خبرنگاران حزب کمونیست چین و چشم انداز 2035

به گزارش آسمان تو، تهران- خبرنگاران- پنجمین جلسه عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از 26 تا 29 اکتبر 2020 در پکن برگزار گردید. در این اجلاس برنامه پنج ساله چهاردهم توسعه مالی، اجتماعی و چشم انداز و اهداف بلند مدت چین تا سال 2035 مورد تصویب نهاده شد.

خبرنگاران حزب کمونیست چین و چشم انداز 2035

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، پنجمین مجمع عمومی یا کنگره ملی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین هفته گذشته در حالی در پکن شروع به کار کرد که قرار است به همراه اعلام برنامه توسعه مالی 5 ساله بعدی، سند چشم انداز احتمالی کشور برای نیل به رتبه اول توسعه یافتگی دنیا را نیز ترسیم کند.

این مجمع عمومی که پنجمین آن از نوزدهمین کمیته حزبی است و معمولا 4 روز به طول می انجامد، مهم ترین نشست سیاسی سالانه در چین است که از قضا سال جاری قرار است مانیفست 15 ساله توسعه همه جانبه این کشور را نیز به نمایش دنیای بگذارد تا این کشور بتواند تا سال 2049 به عنوان کشوری با بالاترین سطح درآمد در دنیا معرفی شود.

چین تنها کشور میان کشورهای با اقتصاد قدرتمند دنیا است که برنامه سیاستگذاری 5 ساله تدوین می نماید و این کار را از سال 1953 همچنان ادامه داده است. برنامه این دوره نیز پنجمین آنها است تا بتواند به یک اقتصاد خودکفایی دست یابد که کمتر به بازارها و فناوری های آمریکا وابسته باشد. سال جاری هم این مجمع در حالی برگزار گردید که اقتصاد چین در حال ترمیم شرایط شیوع ویروس کروناست؛ البته با این وجود زندگی در بسیاری از شهرهای این کشور به حال عادی بازگشته است.

برنامه پنج ساله چهاردهم توسعه مالی چین و همچنین چشم انداز بلند مدت 2035 این کشور بر 10 تغییر و هدف عمده تمرکز دارد:

1- تجزیه و تحلیل تغییرات قرن

جنگ تجاری آمریکا با چین و سایر تغییرات بزرگ از جمله انقلاب در فن آوری و تحولات بزرگ صنعتی، تغییر در توازن قدرت های بین المللی و پیچیدگی محیط دنیای و بی ثباتی در حال افزایش است، اما چین در پی بدست آوردن فرصت ها و مدیریت چالش ها است. جنگ تجاری امریکا و چین طولانی مدت و افزایشی خواهد بود که حفظ هوشیاری و آرامش استراتژیک لازم است.

2- کوچک کردن کمیت رشد مالی و افزودن بر کیفیت رشد اقتصاد

دستیابی به توسعه پایدار و سالم در اقتصاد بر اساس بهبود در کیفیت و کارایی، افزایش پتانسیل رشد، بهینه سازی اقتصاد، افزایش و تشویق به نوآوری و پیشرفت و نوسازی در صنایع است. به نظر می رسد اقتصاد چین از مرحله رشد سریع به مرحله رشد با کیفیت رسیده باشد.

3- تشویق و گسترش تقاضای داخلی

افزایش تقاضای داخلی بعنوان یک استراتژی مهم مورد تاکید نهاده شد که با اصلاحات در عرضه و بالابردن کیفیت و نوآوری همراه خواهد شد.

4- دستیابی به فن آوری های مهم

نوآوری شالوده ساخت چین مدرن خواهد بود و اتکا به خود در به دست آوردن فن آوری، استراتژی توسعه ملی می باشد. تقویت کشور با پرورش استعدادهای جوان و نخبه، دست یابی به نوآوری، تبدیل شدن به یک قدرت علمی را در دنیا محقق خواهد نمود.

از علم و فن آوری بعنوان کلید قدرت ملی در مواجهه با قدرت های بزرگ یاد شد. علم و فن آوری اساس تغییر در هژمونی دنیای و نقطه اتکای ظهور قدرت های بزرگ است. اصلاح در سیستم آموزش عالی و تقویت همکاری صنعت و دانشگاه از دیگر موارد ذکر شده بودند.

5- تمرکز بر توسعه مالی پایدار و واقعی

چین دیجیتال، صنایع پیشرفته و مدرن، بهبود کیفیت اقتصاد و بالابردن کارایی و رقابت از موضوعات مورد بحث در این قسمت بود. همچنین بر زیرساخت های جدید، توسعه حمل و نقل مدرن، انقلاب در انرژی های نوین و تسریع در دیجیتالی شدن تاکید شد.

6- مقابله با پیری جمعیت

اجرای کامل سیاست دو فرزند برای زوج ها بجای سیاست تک فرزندی از راه های مقابله با پیری جمعیت است. میزان زاد و ولد در چین رو به کاهش و پیری جمعیت رو به افزایش است و اگر فرایند ادامه یابد رشد جمعیت منفی خواهد شد.

در اغلب کشورها پیری جمعیت به کرگدن خاکستری تبدیل شده است. رهبر معظم انقلاب در این باره فرموده اند: پیری جمعیت از همه خطرات بزرگتر است و مسئله فرزندآوری در خانواده اولویت دارد. نخست وزیر پیشین ژاپن شینزوآبه گفته بود: کاهش زاد و ولد یک فاجعه ملی است و ولادیمیر پوتین گفته است: سرنوشت و چشم انداز تاریخی روسیه به جمعیت بستگی دارد.

7- ترویج شهرنشینی

بهینه سازی طرح های شهرسازی، ارتقاء و توسعه کیفیت شهرنشینی و ایجاد الگوی جدید از توسعه و حفاظت از زمین و هوای پاک از دیگر موضوعات مصوب بود.

8- توزیع منصفانه ثروت و افزایش رضایت مردم

رشد مالی و رشد درآمد باید همخوان باشد، ساختار توزیع ثروت بطور قابل ملاحظه ای باید تغییر کند و فرصت های برابر در سطح اجتماع، خدمات عمومی، تحصیلات و بهداشت و درمان بوجود آید. احساس خوشبختی و امنیت در مردم تقویت و پیشرفت جامعه همه جانبه باشد.

کاهش رشد مالی شکاف درآمدی، فقر، گسست اجتماعی، پوپولیسم و افراطی گری را افزایش می دهد.

9- گشایش بیشتر و مشارکت فعال در جامعه دنیای

گسترش همکاری های بین المللی، گشایش بیشتر در اقتصاد در جهت دستیابی به مزایای بین المللی و مزیت های بیشتر، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری و ترویج پروژه کمربند جاده.

10- تقویت ارتش و حفاظت از امنیت ملی

مدرن سازی ارتش و نیروهای مسلح تسریع شود. اصلاحات در ارتش، گسترش علم و فن آوری و جذب استعدادها و نخبگان، حاکمیت قانون، تقویت آموزش و آمادگی نظامی و بهبود حفاظت از حاکمیت ملی و امنیت. در همین باره رئیس جمهوری چین گفت: چین همواره سیاست نیروی نظامی برای دفاع را دنبال نموده و ارتش چین نیرویی برای حفظ صلح دنیای بوده است. چین به دنبال سلطه نیست و با سلطه طلبی نیز مخالف است و هرگز هم اجازه تهدید و تجاوز به هیچ نیروی خارجی نخواهیم داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1448

به "خبرنگاران حزب کمونیست چین و چشم انداز 2035" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حزب کمونیست چین و چشم انداز 2035"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید