تضادی میان هیاهو و آرامش در سفر به تهران و دماوند

به گزارش آسمان تو، شهر تهران که بیشترین رونق آن مربوط به دوره قاجار است، اکنون به عنوان پایتخت، جمعیت بی شماری را در خود جای داده است.

تضادی میان هیاهو و آرامش در سفر به تهران و دماوند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا برای عید نوروز هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

تهران از شمال به نواحی کوهستانی و از جنوب به نواحی کویری منتهی می گردد و در نتیجه آب و هوای شمال و جنوب تهران با یکدیگر متفاوت است. نماد قدیمی شهر تهران برج آزادیست اما چند سالی می گردد که برج میلاد نیز به عنوان نماد ثانویه تهران شناخته می گردد. تهران میزبان دانشگاه های مادر و معتبر کشور است و از این رو، یکی از قطب های جذب دانشجو در هر سال است، در کنار این تهران میزبان نزدیک به نیمی از فعالیت های صنعتی و کارخانه هایی با زمینه فعالیتی منسوجات، شکر، خودرو، الکترونیک و… نیز است. همچنین تهران یکی از بزرگترین بازارهای مبلمان و فرش نیز در کل کشور محسوب می گردد. در شهر تهران اقلیت های دینی به راحتی در کنار مسلمانان زندگی می نمایند و مراکز مذهبی خود مانند کنیسه، کلیسا و آتشکده را اداره می نمایند.

تهران؛ پایتخت 200 ساله

تهران قدیم شامل چهار محله است به نام های سنگلج، عودلاجان، بازار و چاله میدان، در دوره ناصرالدین شاه محله های تازه ای به شهر اضافه شدند، مانند ارگ، خانی آباد، جوادیه، پاچنار، پامنار و گود عرب ها و همچنین پنج میدان در دوره قاجار ساخته شدند با نام های توپخانه، بهارستان، ارگ، پاقاپق و مشق.

در ادامه مطلب بخشی از دیدنی های تهران به صورت فهرست آورده شده تا در سفر به تهران و گشت و گذار در این شهر تاریخی امکان بازدید از بناهای تاریخی تهران و سازه های مدرن آن فراهم گردد.

دیدنی های تهران

در تهران لیستی از موزه ها و اماکن تاریخی وجود دارد که دیدن آنان برای دوستداران تاریخ و فرهنگ خالی از لطف نخواهد بود. موزه ایران باستان واقع در خیابان سی تیر، موزه مادر کشور و یکی از غنی ترین گنجینه های تاریخ ایران زمین است، در کنار موزه ملی خیابان سی تیر برای دوستداران غذاهای خیابانی نیز یکی از جاذبه های شهر تهران است.از دیگر موزه های تهران می توان موزه آبگینه، موزه رضا عباسی، موزه تماشاگه زمان، موزه موسیقی، موزه سینما، موزه فرش، موزه ارتباطات و سردر باغ ملی را نام برد، و از اماکن تاریخی تهران که حالا ماهیت موزه پیدا نموده اند، می توان به کاخ موزه گلستان، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد، باغ موزه نگارستان، خانه مقدم و عمارت مسعودیه اشاره نمود.

از جاذبه های طبیعی تهران که آب و هوایی خوش دارند می توان به بام تهران، درکه، دربند، توچال، بازار بزرگ، بازار تجریش، پل طبیعت، پارک آب و آتش، پارک جمشیدیه، پارک ساعی، بوستان ملت، پارک جنگلی یاس، باغ پرندگان لویزان، دریاچه چیتگر، برج میلاد و مجموعه برج آزادی اشاره نمود که برای گشت و گذار و بیرون کردن خستگی ها از تن عالی هستند.

از سوغات های تهران می توان به انواع توت، سبزی کوهی، آلوچه و لواشک ترش و ملس دربند، سیب دماوند، سوهان ری، نقاشی روی چرم، فرش و جاجیم شمیران اشاره نمود. سرگنجشکی، دمی بلغور جو، اشکنه اسفناج، قورمه سبزی، خورش قیمه و آش رشته غذای محلی تهران هستند که میتوان به هنگام حضور در اقامتگاه های تهران از آن ها بهره برد.

شهر تهران به خاطر پایتخت بودنش، امکان تفریحی، رفاهی زیادی دارد و مرکز رفت و آمدهای زیادی است. مسافران بسیاری به دلایل متفاوت، گذرشان به تهران می افتد که برای اقامت می توانند یکی از آپارتمان ها یا سوئیت اقامتی در تهران را برای گذراندن چند روزی در این شهر به صورت روزانه اجاره نمایند یا به نوعی رزرو اقامتگاه در تهران را تجربه نمایند.

دماوند؛ شهری به دور از هیاهو

دماوند یکی از شهرهای نزدیک استان تهران و مرکز شهرستان دماوند است. دماوند در بخش میانی، اقلیم نیمه استپی سرد و در ارتفاعات اقلیم نیمه کوهستانی دارد. دوماه بند، دنباوند و دمابند نام های قدیمی این شهر است و قله باشکوه و زیبای دماوند در شمال این شهر واقع شده است و یکی از دیدنی های مهم شهر دماوند و علت نامگذاری شهر به دماوند است. این قله بلندترین قله آتش فشانی آسیا و نخستین اثر طبیعیست که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. دماوند یکی از کهن ترین شهرها و نخستین شهرهای اسطوره ای تاریخ ایران زمین است که تاریخ ساخت این شهر با شهرهای اصطخر و بلخ به نظر یکسان هستند. تعدادی گور اشکانی با شیوه های تدفین متفاوت، تعدادی سکه مربوط به دوره اشکانی، بقایای قلعه مربوط به دوره ساسانیان و چند سکه نقره از زمان خسرو دوم در بخش غربی دماوند در کاوش های باستان شناسی کشف شده اند. صنایع دستی شهر دماوند شامل جاجیم، نمد، پارچه های نخی، روتختی، حوله، سفره، گیوه، منبت، معرق و… است، همچنین می توان از توتک، حلوا لوز، حلواهای دیگر، نان محلی، عسل، آبنبات کیلان و… به عنوان سوغاتی های شهر دماوند نام برد.

دیدنی های دماوند

از دیدنی های طبیعی شهر دماوند می توان به کوه دماوند، چشمه اعلاء، چشمه سیاه سنگ، روستای رودافشان، غار رودافشان، منطقه آبعلی، دریاچه های تار و هویر، آبشار تیزآب، آینه رود، دشت مشا، دژ گل خندان، منطقه ولیران، برج شیخ شبلی و… اشاره نمود. از جاذبه های مذهبی دماوند نیز به مسجد جامع دماوند، امامزاده عبدالله و خلیل الله، امامزاده عبدالله و عبیدالله می توان اشاره نمود. شهر دماوند در کنار آب و هوای مفرح و معتذل، دارای جاذبه های دیدنی زیادی است که علاقه مندان به سفرهای یک روزه می توانند از این جاذبه ها دیدن نمایند و لذت ببرند. برای لذت بردن از دیدنی های دماوند میتوانید رزرو اقامتگاه در دماوند را امتحان کنید و اوقات شادی داشته باشید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 812

به "تضادی میان هیاهو و آرامش در سفر به تهران و دماوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضادی میان هیاهو و آرامش در سفر به تهران و دماوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید