به حکام بلد یا کسی دیگر حتی شاهزادگان خانواده پادشاهی فرستاده شود باید به مسافت چند میل به پیشواز آن رفته با سپاسگزاری بسیار خلعت را بپوشد آن گونه که هر استان حاکم نشینی جای ویژه ای در بیرون شهر دارد که آن را خلعت پوشان گویند. خلعت پوشان معمولاً چهار میل از شهر بیرون است.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1922

به "شرایط نامناسب برج تاریخی خلعت پوشان، اینجا برج اختصاصی ولیعهدان قاجار در تبریز بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط نامناسب برج تاریخی خلعت پوشان، اینجا برج اختصاصی ولیعهدان قاجار در تبریز بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید