شعرهای دست نویس امیلی برونته به حراج گذاشته می گردد

به گزارش آسمان تو، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین - یکی از نسخ خطی بسیار نادر از شعرهای امیلی برونته با اصلاحاتی که خواهرش شارلوت با مداد روی آنها انجام داده قرار است به عنوان بخشی از کتابخانه گمشده که نزدیک به یک قرن دور از دید عموم بوده، به حراج گذاشته گردد.

شعرهای دست نویس امیلی برونته به حراج گذاشته می گردد

این مجموعه توسط آرتور بل نیکولز، همسر شارلوت، جمع آوری شده که از میان شش فرزند برونته طولانی ترین عمر را داشت و سال 1855 در 38 سالگی از دنیا رفت. نیکولز بخش عمده نسخ خطی به جای مانده از برونته را در سال 1895 به توماس جیمز وایز، کتاب باز بدنام و جعل نماینده آثار ادبی فروخت. آلفرد و ویلیام لاو، برادران مجموعه داری که در 20 مایلی خانه خانواده برونته در هاورث زندگی می کردند، بعدها بخشی از میراث این خانواده ازجمله دست نویس شعرهای امیلی و نسخه حاشیه نویسی شده تاریخچه پرندگان انگلیسی را که در رمان جین ایر جاودانه شد، از وایز گرفتند.

کتابخانه برادران لاو در هارسفیلد هاوث در سال 1939 با مرگ آلفرد لاو، برادرزاده و وارثشان، از دسترس عموم خارج شد و حتا دانشگاهیان هم اجازه دسترسی به آن را نداشتند.

سخنگوی حراج خانه ساتبیز که قرار است ماه جولای بیش از 500 نسخه خطی، چاپ اول کتاب ها و نامه های کتابخانه هارسفیلد را به حراج بگذارد گفت: در 90 سال اخیر تنها یک یا دو محقق توانستند به اطلاعات بسیار محدودی از این کتابخانه دسترسی پیدا نمایند، بنابراین اساسا تنها دو فرد زنده ممکن است بعضی از این ها را دیده باشند.

ساتبیز دست نویس 29 شعر از امیلی را بسیار نادر توصیف کرد و ارزش آن را بین 800 هزار تا 1.2 میلیون پوند ارزیابی کرد. این حراج خانه گفت: این مهم ترین دست نویس از امیلی برونته است که تا کنون وارد بازار شده و بااختلاف قابل ملاحظه ترین نسخه خطی است که در دست مقامی غیررسمی باقی مانده است. می توان گفت تقریبا چیزی از امیلی به جا نمانده. او اساسا بلندی های بادگیر را نوشت و بعد بدون هیچ ردی دنیا را ترک گفت. حتا هیچ نامه ای هم از او وجود ندارد، زیرا کسی را نداشت که با او نامه نگاری کند.

این تنها دست نویس باقی مانده است که بعضی از مشهورترین اشعار امیلی را در بر می گیرد و در مقدمه نسخه سال 1850 بلندی های بادگیر که توسط شارلوت نوشته شد به آن اشاره شد. شارلوت نوشت: نگاهی به آن انداختم و چیزی بیش از شگفتی مرا فراگرفت، عمیقا معتقدم این ها تراوشات ذهنی معمولی نیستند و هیچ شباهتی به شعرهایی که زنان می نویسند ندارند. به گوش من آنها موسیقی خاص و عجیبی دارند -مالیخولیایی، حزن آور و تعالی بخش.

دکتر گابریل هیتون، متخصص دست نویس های تاریخی و ادبی حراجی ساتبیز گفت: عشق ما به آثار خواهران برونته بسیار به زندگی آنها وابسته است. این دست نوشته ها خلاقیت آنها در زمینه وجودی شان را برای خواننده به ارمغان می آورد. من همیشه در حال کار با دست نوشته های ادبی هستم و امیلی برونته کسی نیست که هرگز انتظار دیدنش را داشته باشید، چون تعداد کمی از دست نویس هایش نجات پیدا نموده اند. بنابراین داشتن چنین چیزی بسیار هیجان انگیز است.

در کتابخانه هارسفیلد که توسط نسل های مختلف خانواده لاو نگهداری شده همچنین نسخه خانواده برونته از تاریخچه پرندگان انگلیسی توماس بِویک وجود دارد که حاشیه نویسی های پدرشان، پاتریک برونته، در آن به چشم می خورد. این نسخه خانوادگی با طراحی های مدادی که توسط یکی از فرزندان برونته کشیده شده با قیمت راهنمای 30 تا 50 هزار پوند به حراج گذاشته می گردد.

علاوه بر مجموعه ای از یادداشت های رد و بدل شده میان اَن و امیلی، ساتبیز همچنین نامه ای از شارلوت به ناشرش، جرج اسمیت، را به حراج می گذارد که در آن به نقدهای پیرامون جین ایر می پردازد.

این حراج ها به همراه دست نویس هایی از رابرت برنز و والتر اسکات در سه حراجی در ساتبیز انجام می گردد که از ماه جولای شروع خواهد شد. هیتون گفت: این مجموعه چهره ای بی نظیر از احساسات یکی از عظیم ترین خانواده های مجموعه دار که کمتر شناخته شده اند از دوران طلایی جمع آوری کتاب ترسیم می نماید. وقتی این کتابخانه در دهه 1930 از دید عموم غایب شد، بسیاری تصور می کردند که ناپدید شده و حالا بازگرداندن آن برای طیف گسترده تری از مخاطبان اتفاق چشمگیری است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1853

به "شعرهای دست نویس امیلی برونته به حراج گذاشته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعرهای دست نویس امیلی برونته به حراج گذاشته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید