نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است

به گزارش آسمان تو، به گزارش خبرنگاران، فرهاد دژپسند در رویداد تخصصی تعامل با شرکای صنعتی دانشگاه صنعتی شریف که امروز در این دانشگاه برگزار گردید، گفت: امروز دو رقمی بودن بیکاری، ناموزون بودن قیمت ها و نامطلوب بودن رشد مالی را به خوبی حس می کنیم. امروز همه برای منفی بودن نرخ رشد سرمایه گذاری، پایین بودن سهم ایران در اقتصاد بین الملل غصه می خوریم اما گاهی از غصه فراتر صدایمان از وجودمان برمی خیزد که چرا جامعه ای که مملو از سرمایه های خدادادی در حوزه نفت و گاز بوده و از سرمایه انسانی با هوش خوبی برخوردار است، شرایط و شرایط امروزش اینگونه است؟

نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است

وی با اشاره به اینکه 8 سال جنگ تحمیلی، بعضی داشته های ما را خراب کرد و مانع از اجرای ساختارهای توسعه ای شد، اضافه نمود: بعد از جنگ هر زمانی که می خواستیم جهش بگیریم یک عامل بیرونی، بازدارنده بود. امروز نیز هر زمان که می خواهیم مستقل عمل کنیم، در مقابل خود رقیب و دشمن زیاد داریم.

وزیر اقتصاد با بیان این مطلب که در جهت توسعه و پیشرفت برای ما فرش قرمز پهن نمی نمایند و بهای استقلال خیلی گران است، اعلام کرد: کودتای 32 فقط برای این رخ داد که ملی شدن نفت ایران اگر به خوبی به خاتمه می رسید، برای منطقه الگو می شد.

دژپسند ادامه داد: به طور مثال نگاه کنید که کشور مالزی الان کجا واقع شده است و چگونه پیشرفت نموده است؟ اما ما که از قابلیت های زیادی برخوردار هستیم، آنطور که باید پیشرفت ننموده ایم؟ ما باید داشته هایمان را در جهتی قرار دهیم که بتوانیم از راه های میان بر، بهره وری را به نرخ قابل قبول برسانیم. باید به جایی برسیم که از آنچه خودمان داریم به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما می توانیم نفت را خام فروشی کنیم و به یک بودجه نفتی دست یابیم ولی در مقابل می گردد نفت را در جهت توسعه تبدیل به در گرانبها کرد که این امر با دانش و اراده محقق می گردد.

وزیر اقتصاد با اشاره به نوع فعالیت ها در بخش کشاورزی و رسیدن به بهترین مدل در این حوزه، گفت: در ارتباط با کشاورزی ایران گفته می گردد اگر باران ببارد، خدا را شکر می کنیم اما آیا دنیای کشاورزی امروز وابستگی اش به شرایط طبیعی آنقدر بالاست؟ کم آبی شرایط را سخت نموده است اما باید به این موضوع توجه کرد که کشت گلخانه ای با توسعه طبقاتی در اراضی محدود، خلق منبع نموده است. کشاورزی ما نیز باید به جایی برسد که صادرنماینده باشد و در نهایت بتوانیم سهم جهانی را افزایش دهیم.

وی اضافه نمود: اگر می خواهیم در کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم اولا باید با فناوری بالا مکانیزه شده باشد. ما مالی دانش بنیان می خواهیم که مبتنی بر فرآیندهای پیشرفته در حال تکامل باشد، بهره ور باشد و بتوانیم در این فرایند از داشته هایمان بهترین استفاده را کنیم. در حال حاضر منابع، میلیون میلیون هدر می رود ولی نسبت به آن حسی نداریم. چون دغدغه استفاده حداکثری از داشته ها، ساری و جاری نیست. به همین دلیل است که از سال 91 تا الان فقط 2 سال رشد مالی کشور مثبت است.

دژپسند با تاکید بر توجه به اقتصاد هوشمند در کشور گفت: اقتصاد هوشمند فقط هوش مصنوعی و دیجیتالی کردن و دانش بنیان شدن نیست. در این نوع اقتصاد، منحنی فراوری ما تغییر شرایط پیدا می نماید و در مقابل خیلی از محدودیت های منابع در نوردیده می گردد.

وزیر اقتصاد اضافه نمود: برای ما که در حال حاضر در شرایط نامقبول قرار داریم اما در مقابل منابع نامحدودی در دست داریم، اقتصاد هوشمند تنها راهی است که به واسطه آن می توان به صندلی خوبی رسید. کشور مالزی اگر به صندلی خوبی رسیده، تنها به این دلیل است که در جهت الکترونیک کردن طی طریق نموده است، ما نیز می توانیم از جهت اقتصاد هوشمند پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه شریف از نظر علمی و ممارست در حوزه فناوری و ارتباط صنعت پیروز عمل کرد، توضیح داد: راه انداری مرکز اقتصاد هوشمند در این دانشگاه می تواند نوید بخش روزهای بهتری باشد.

دژپسند با اعلام اینکه نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است، اضافه نمود: در اقتصاد هوشمند دیگر اقتصاد دو بعدی نخواهیم داشت. دانشگاه شریف اگر به این موضوع ورود کند، درصد پیروزیت برای پیاده سازی این نقشه راه افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 800

به "نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید