نحوه درمان عفونت های روده ای

به گزارش آسمان تو، عفونتهای روده ای را می توان با شناسایی عوامل مسبب که می تواند باکتری، ویروس، قارچ و یا انگل روده باشد، تحت درمان قرار داد. این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص علل، علائم و درمان آن را در اختیارتان قرار می دهد. عفونت روده می تواند ناشی از پاتوژن های (عوامل بیماری زا) مختلفی مانند باکتری، ویروس، قارچ یا مخمر و کرم و انگل های روده ای باشد. گاهی اوقات، عفونت ایجاد شده از طریق این پاتوژن ها می تواند بسیار شدید شود به ویژه اگر بدون درمان رها شده باشد. با این حال، درمان مناسب می تواند از عوارض و مسائل همراه با این عارضه جلوگیری کند.

نحوه درمان عفونت های روده ای

عفونت می تواند ناشی از باکتری، ویروس، قارچ و انگلهای روده ای باشد.

چکیده

عفونتهای روده ای را می توان با شناسایی عوامل مسبب که می تواند باکتری، ویروس، قارچ و یا انگل روده باشد، تحت درمان قرار داد. این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص علل، علائم و درمان آن را در اختیارتان قرار می دهد. عفونت روده می تواند ناشی از پاتوژن های (عوامل بیماری زا) مختلفی مانند باکتری، ویروس، قارچ یا مخمر و کرم و انگل های روده ای باشد. گاهی اوقات، عفونت ایجاد شده از طریق این پاتوژن ها می تواند بسیار شدید شود به ویژه اگر بدون درمان رها شده باشد. با این حال، درمان مناسب می تواند از عوارض و مسائل همراه با این عارضه جلوگیری کند.

تعداد کلمات: 693 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

برگرفته از سایت هلث هارتی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

علل و علائم عفونت روده

همان طور که پیش از این نام شد، این عفونت می تواند ناشی از باکتری، ویروس، قارچ و انگلهای روده ای باشد. یک عفونت باکتریایی دستگاه روده ای عموماً از طریق سالمونلا، شیگلا، کامیپیلوباکتر ژژونی، استافیلوکوک، اشریشیا کلی، کلستریدیوم، یرسینیا، و ویبریو کولرا ایجاد می شود.

علاوه بر این ها، انگل هایی همچون ژیاردیا، کریپتوسپوریدیم، کرمک، کرم حلقوی، کرم نواری و آمیب می توانند موجب بروز عفونتهای روده ای شوند. حتی مخمرهایی که معمولاً در دستگاه گوارش تقریباً تمام افراد سالم وجود دارند می توانند گاهی اوقات موجب بروز عفونت شوند. عواملی که سیستم ایمنی را تضعیف می سازند و جمعیت باکتریهای مفید روده را از بین می برند هم می توانند موجب بروز عفونتهای مخمر روده ای شوند.

بسیاری از این پاتوژنهایی که موجب بروز عفونتهای روده ای می شوند می توانند به دلیل عدم رعایت بهداشت شخصی مانند خوردن غذا با دستان نشسته، وارد بدن شوند. آب و غذای آلوده هم می توانند موجب بروز عفونت شوند. گاهی اوقات با مصرف غذای به خوبی پخته نشده یا غذایی که به درستی آماده سازی نشده است، چنین عوامل عفونت زا وارد بدن می شوند.

عفونت روده می تواند علائم دردناک مختلفی ایجاد نماید که متداول ترین این علائم عبارتند از:

درد شکم و گرفتگی یا کرامپ روده

اسهال

تهوع و استفراغ

از دست دادن اشتها

دندان قروچه

مدفوع خونی

اختلالات خواب و سردرد

درمان عفونت روده

درمان این شرایط اساساً به عامل مسبب بستگی دارد. معمولاً عفونتهای خفیف روده در عرض چند روز برطرف می شوند. اما عفونت شدید می تواند به مصرف داروهای مناسب نیاز داشته باشد. عفونت باکتریایی روده را معمولاً با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می کنند. برای عفونتهای انگلی، داروهای ضد انگل می تواند مورد نیاز باشد. از سوی دیگر عفونت ویروسی ظرف چند روز به خودی خود از بین می رود. جهت درمان عفونت مخمری یا قارچی روده، گاهی اوقات داروهای ضد قارچ می تواند مورد نیاز باشد به ویژه اگر عفونت شدید باشد.

بیشتر بخوانید: علائم عفونت کولون

علاوه بر مصرف دارو مهم است که به منظور تسریع بخشیدن به فرایند بهبودی اندازه کافی مایعات یا آب بنوشید. عفونت روده معمولاً همراه با علائمی مانند اسهال و استفراغ است. اگر آب از دست رفته ناشی از اسهال یا استفراغ، جبران نشود، آنگاه می تواند موجب کم آبی بدن شود. کم آبی ایجاد شده از طریق این عارضه گاهی اوقات ممکن است به تزریق داخل وریدی مایعات نیاز داشته باشد.

افرادی که از عفونتهای روده رنج می برند بایستی از مصرف مواد غذایی که هضم آنها سخت است تا زمان بهبودی از عفونت خودداری کنند. به منظور سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی، این افراد می توانند چند داروی خانگی مانند موز، باترمیلک (شیری که کره آن گرفته شده)، آب لیمو و چای نعناع را امتحان کنند. زنجبیل دیگر داروی خانگی مؤثر است. می توانید زنجبیل را جویده یا چای تهیه شده از زنجبیل را جهت درمان این عارضه استفاده کنید. در عین حال، از مصرف مواد غذایی مانند پیاز و گل کلم به علاوه نوشیدنی هایی مانند قهوه خودداری کنید.

چنانچه پس از انجام تمام مراقبتهای ممکن، علائم این عارضه بهبود نیافتند، آنگاه در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. به منظور درمان مؤثر، بهتر است که مراقبتهای پزشکی فوری را تخاذ کنید. به منظور جلوگیری از بروز این عفونت در آینده، بهداشت شخصی را رعایت کرده و تنها غذاهایی که به خوبی پخته شده باشند را مصرف کنید. به منظور کاهش احتمال تماس با عوامل عفونت زا، مواد غذایی و سبزیجات خام بایستی پیش از مصرف به درستی شسته شوند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2007

به "نحوه درمان عفونت های روده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه درمان عفونت های روده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید