عکاس جنگ با سه چشم می بیند ، عکسهای جنگ ویتنام موجب اتمام جنگ شد

به گزارش آسمان تو، در نخستین دوره از سلسله همایشهای هنر برای صلح با موضوع عکاسی جنگ برای صلح بر نقش بسزای عکاسی جنگ در تحقق صلح جهانی تاکید شد.

عکاس جنگ با سه چشم می بیند ، عکسهای جنگ ویتنام موجب اتمام جنگ شد

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نخستین دوره از سلسله همایشهای هنر برای صلح با موضوع عکاسی جنگ برای صلح با حضور ماریا دوتسنکو نماینده سازمان ملل متحد، سعید صادقی عکاس دفاع مقدس و ایوت داود معاون سفیر هلند در موزه صلح تهران برگزار گردید.

عکاس جنگ با سه چشم می بیند

محمدرضا تقی پور مقدم رئیس موزه صلح در این همایش گفت: سعید صادقی عکاس دفاع مقدس در مصاحبه با یک رسانه گفته است: قبل از اینکه وارد جنگ شوم آدم آرامی بودم اما حالا عصبی هستم و تحمل زیادی ندارم اما به مرور زمان یقینم اضافه نموده شد چراکه آثار رنجهای افراد درگیر جنگ را دیده ام. در زمان حمله عراق به خرمشهر اشخاصی را دیدم که بر اثر گلوله سرشان از بدن جدا می شد و من یکی از آنها را می شناختم. زمانی که این مصاحبه را خواندم به این فکر می کردم که آیا عکاسی در جنگ از من عکس گرفته است؟ امروز بعد از سالها نشستن روی جایگاه چرخدار آهنی ام از مسئولین صلح دنیای تقاضای صلح پایدار دارم.

تقی پور مقدم ادامه داد: عکاس جنگ با سه چشم می بیند. اول چشمِ ثبت نماینده، دوم لنز دوربین و سوم چشمِ سوژه یاب. عکسهای جنگ بیانگر سالهای تلخی هستند که یک عکاس ثبت نموده است. عکسهای جنگ برای استفاده در روزهای صلح هستند. به قول قیصر امین پور: به امید پیروزی واقعی نه در جنگ که بر جنگ

عکسهای جنگ به آموزش صلح یاری می نمایند

ماریا دوتسنکو نماینده سازمان ملل متحد در ادامه با اشاره به گرامیداشت روز دنیای صلح از 100 روز قبل از فرارسیدن آن اظهار داشت: همه ما برای ترویج صلح کوشش می کنیم. سازمان ملل با این تفکر به وجود آمد که گفت وگو همیشه می تواند بر جنگ پیروز گردد. سازمان ملل دربرگیرنده آمال مشترک تمام مردم دنیا است. گفت وگوی میان فرهنگها موجب نزدیک شدن مردم به یکدیگر و افزایش درک متقابل می گردد.

دوتسنکو ضمن قرائت پیغام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت گرامیداشت روز دنیای صلح، تاکید نمود: سازمان ملل برای جلوگیری از بروز جنگ و ترویج صلح تشکیل شد. ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل همیشه در این جهت کوشش نموده است.

وی با اشاره به نقش بسزای جوانان در تحقق صلح، اضافه نمود: جوانان دوست دارند که در جوامع عدالت اجتماعی حاکم گردد، آینده مناسب برای همه تضمین شده باشد، حکومتهای دموکراتیک ترویج گردد، رشد مالی تقویت گردد و حقوق مردم رعایت گردد. در قانون اساسی یونسکو آمده است که جنگ از طرز فکر مردم نشأت می گیرد. پس باید طرز فکر مردم را تغییر دهیم تا به سوی صلح پیش برویم.

نماینده سازمان ملل توضیح داد: ما معتقدیم که عکاسی، هنری قدرتمند است که به وسیله آن می توانیم گفت و گو برای تحقق صلح را ترویج دهیم. مردم به وسیله تماشای عکسهای جنگ می توانند بینش خود نسبت به صلح و آینده را بیان نمایند. این عکسها می تواند به مسئله آموزش صلح یاری کند و این، نقش هنر در تحقق صلح است.

عکسهای جنگ ویتنام موجب اتمام جنگ شد

همچنین سعید میرمحمدی دبیر این همایش ضمن تاکید بر تاثیر شگرف عکاسی در جریان جنگها، اعلام کرد: بعضی عکسهای جنگ به نماد صلح تبدیل شدند. عکسهای جنگ ویتنام موجب ایجاد جنبشهای ضدجنگ در آمریکا و در نهایت باعث اتمام جنگ شد.

بازتاب فجایع جنگ فقط وظیفه عکاس نیست. عکاس به بدنه نخبگان جامعه تلنگر می زند و آنها را دغدغه مند می نماید. ما در این زمینه با سه قشر روبرو هستیم. اول قشر هنرمندان که عکاسان جزو مهم ترین آنها هستند. دوم نخبگان که فراوری فکر و محتوا می نمایند و سوم بدنه جامعه که تحولات اجتماعی را رقم می زنند.

در انتها این همایش از ماریا دوتسنکو نماینده سازمان ملل متحد و نماینده سفارت هلند ضمن اهدای لوح یادبود تقدیر به عمل آمد. تصاویری از این همایش را مشاهده می کنید:

منبع: تسنیم
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 432

به "عکاس جنگ با سه چشم می بیند ، عکسهای جنگ ویتنام موجب اتمام جنگ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکاس جنگ با سه چشم می بیند ، عکسهای جنگ ویتنام موجب اتمام جنگ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید