کتاب نظریه های تازه در مطالعات ادبیات نمایشی و تئاتر انتشار یافت

به گزارش آسمان تو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت فرهنگی انتشارات سروش؛ نظریه یک ساختار زبانی است که صورتی از تجربه انتزاع شده است. بااین وجود تئاتر و ادبیات نمایشی و نظریه را نمی توان مستقل از یکدیگر آنالیز کرد؛ زیرا چگونگی درک و استفاده از مفهوم مدرن ادبیات و هنر ارتباط زیادی با روش های نظریه پردازی هنر و ادبیات دارند.

کتاب نظریه های تازه در مطالعات ادبیات نمایشی و تئاتر انتشار یافت

ادبیات نمایشی و تئاتر اساساً فعالیت­ هایی هستند که به وسیله نظریه فهمیده می شوند. تحلیل های نظری در خصوص ادبیات نمایشی صرفاً توصیف اصول کلی این نوع فعالیت نیست؛ بلکه از گفتمان های وابسته دیگر، مانند فلسفه یا نظریه های اجتماعی و ادبی، استفاده می نماید و در این بین جهت گیری هایش هم بعضاً متأثر از نظریه ها و پارادایم های مسلط دوران خودش است.

تحلیل های نظری در خصوص ادبیات نمایشی و تئاتر، صرفاً با روش های بوطیقایی به توصیف اصول کلی این فعالیت های ادبی و هنری ختم نمی گردد؛ بلکه از رویکردهای دیگر، مانند فلسفه یا نظریه های ادبی و علوم انسانی، استفاده می­ کند. کتابی که در دست دارید، به منظور معرفی، تبیین و تحلیل جامع مهم ترین نظریه هایی نوشته شده است که امروزه در مطالعات ادبیات نمایشی و تئاتر، کاربردهای بسیاری دارند.

این نظریه ها که عمدتاً ویژگی های فرامتنی و انتقادی هم دارند، منظرهای مختلفی را به روی مطالعات علمی ادبیات نمایشی و تئاتر باز می نمایند و به همین علت، زمینه را برای ورود به عرصه مطالعات بینارشته ای فراهم می نمایند. این کتاب با مثال هایی از نمایشنامه های مطرح دنیا، به منظور آشنایی با نقش عملی نظریه های مورد بحث همراه است.

کتاب نظریه های نو در مطالعات ادبیات نمایشی و تئاتر در سیزده فصل موضوعاتی چون منطق و فلسفه ادبیات نمایشی و تئاتر، مبانی گفتمان نقد ادبیات نمایشی، نظریه ساختارگرایی، نظریه نشانه شناسی، نظریه بینامتنیت و ابرمتنیت: باختین، کریستوا، ژنت و بارت، نظریه پسامدرنیسم، نظریه پساساختارگرایی، نظریه پسااستعمارگرایی، نظریه ایدئولوژی، نظریه تحلیل انتقادی گفتمان، نظریه مطالعات فرهنگی و ادبیات نمایشی، نظریه مطالعات زیست محیطی (اکوکریتیسیزم)، نظریه مطالعات تطبیقی و ادبیات نمایشی را مورد نقد و آنالیز قرار می دهد.

این کتاب مجذوب کننده در 350 صفحه و با قیمت 80هزار تومان از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2001

به "کتاب نظریه های تازه در مطالعات ادبیات نمایشی و تئاتر انتشار یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب نظریه های تازه در مطالعات ادبیات نمایشی و تئاتر انتشار یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید