وزیر خارجه ایران دیروز در مسکو، امروز در پکن

به گزارش آسمان تو، وزیر امور خارجه ایران دیروز (دوشنبه) و در آستانه نزدیک شدن به خاتمه گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در مسکو با همتای روس خود ملاقات و تبادل نظر کرد و امروز (سه شنبه) نیز در پکن مهمان وزیر خارجه چین است.

وزیر خارجه ایران دیروز در مسکو، امروز در پکن

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که یکشنبه شب هشتم دی ماه به منظور انجام رایزنی های دوجانبه مستمر با مقامات روس در رأس هیأتی از جمله سید عباس عراقچی معاون سیاسی و سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی راهی مسکو شد، امروز (سه شنبه) در دومین مقصد این سفر و در پاسخ به دعوت وانگ یی همتای چینی در پکن با وی ملاقات کرد.

وزرای خارجه ایران و چین در ملاقاتی که امروز (سه شنبه) در محل وزارت خارجه چین صورت دادند، ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را آنالیز و بر گسترش روابط در همه زمینه ها تأکید کردند. آخرین تحولات برجام نیز از جمله محورهای تبادل نظری دو وزیر خارجه بود. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه، رضا زبیب دستیار وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه و محمد کشاورززاده سفی ایران در چین در این ملاقات حضور داشتند.

پیش از این گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین از سفر ظریف به پکن به منظور تبادل نظر درباره مناسبات دوجانبه و برجام اطلاع داد و موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ضمن تأیید این سفر اعلام نمود که مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه ای و بین المللی محور تبادل نظرهای ظریف در پکن است.

به گزارش فارس، سفر ظریف به پکن سومین سفر او در امسال شمسی است. وزیر خارجه ایران شهریور امسال نیز در سفر به سه کشور شرق و جنوب شرق آسیا به چین، ژاپن و مالزی رفته بود. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران 27 اردیبهشت ماه و پس از اعلام تصمیم ایران در کاهش تعهدات برجامی به منظور گفت وگو و رایزنی های سیاسی در مورد روابط دوجانبه و مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله برجام و تحرکات بی ثبات نماینده آمریکا به پکن سفر نموده بود.

علاوه بر این، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز 9 آذر ماه برای تبادل نظر با مقامات چینی درباره برجام و در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به پکن رفت.

روسیه و چین 2 همکار استراتژیک و شریک راهبردی ایران

وزیر خارجه ایران (+) نیز پیش از ترک مسکو به همکاری های خوب ایران با روسیه و چین اشاره و درباره سفرش به این 2 کشور هم گفته بود: روسیه و چین 2 همکار استراتژیک و شریک راهبردی ما هستند و این تبادل نظرها را ادامه می دهیم و البته این تبادل نظرها در قالب مشورت های مستمری است که ما داریم و این هم ادامه همان مشورت هاست.

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به دو عضو برجامی در حالی اجرا شده است که 14 دی ماه فرصت 60 روزه چهارم ایران به طرف های باقیمانده در برجام به ویژه اروپایی ها برای اجرای تعهداتشان انتها می یابد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 18 اردیبهشت ماه امسال و در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، در بیانیه ای ضمن اعلام کاهش بعضی تعهدات برجامی، فرصت 60 روزه ای را به طرف های باقیمانده در برجام از جمله سه کشور اروپایی داد تا تعهدات بانکی و نفتی خود در قبال ایران را عملیاتی نمایند و اعلام نمود که اگر کماکان این فرایند ادامه یابد و شاهد پایبندی طرف مقابل به تعهداتش نباشیم، ایران گام های دیگری را در این راستا برخواهد داشت. در گام اول ایران از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 3.67 درصد عبور کرد و در انتها این گام و زمان ورود به گام دوم (16 تیر ماه) نیز عنوان شد که ایران از این به بعد سقف غنی سازی 3.67 درصد را رعایت نمی نماید و یک روز بعد هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در تبادل نظر با فارس اطلاع داد که سقف اورانیوم غنی شده ایران به 4.5 درصد رسیده است.گام سوم هم براساس اعلام حسن روحانی از روز آدینه 15 شهریور آغاز و سازمان انرژی اتمی موظف شد در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه احتیاج فنی کشور است، بلافاصله آغاز کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد. حسن روحانی 14 آبان ماه و همزمان با انتها فرصت 60 روزه سوم به طرف های باقیمانده در برجام به سازمان انرژی اتمی دستور داد که از 15 آبان گازدهی به سانتریفیوژها در تأسیسات غنی سازی فردو را آغاز کند.

در همین خصوص ظریف پیش از ترک مسکو گفت که با لاوروف تبادل نظری مهمی درباره برجام داشته و اضافه نمود: درباره اینکه چگونه ایران، روسیه، چین و دیگر کشورهایی که همفکر ما هستند، می توانیم با سیاست های خلاف قانون آمریکا برای از بین بردن برجام مقابله نموده و اروپایی ها را تشویق کنیم که تعهداتشان در برجام را اجرا نمایند، تبادل نظر کردیم.

اروپا خیال بی جا نکند

وزیر خارجه ایران همچنین در نشست خبری مشترک با همتای روس خود تلویحا به استفاده اروپا از مکانیسم ماشه هشدار داد و گفت: برجام به عنوان یک توافق بسیار متین و توازن بخش بین المللی توانسته روش هایی را برای مقابله با نقض تعهدات خودش پیش بینی کند.اقداماتی که ایران در 9 ماه گذشته انجام داده در اجرای این مفاد برجام بوده و هیچکس نمی تواند در برابر این اقدامات، اقدامی نماید. در حقوق بین الملل و حقوق داخلی آن چه اولین جلسه به شما یاد می دهند، این است که شما نمی توانید در برابر راه چارههای قانونی اقدام به تنبیه طرفی کنید که از راه چاره قانونی استفاده می نماید.

رئیس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: اتحادیه اروپا اگر خیال می نماید که می تواند از راستاهایی که برجام معین نموده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار یک اشتباه بزرگ شده است، به خاطر اینکه باید از این راستاها اول علیه نقض آمریکا استفاده کند و بعد علیه نقض های اروپا استفاده کند و بعد از آن احتیاجی نیست به ایران بپردازد چون در آن صورت ایران به اجرای کامل برجام برمی گردد و این نکته ای است که ما و روسیه بر آن اتفاق نظر داریم و همکاری می کنیم. معتقدیم برجام یک دستاورد مهم جامعه بین المللی است و بهتر است کشورها به جای اینکه دنبال این باشند که برجام را نابود نمایند، دنبال این باشند که تعهداتشان را اجرا نمایند.(اینجا بخوانید)

از سوی دیگر لاوروف (+) نیز بر عدم پایبندی اروپا به تعهدات برجامی صحه گذاشت و از کوشش ها برای جلوگیری از فروپاشی برجام سخن گفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) در تبادل نظریی با خبرگزاری ایرنا در واکنش به شایعه احتمال خروج اروپا از برجام عنوان نمود: بعید می دانم اروپا از برجام خارج گردد. مشکل اصلی برجام که طرف های چینی و روسی هم روی آن توافق دارند این است که آمریکا از آن خارج شده و مزاحمت هایی هم برای دیگران ایجاد نموده است و به این شکل برجام را تهدید می نماید.

بهشتی پور: مشورت ایران با روسیه و چین درباره گام پنجم

در همین خصوص حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار درباره سفر ظریف به مسکو و پکن با بیان اینکه رفت و آمد سیاسی بین ایران و روسیه و چین در ماه های اخیر زیاد بوده و هم مقامات ایرانی به روسیه رفتند و هم مقامات روسی به ایران آمدند، عنوان نمود: البته رفت و آمدها با چین کمتر بوده است. ولی به هر حال چند محور در این سفرها همزمان دنبال می گردد، یکی بحث روابط دوجانبه ایران و روسیه و همچنین روابط ایران و چین و دیگری نیز بحث روابط سه جانبه و همکاری ها بین سه کشور که عالیترین سطح آن انجام رزمایش دریایی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان بود.

وی با بیان اینکه چند روز دیگر دور چهارم کاهش تعهدات ایران انتها می یابد، گفت: به نظر می رسد ایران با روسیه و چین برای اجرای پنجمین مرحله مشورت می نماید. البته دقیقا نمی دانم گام پنجم شامل چه اقداماتی خواهد بود، ولی هماهنگی بین ایران و روسیه و چین برای ایران خوب است و این هماهنگی می تواند به این قضیه یاری کند که طرف مقابل (اروپا) که همچنان بی تحرک است و تعهداتش را اجرا ننموده، به فکر وادار شده و در راستا غلط خود تجدیدنظر کند.

بهشتی پور با یادآوری این نکته که بعید می دانم اقدامی از سوی اروپا صورت گیرد، شرح داد: چون اروپایی ها در عمل نشان دادند نمی توانند کاری انجام دهند، مگر اینکه طرف آمریکایی کاری را صورت دهد.

وی در عین حال به مکانیسم ماشه که در برجام تعبیه شده است، اشاره نمود و اضافه نمود: چین و روسیه می توانند در این قضیه یاری نمایند که این برگشت غلط صورت نگیرد، چون ایران از تعهداتش هیچ تخطی ننموده است؛ بلکه این طرف مقابل بوده که تعهداتش را انجام نداده است.

این تحلیلگر در پاسخ به این سؤال که به نظر شما روسیه و چین در صورت استفاده احتمالی اروپا از مکانیسم ماشه در کنار ایران خواهند ماند؟ گفت: قاعدتا روسیه و چین این کار را صورت خواهند داد، چون شاهد بودند که ایران برجام را اجرا می نماید و هیچ تخطی از این توافق ننموده و اگر اروپا به تعهداتش برگردد، ایران هم به تعهداتش بازمی گردد.

بهشتی پور اضافه نمود: در این زمینه آنچه معین است این است که کسی می خواهد به مکانیسم ماشه برگردد که خودش تعهداتش را اجرا ننموده است. آمریکا که از برجام خارج شده و نمی تواند داعیه در استفاده از مکانیسم ماشه داشته باشد، فقط اروپا می ماند که آن هم باید پاسخ دهد، چرا تعهداتش را اجرا ننموده است.

وی با بیان اینکه منطقی برای بازگشت قطعنامه های شورای امنیت وجود ندارد، گفت: اگر اروپایی ها چنین نمایند، ایران اقدامات تندتری را انجام می دهد و به زیان طرف مقابل است. معتقدم چین و روسیه از ایران پشتیبانی می نمایند، ولی زمانی از ما پشتیبانی می نمایند که در چارچوب برجام و معاهده NPT باشیم، اما اگر از برجام و این معاهده خارج شویم، دیگر چنین حمایتی نمی نمایند و به دوران قبل از برجام و رای مثبتشان به قطعنامه ها برمی گردند، چرا که آنها هسته ای شدن را علیه منافع خود می دانستند.

بهشتی پور اضافه نمود: در این راستای که به برجام متعهدیم و در چارچوب کاهش تعهدات پیش می رویم، چین و روسیه با ما همراه خواهند بود و اروپایی ها منطقا نمی توانند کاری صورت دهند، ولی در دنیای زور فقط منطق حاکم نیست، بلکه منطق زور و قانون جنگل حاکم است که توسط قدرت ها استفاده می گردد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین عنوان نمود: قاعدتا در سفر ظریف به مسکو علاوه بر برجام، درباره ادلب سوریه نیز مذاکراتی اجرا شده، ولی اینکه به چه نتایجی منجر شده، نمی دانم. اما همکاری های ایران با ترکیه و روسیه درباره سوریه قابل توجه است. از سوی دیگر با توجه به همزمان شدن این سفر با تجاوز آمریکا به عراق و حملات علیه نیروهای مدافع در برابر داعش و تکفیری ها، شاید در این سفر هم راجع به این موضوع و اقدامات ماجراجویانه و تاثیرات آن بر بی ثباتی منطقه و ناامنی بیشتر در عراق و سوریه صحبت شده باشد. در سفر چنین نیز قاعدتا رایزنی هایی درباره مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه صورت می گیرد.

به گزارش فارس، ظریف در بیست و هشتمین سفرش به مسکو در طول شش و نیم سال انتصابش به این سمت، با لاوروف درباره اوضاع سوریه، شرایط ادلب، عراق و تجاوز نظامی آمریکا به خاک عراق و مواضع الحشد الشعبی، تحولات افغانستان و مناسبات دوجانبه به تبادل نظر پرداخت.

وزیر خارجه ایران در انتها سفرش به مسکو با انتشار تصاویری از ملاقاتهایش، در توئیتر گفت وگوهایش با لاوروف در روسیه را ثمربخش خواند.

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به روسیه و چین در حالی انجام شد که ایران به همراه این 2 کشور از روز آدینه ششم دی ماه رزمایش دریایی مشترکی را در شمال اقیانوس هند آغاز کرد که تا روز یکشنبه به طول انجامید.

وزیر خارجه ایران در بدو ورودش به مسکو این رزمایش را نشانگر آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری به منظور حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آبراه هرمز و عدم همراهی قدرت های مهم جهانی با سیاست های تنش آفرین در منطقه خوانده بود.(جزییات بیشتر)

وی در ملاقات با همتای روس خود نیز مانور مشترک ایران، روسیه و چین را نشانگر همکاری این سه کشور برای صلح در منطقه برشمرده بود.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در هفته ای که گذشت (دوم دی ماه) نیز سفری 2 روزه به مسقط داشت و با مقامات عمانی از جمله وزیر خارجه این کشور ملاقات و تبادل نظر کرد. در صورت صدور ویزا، وزیر خارجه ایران قرار است هفته آینده نیز به نیویورک برود تا در مراسمی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل به منظور بحث و آنالیز درباره منشور ملل متحد از سوی شورای امنیت برگزار می گردد، شرکت کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 748

به "وزیر خارجه ایران دیروز در مسکو، امروز در پکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه ایران دیروز در مسکو، امروز در پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید