مسابقه خطرناک کشورهای اروپای شرقی برای استقرار نظامیان آمریکایی

به گزارش آسمان تو، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: کوشش برای دست یابی به رجحان نظامی و رقابت کشورهای اروپای شرقی برای میزبانی از نظامیان آمریکایی، نه تنها امنیت آنها را افزایش نمی دهد، بلکه به بحرانی مشابه دوران جنگ سرد منجر خواهد شد.

مسابقه خطرناک کشورهای اروپای شرقی برای استقرار نظامیان آمریکایی

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری تاس ابراز عقیده کرد که رقابت بین کشورهای اروپای شرقی برای میزبانی از نظامیان آمریکایی، امنیت آنها را افزایش نمی دهد.

این دیپلمات بلندپایه در تفسیر چهلمین سالگرد امضای قانون نهایی کنفرانس امنیت و همکاری اروپا گفت: آنچه امروز ما در قاره اروپا شاهد آن هستیم، کوشش برای به دست یابی به فزونی نظامی و تمایل برای تقویت امنیت خود با استفاده از این فزونی نظامی است که مسلماً این فرایند بسیار خطرناک و بی ثبات نماینده است و قطعاً نمی تواند امنیت در قاره اروپا را تقویت کند، از جمله خود کشورهایی که امروزه خود را خط مقدم جبهه اعلام می نمایند و با گذشته 45 سال پس از امضای قانون نهایی هلسینکی، وارد رقابت برای در اختیار دریافت حق میزبانی از نظامیان آمریکایی در خاک خود شده اند . چنین رقابتی، نشانه اصلی شرایط بحرانی است که در عرصه امنیتی اروپا گسترش یافته است.

گروشکو با یادآوری این نکته که کوشش برای دستیابی به فزونی نظامی در اروپا می تواند به همان شرایطی که در طول دوران جنگ سرد وجود داشت، منجر گردد، اضافه کرد: به نظر من، سؤال این است که دیر یا زود باید به این درک رسید که چنین سیاستی، که مبتنی بر احترام به منافع مشروع همه کشورهای منطقه سازمان امنیت و همکاری اروپا نیست، غیرسازنده بوده و اثرات مخربی برای کل امنیت قاره اروپا و همان کشورهایی که امروزه در کوشش برای دستیابی به فزونی نظامی هستند، به دنبال خواهد داشت. آنها نه تنها به هدف خود نمی رسند، بلکه ممکن است این کوشش به قیمت امنیت خودشان تمام شده و به شرایطی مشابه زمان جنگ سرد دست یابند.

این دیپلمات بلندپایه در پاسخ به این سئوال که امروزه برای تقویت امنیت اروپا چه اقداماتی می توان انجام داد، در حالیکه توسعه زیرساختارهای نظامی ناتو در اروپای شرقی همچنان ادامه داشته و کشورهای این منطقه به معنای واقعی کلمه برای دریافت حق میزبانی از نظامیان آمریکایی در حال رقابت هستند، شرح داد: فکر نمی کنم که با امضای هرگونه سند جدیدی- چیزی مشابه قانون هلسینکی، شرایط را بتوان اصلاح کرد. برای اینکه ما شاهد هستیم که اخیراً، نه تنها اسناد و مدارک الزام آور سیاسی به راحتی نقض می شوند، بلکه به عنوان مثال ایالات متحده از توافقنامه های بین المللی که دارای پایه و اساس حقوقی محکم هستند و زیربنای امنیت اروپا را تشکیل می دهند نیز خارج می گردد.

معاون وزیر خارجه روسیه در سرانجام یادآور شد که امروزه نمایندگان بسیاری از کشورها صراحتاً اعتراف می نمایند که تأمین امنیت اروپا بدون مشارکت روسیه غیرممکن است. زمانی که این تمایل در بین کشورهای اروپای غربی رواج پیدا کند، احتمالاً امکان برای کوشش های جدید به منظور ایجاد یک چارچوب محکم امنیتی برای قاره اروپا هموار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1310

به "مسابقه خطرناک کشورهای اروپای شرقی برای استقرار نظامیان آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقه خطرناک کشورهای اروپای شرقی برای استقرار نظامیان آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید