عفونت پیرسینگ گوش؛ علائم، پیشگیری و درمان

به گزارش آسمان تو، مجله قرمز: عفونت پیرسینگ گوش بخش ناخوشایند این عمل زیبایی است که ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد اما چگونه خب ابتدا باید گفت که یک پیرسینگ یک زخم باز است که نیازمند گذر زمان و مراقبت برای بهبود است.

عفونت پیرسینگ گوش؛ علائم، پیشگیری و درمان

پیرسینگ گوش در قسمت غضروف معمولا زمان طولانیتری برای بهبود می گیرد و نسبت به نرمه گوش بیشتر مستعد عفونت است. حتی وقتی شخصی مراقبتهای پس از پیرسینگ را انجام می دهد باز هم ممکن است عفونت بوجود آید.

عفونت پیرسینگ گوش ممکن است سالها بعد از انجام پیرسینگ بوجود آید. معمولا عفونتها جزئی هستند و شخص آنها را بدون مشکل درمان می نماید لمس مرتب پیرسینگ گوش با دستهای کثیف یا نشستن آن ناحیه منجر به عفونت می گردد. بعلاوه گوشواره هایی که خیلی سفت به گوش می چسبند ممکن است به زخم اجازه نفس کشیدن و بهبود ندهند.

در این مطلب ما می خواهیم در خصوص علائم عفونت پیرسینگ گوش و گزینه های درمانی آن و اینکه چگونه از عفونتهایی که در آینده ممکن است پیش آید، مطالبی را به شما خواهیم گفت.

عفونت پیرسینگ گوش چگونه به وجود می آید

پیرسینگ گوش در قسمت نرمه معمولا 6 تا 8 هفته طول می کشد تا خوب گردد. پیرسینگ غضروف چون روی بخش سفت تری از گوش انجام می گردد معمولا زمان بیشتری طول می کشد تا درمان گردد و بیشتر مستعد عفونت است. چندین راه برای عفونت پیرسینگ گوش وجود دارد.

هر گونه باکتری که چرک بر جای می گذارد سریعتر می تواند تبدیل به عفونت گردد. اگر پیرسینگ گوش با دست یا ابزار کثیف لمس گردد، می تواند عفونت را ایجاد کند. اگر گوشواره ها خیلی تنگ باشند، فضایی برای تنفس و بهبودی زخم نمی گذارند به این ترتیب عفونت رشد می نماید. بعلاوه در صورت زیاد دست زدن به پیرسینگ یا موقعی که بخش پشتی گوشواره تیز باشد، عفونت پیرسینگ بوجود می آید.

عفونت در صورتی هم که ابزار غیر استریل استفاده شده باشد، اگر شخصی که پیرسینگ گوش را انجام داده، دستکش نپوشیده باشد، یا اگر قطعات پیرسینگ استریل نباشند، در این صورت هم عفونت بوجود می آید.

علائم عفونت پیرسینگ گوش

علائم عفونت پیرسینگ گوش عبارتند از:

  • تورم
  • قرمزی
  • درد
  • حساسیت
  • سوزش
  • ترشح زرد رنگ

درمان

معمولا می توان عفونتهای جزئی را در خانه درمان کرد. برخی از عفونتها کنترلشان مشکلتر است و ممکن است احتیاج به آنتی بیوتیک باشد. به ندرت کسی در بیمارستان بستری می گردد اما اگر شخصی عفونت شدید در عضروف گوش داشته باشد، ممکن است لازم باشد. برای عفونتهای جزئی می توان این مراحل را انجام داد:

شستن دستها قبل از تماس، تمیز کردن یا دست زدن به گوشواره

تمیز کردن محل پیرسینگ با سرم نمکی استریل یا آب مقطر ترکیب شده با نمک سه بار در روز.

بیشتر متخصصان پیرسینگ و کارشناسان درمانی در خصوص استفاده از الکل، پمادهای آنتی بیوتیک یا پروکسید هیدروژن هشدار می دهند چون آنها باعث تحریک پوست و کندی روند درمان می شوند.

گوشواره را برندارید چون این کار ممکن است باعث گردد سوراخ گوش بسته گردد و عفونت را به دام بیندازد.

این روش مراقبتی را تا زمانی که پیرسینگ بطور کامل بهبود یابد، ادامه دهید و اگر هر یک از مسائل زیر را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  • عفونتی که طی چند روز از بین نرود
  • عفونتی که همراه با تب باشد
  • توسعه عفونت
  • گوشواره حرکت نکند
  • گوشواره داخل پوست گیر کند

پیشگیری

- نخستین گام برای جلوگیری از عفونت، مراجعه به یک متخصص پیرسینگ است نه اینکه پیرسینگ گوش را در خانه انجام دهید.

- برای پیرسینگهایی که روی نرمه گوش انجام نمی شوند، سوزنها مطمئنتر از تفنگ پیرسینگ (دستگاهی که مانند تفنگ عمل نموده و با یک ضربه روی گوش سوراخ ایجاد می نماید) هستند. بهداشت برای هر دو روش به یک مقدار مهم است و مراقبتهای پس از آن هم به همان مقدار مهم.

- ادامه دادن مراقبتهای بهداشتی پس از پیرسینگ گوش با دقت تمام باید انجام گردد و امری کاملا ضروری ست. گوشها را دو بار در روز با سرم نمکی استریل یا محلولی که به وسیله پیرسر تهیه شده شستشو دهید.

- از بازی کردن با گوشواره یا دست زدن زیاد به آن خودداری کنید. مراقب باشید که به هنگام لباس پوشیدن، داخل لباسهایتان گیر نکند.

- ممکن است در حین بهبود لازم باشد به یک طرف بخوابید تا از له شدن گوش جلوگیری گردد.

عفونت در پیرسینگ قدیمی گوش

علائم عفونت در پیرسینگ گوش که قبلا صورت گرفته باشد با پیرسینگ گوش نو، یکسان است. برای درمان عفونت یک پیرسینگ قدیمی باید گوشواره و هر دو سطح گوش را با محلول نمکی تمیز کنید و موقع دست زدن آن دستهایتان کاملا تمیز باشد.

اگر عفونت خوب نشد، گسترده تر شد یا دچار تب شدید، باید در پی مراقبتهای بهداشتی باشید.

اگر علائم یا نشانه های عفونت مرتبا اتفاق می افتند، باید به خریدن جواهرات با حساسیت زایی پایین باشید چون ممکن است علت عفونت حساسیت به گوشواره باشد.

چه موقع پیرسینگ گوش را برداریم

اگر یک پیرسینگ نو عفونی شده باشد، برداشتن گوشواره برترین راه چاره نیست. برداشتن پیرسینگ می تواند باعث بسته شدن زخم و راه یافتن عفونت داخل پوست گردد. به همین علت، برداشتن گوشواره از روی عفونت گوش قابل توصیه نیست مگر اینکه به وسیله دکتر یا متخصص پیرسینگ توصیه شده باشد. وقتی که زخم خوب شده باشد که معمولا 2 تا 3 ماه در خصوص نرمه گوش یا زمانی طولانیتر در خصوص پیرسینگ عضروف است، شخص می تواند با خیال راحت گوشواره را بردارد.

خلاصه کلام

به هنگامی که قصد پیرسینگ نو دارید مهمترین کار این است که به یک متخصص پیرسینگ با درجه عالی مراجعه کنید.

بعلاوه همواره باید مراقبتهای پس از پیرسینگ را با دقت انجام دهید تا زمانی که زخم کاملا خوب گردد. بیشتر موارد عفونت پیرسینگ گوش را می توان در خانه درمان کرد و در عرض چند روز درمان خواهد شد اگر چه در برخی موارد، ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک ضروری باشد. اگر علائم بهتر نشدند، عفونت توسعه یافت یا علائم دیگری وجود دارد باید با دکتر صحبت کرد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 15 مهر 1403 بروزرسانی: 15 مهر 1403 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2498

به "عفونت پیرسینگ گوش؛ علائم، پیشگیری و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفونت پیرسینگ گوش؛ علائم، پیشگیری و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید