آموزش شیوه نامه های بهداشتی کلید اصلی عبور از چالش سفر است

به گزارش آسمان تو، ایرنا/ براساس سخنان مدرس و پژوهشگر حوزه گردشگری، آموزش شیوه نامه های بهداشتی کلید اصلی عبور از چالش سفر است.

آموزش شیوه نامه های بهداشتی کلید اصلی عبور از چالش سفر است

قضیه چیست؟

نوروز مهمترین فصل جهانگردی در ایران است؛ تعطیلات حدود پانزده روزه فرصتی را پیش روی خانواده ها و جهانگردان قرار می دهد تا راهی سفرهای بلندمدت چندروزه شوند؛ اما جهانگردی از نوروز 1399 تا کنون بدلیل شیوع کرونا با چالشی کم نظیر روبرو و کاهشی بیش از 70 درصد را تجربه نموده است.

در طول یک سال گذشته بیشتر مردم یا سفر نرفته اند یا زمانی کمتر از چند ساعت را آن هم در دامن طبیعت و نزدیک به محل سکونت و اقامت خود گذرانده اند، اما اکنون ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزهای مشروط و احتاقتصادی را برای تاسیسات جهانگردی و امکان سفر براساس شرایط کرونایی تا سرانجام اسفند را گفت، البته هنوز باید دید شرایط شیوع بیماری و مناطق کشور در چه شرایطی قرار خواهند گرفت.

معاون جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی درباره کاهش احتاقتصادی محدودیت سفر و جهانگردی در نوروز 1400 می گوید: جلساتی با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده و در آن نشست ها به صورت مفصل موضوعات را آنالیز کردیم؛ براساس برنامه ریزی های اجرا شده دو مدل سفر را پیشنهاد دادیم که می تواند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور اجرایی گردد. در مدل اول سفر با تور است؛ در این مدل از سفر جهانگردان از خدمات تور استفاده می نمایند و حتما در مراکز اقامتی مجاز اقامت خواهند کرد که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی است.

ولی تیموری توضیح داد: در مدل دوم سفر در نوروز 1400 افراد تور خریداری نمی نمایند، اما در سفر به شهر مقصد حتما باید در مراکز اقامتی مجاز و تحت نظارت این وزارتخانه اقامت نمایند تا تمام شیوه نامه های بهداشتی رعایت و سلامتی مردم حفظ گردد.

در این میان گروهی هستند که خودشان به مسافرت می فرایند و ممکن است به ویلاهای شخصی یا اجاره ای بفرایند که تحت نظارت نیست و گروه چهارم هم مسافرانی هستند که در مقصد سفر اقدام به چادر زدن می نمایند.

تیموری تاکید نمود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در نوروز 1400 ایجاد کمپ های جهانگردی، چادر زدن در اماکن و معابر عمومی، اقامت در اماکنی مانند مدارس، زائرسراها، حسینیه ها ممنوع است و این موضوع به استانداران اعلام شده است.

شیوه سفر در کرونا باید به مردم آموزش داده گردد

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ درباره سفرهای نوروزی 1400 و شرایط کرونایی در کشور گفت: در مجوز مشروطی که ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام نموده سفرها به چهار دسته تقسیم بندی شد که البته دو گروه قابل کنترل و نظارت است، اما دو گروه دیگر زیاد قابل کنترل و نظارت نیست. البته در همین موارد هم دقیق اعلام نشده که نظارت و کنترل دو گروه اول چگونه انجام می گردد یا اینکه در این 12 ماه انجام می شده و تجربه و دستورالعملی در این زمینه به طور معین اعلام نشده است.

افسانه پورجم پیرامون اینکه آموزش شیوه نامه های بهداشتی کلید اصلی عبور از چالش سفر است، گفت: از طرفی اقشار کم درآمد در همان دو گروه سفرهای نوروزی قرار دارند که نحوه و چگونگی آن زیاد قابل کنترل و نظارت نیست که نشان می دهد برنامه سفری برای این افراد وجود ندارد، این گروه از جامعه علاوه بر دغدغه کرونا به دلیل شرایط اقتصادی در کشور در یک سال گذشته معمولا سفر نرفته اند و علاوه بر فشار روحی، اضطراب بیماری را هم تحمل نموده اند که باید به شرایط سفر آنها بیشتر توجه گردد.

پورجم با اشاره به آسیب های اقتصادی صنعت جهانگردی در دوران کرونا، اضافه کرد: سفر یک احتیاج روحی و روانی برای همه افراد جامعه است، بعد از یک سال خانه نشینی مردم، نمی توان مطلق گفت سفر نفرایند، تقاضا و تمایل به سفر همواره و در هر شرایطی هم وجود داشته است و با توجه به شرایط کرونا خیلی اماکن در حال بازگشایی هستند و اکنون هم تقاضا برای سفر مجدد در حال شکل گیری است؛ بسیاری افراد در حال برنامه ریزی برای سفر در نوروز هستند. اکنون باید به مردم و جهانگردان آموزش داده گردد که چگونه سفر نمایند تا آسیب های سلامتی و جانی جهانگردان در دوران کرونا به حداقل برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه آسیب های اقتصادی ممنوع شدن سفر هم در نظر گرفته گردد، توضیح داد: کسب وکارهای جهانگردی یک سال در رکود هستند و اگر از بین بفرایند احیای این صنعت سخت خواهد بود، باید با هزینه های کمتر اقتصادی و اجتماعی شروع سفرهای نوروزی را مدیریت گردد.

وی توضیح داد: برای مدیریت سفر در نوروز باید آزمایش های سریع و ارزان در مبادی ورودی در اماکن اقامتی و پذیرایی و حمل ونقل های عمومی در دسترس قرار گیرد، اما بطور کلی انسجام و هماهنگی گسترده تر میان دولت و بخش خصوصی و دولت و نهادهای بهداشتی و درمان و بخش جهانگردی باید انجام گردد تا سفر در دوران کرونا را بتوان مدیریت کرد.

راهنمایان جهانگردی بهترین ناظران سفر در کرونا هستند

پورجم با بیان اینکه جلوگیری از سفر شاید نتیجه معکوس داشته باشد، بیان نمود: اگر همکاری و مشارکت مردم برای مدیریت سفر در کرونا درخواست گردد و افزایش پیدا کند عکس العمل و پاسخ بهتری دریافت می گردد تا اینکه به صورت مطلق سفر ممنوع گردد؛ آموزش و آگاهی بخشی به مردم برای رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی در سفر، کلید اصلی عبور از چالش سفر در دوران کرونا است. مواردی که مخاطرات سفر در کرونا کاهش می دهد باید به مردم آموزش داده گردد تا هزینه های اقتصادی و جانی سفر در دوران کرونا کاهش پیدا کند

مدرس و پژوهشگر حوزه جهانگردی گفت: رعایت اصول بهداشتی در مراکز اقامتی و هتل ها، اقدامات غیرممکن نیست و البته لازم الاجرا است و احتیاجمند افزایش نظارت بیشتر و دقیق تر از سوی خود جهانگردان و همچنین ناظران و بازرسان وزارتخانه میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و راهنمایان جهانگردی که همراه مسافران هستند، اما همه جا را نمیتوان به صورت کامل کنترل کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ با تاکید بر ضرورت توجه به شیوه نامه های بهداشتی توسط جهانگردان و مسافران در طول سفر اعلام نمود: البته نحوه برخورد و تعامل با جهانگرد ظرافت های خاص خود را دارد، راهنمایان جهانگردی به واسطه همراهی و تعامل با تورها و مسافران، بهترین بخش برای کنترل و نظارت سفر در دوران کرونا هستند.

ضرورت تداوم مراقبت های بهداشتی در پساکرونا

پورجم با اشاره به تاثیرات کرونا بر سبک زندگی اجتماعی مردم گفت: ماهیت و شکل سفر و حتی رفتار جهانگردان در پساکرونا تغییر می نماید، دغدغه های مسافران در رعایت ایمنی بهداشت و سلامت در سفر به شدت افزایش پیدا می نماید و بیشتر از قبل مورد توجه قرار می گیرد و مطالبه می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه رکود یکساله در صنعت جهانگردی منجر به افزایش تقاضای جهانگردی می گردد، اضافه کرد: حتی پس از واکسینه عمومی و عبور از همه گیری، جهانگردی بدون دغدغه و اضطراب ایجاد نمی گردد، از طرفی اجرای شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا، فاصله گذاری ها و تجهیز تاسیسات جهانگردی و استفاده از بیمه های سلامت، باعث قیمت گذاری های جدید و افزایش هزینه سفر هم می گردد.

وی با اشاره به اینکه بخش عرضه جهانگردی پیش از کرونا هم با نقص روبرو بود، گفت: بعضی کسب وکارهای جهانگردی در یک سال گذشته نتوانستند مقاومت نمایند و از بین رفتند و بعضی همچنان با شرایط سخت کرونایی دست وپنجه نرم می نمایند، دولت برای بهبود شرایط اقتصادی بخش جهانگردی باید به حمایت بیشتر از مشاغل این حوزه که عموما کسب وکارها متوسط و کوچک هستند، ادامه دهد.

پورجم گفت: کسب وکارهای جهانگردی متوسط بیشتر در جوامع محلی در روستاها و بیشتر هم زنان در این حوزه مشغول هستند، که در یک سال گذشته به شدت ضعیف شدند و احتیاجمند حمایت دولت هستند، اگر تقاضای سفر با این انباشتی که ایجاد شده بدون برنامه و مدیریت نشده رها گردد، با توجه به عدم آمادگی در سیستم جهانگردی و شرایط کنونی آسیب آن خیلی بیشتر از سود آن خواهد بود.

ترس ناشی از بیماری تا مدت ها میان جهانگردان همچنین در جوامع محلی میزبان و مقصد جهانگردی باقی خواهد ماند، شیوه نامه های بهداشتی باید تا مدت ها در جوامع میزبان به صورت کامل و دقیق رعایت گردد، اگر چه رونق اقتصادی شرایط سفر را تعدیل می نماید، اما دغدغه و چالش کرونا و سفر تا زمان طولانی همراه جهانگردی ادامه خواهد داشت، لذا فرایند مراقبت های بهداشتی باید تداوم داشته باشد.

سفر انبوه و گروهی در پساکرونا با اقبال کمتری روبرو می گردد

پورجم با بیان اینکه جهانگردان حرفه ای در پساکرونا حساس تر و محتاط تر عمل می نمایند، گفت: سفر به صورت گروهی و انبوه مسافر در پساکرونا کاهش پیدا می نماید و با اقبال کمتری روبرو می گردد، بطور کلی جهانگردی مانند زمانی که یک حمله تروریستی، جنگ یا حادثه طبیعی در یک منطقه اتفاق می افتد تا مدت ها پس از آن هم با افول روبه رو می گردد؛ انتخاب های مقصد جهانگردی تغییر می نماید و براساس رفتار جهانگردان و تغییر در تقاضای سفر، سیستم عرضه و خدمات دهی هم دچار تغییر می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ رونق جهانگردی را تابعی از تفکر و برنامه ریزی و بازاریابی دانست و اضافه کرد: جهانگردی سلامت و درمانی می تواند با توجه به تقاضایی که پیش از کرونا داشته و البته نگاه به دوران کرونا می تواند با برنامه ریزی فرصت خوبی را ایجاد کند، اما انواع جهانگردی که به هنر و فراوریات صنایع دستی محلی می تواند رونق بیشتری داشته باشد.

برای برندسازی، هنرهای سنتی باید با سایر اجزا جهانگردی مرتبط گردد

پورجم با بیان اینکه هنرهای سنتی و صنایع دستی و جهانگردی مکمل یکدیگرند، گفت: برندسازی یک فرایند کوتاه و تک متغیره نیست و احتیاجمند توجه به موارد مختلف است، ابعاد و ذی نفعان مختلف باید در نظر گرفته تا بتوان شهرت، اعتبار و مشتری و ارزش اضافه کرده اقتصادی در بازارهای جهانی ایجاد کند؛ صنایع دستی و هنرهای سنتی در بخشی از برندسازی می تواند یاری کند، اما به تنهایی نمی تواند به صورت جامع و کامل برندسازی کند یا به تنهایی نمی تواند جهانگرد جذب کند، بلکه در ارتباط با سایر اجزا سیستم جهانگردی می تواند ایران را متمایز نشان داده، ارزش آفرینی نموده و جهانگرد جذب کند و موجب ارزآوری گردد.

مدرس و پژوهشگر جهانگردی با توجه به ظرفیت ها و جاذبه های فرهنگی و تاریخی ایران، گفت: در اختیار داشتن منابع، جاذبه ها و ظرفیت های به تنهایی منجر به ایجاد مزیت رقابتی در صنعت جهانگردی نمی گردد، بلکه داشتن برنامه و چشم انداز و هدف گذاری است که می تواند تحول و رونق در این صنعت ایجاد کند، البته ممکن است گاهی به صورت مقطعی، شاهد اتفاقات تصادفی و گذرا باشیم، اما بدون برنامه موفقیت های عظیم و اثربخش در صنعت جهانگردی بدست نمی آید.

پورجم با بیان اینکه توسعه جهانگردی قدم به قدم اتفاق می افتد، تاکید نمود در گام اول باید به یک تصمیم واحد برسیم که صنعت جهانگردی را تا چه حد می خواهیم و در گام دوم پس از معین کردن نوع جهانگردی متناسب با ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، برای توسعه و بهره برداری از همان نوع جهانگردی زیرساخت های مورد احتیاج آن باید فراهم گردد و در گام بعد نقشه راه و اقدامات متناسب با تقاضا و عرضه جهانگردی و رسیدن به نقطه و شرایط مطلوب این صنعت در آینده باید برنامه ریزی و ترسیم گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: صنعت جهانگردی یک سیستم شامل بخش های بهم پیوسته است و احتیاجمند هماهنگی میان بخشی است که همه اجزا و ارکان آن باید منسجم و هماهنگ با یکدیگر عمل کند تا یک محصول خوب در این صنعت طراحی و فراوری و یک تجربه ارزشمند به متقاضی و جهانگرد ارائه گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1709

به "آموزش شیوه نامه های بهداشتی کلید اصلی عبور از چالش سفر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش شیوه نامه های بهداشتی کلید اصلی عبور از چالش سفر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید