سیاه نمایی در آمار خروج نخبگان؛ چه کسانی و چرا می خواهند آمار را وارونه جلوه دهند؟

به گزارش آسمان تو، اینکه بعضی می خواهند در ارائه آمار خروج نخبگان سیاه نمایی نموده و آمار را وارونه جلوه دهند، برای مردم جای تعجب دارد که واقعا این افراد چه کسانی هستند و از ارائه آمار جعلی چه نفعی می برند؟

سیاه نمایی در آمار خروج نخبگان؛ چه کسانی و چرا می خواهند آمار را وارونه جلوه دهند؟

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران؛ آمار واقعی خروج نخبگان از کشور چقدر است؟ و چرا بعضی آن را بیشتر از واقعیت نشان می دهند؟ چند سالی می گردد که این سوالات ذهن بسیاری از دانشگاهیان و حتی مردم عادی را در ایران درگیر نموده، زیرا در حالیکه براساس گفته مسوولان کشورمان، ایران هیچگاه رتبه زیر 20 دنیای در موضوع مهاجرت نخبگان نداشته است اما در گزارش جعلی سال 2009 میلادی بانک دنیای(IMF)، ایران را رتبه اول فرار مغزها در دنیا معرفی نموده اند؛ البته این گزارش از سوی این بانک منتشر نشده بود و اتفاقا این هم جای سوال است که چه کسی یا کسانی این گزارش جعلی را به نام بانک دنیای ارائه دادند و از این اقدامشان چه هدفی را دنبال می نمایند؟

برای پاسخ روشن به این سوالات ابتدا باید تعریفی از مهاجرت و فرار مغزها بدانیم.

مهاجرت چه تعریفی دارد؟

مهاجرت در لغت به معنای کوچ یا انتقال از مکانی به مکان دیگر است که افراد به طور معمول برای بهبود شرایط زندگی شان این کار را انجام می دهند و از کشوری به کشور دیگر می فرایند که یکی از دلایل مهاجرت هم ادامه تحصیل و یافتن شرایط شغلی بهتر است.

این نوع مهاجرت به طور معمول برای دانشگاهیان و استعدادهای برتر کشورها به خصوص کشورهای دنیا سوم رخ می دهد که از سوی کشورهای پیشرفته به آن ها پیشنهادات شغلی و تحصیلی ارائه شده و این مسأله آن ها را به فکر مهاجرت می اندازد.

پس از اطلاع از تعریف مهاجرت بهتر است آماری از مهاجرت استعدادهای کشورمان به کشورهای دیگر بدانیم، البته پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت و بخصوص مهاجرت استعدادهای ایرانی این فیلم را ببینید.

آمار مهاجرت استعدادهای ایرانی

با یک جستجوی ساده در سایت های اینترنتی می توان آمار یونسکو در ژانویه 2019 را دید که براساس آن، ایران در سال 2011 رتبه 12 کشور های اعزام نماینده دانشجو در دنیا را داشته و این رتبه در سال 2016 به رتبه 18 تنزل یافته است؛ این در حالی است که براساس همین آمار نرخ رشد تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور خودمان 4 درصد بوده که این میزان در مقایسه با کشور های همسایه از جمله عربستان با 74درصد و پاکستان با 33درصد بسیار پایین است و کشور آلمان یکی از کشور های اصلی اعزام نماینده دانشجو در دنیا نام برده شده زیرا حدود 120 هزار دانشجوی آلمانی برای تحصیل به خارج از کشور خودشان مهاجرت نموده اند.

در جستجوها با آمار دیگری هم روبرو می شویم، آمار سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) در سال 2018 که تعداد دانشجویان مهاجر از ایران را 12 هزار و 700 نفر اعلام نموده و ایران را در رتبه 12 مهاجرت استعدادها قرار داده است.

جالب است که آمار دیگری را هم بدانیم و آن هم آمار سال 2016 است که براساس آن ایران در سال 2016 رتبه 18 دنیا در میان کشورهای مهاجر فرست را داشته است.

اگر به آمار ارائه شده داخلی هم مراجعه کنیم همین میزان خروج را می بینیم؛ بنیاد ملی نخبگان ایران در تحلیل و مطالعه از شرایط 2712 نفر برگزیدگان المپیادهای دانشجویی و 35313 نفر از رتبه های یک تا هزار کنکور اعلام نموده است که میزان خروج از کشور قطعی رتبه های 1 تا 1000 کنکور سراسری در رشته ریاضی از حدود 60 درصد برای دانش آموختگان سالهای 90 تا 92 با فرایند کاهشی به حدود 38 درصد برای دانش آموختگان سالهای 95 تا 97 رسیده است، میزان خروج از کشور قطعی رتبه های 1 تا 1000 کنکور سراسری در رشته علوم تجربی از حدود 10 درصد برای دانش آموختگان سال های 90 تا 92 به کمتر از 7 درصد برای دانش آموختگان سال های 95 تا 97 رسیده است، در رشته های علوم انسانی نیز میزان خروج از کشور قطعی رتبه های یک تا هزار کنکور سراسری از حدود 20 درصد برای دانش آموختگان سال 92 به کمتر از 8 درصد برای دانش آموختگان سال 97 کاهش داشته است.

براساس این آمار تحلیلی، میزان خروج از کشور نهایی برگزیدگان المپیادهای ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر، نجوم و زیست شناسی با سیر نزولی، از حدود 62 درصد برای دانش آموختگان سال های 90 تا 92 به حدود 37 درصد برای دانش آموختگان سال های 95 تا 97 رسیده که نشان می دهد، فرایندی کاهشی داشته است.

براساس آمار اعلام شده از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ما اول انقلاب 56 هزار دانشجو در آمریکا داشتیم که بیشترین مجموعه دانشجوی خارجی در آمریکا بوده است، در حال حاضر رتبه ما بین 12 تا 15 است به طوریکه عربستان 5 برابر ما در آمریکا دانشجو دارد، کره با وجود جمعیت کمتر نسبت به ایران 7 تا 8 برابر ما دانشجوی مهاجر دارد

سیاه نمایی در آمار خروج نخبگان از ایران

اما در میان همین آمار نیز اخباری از پایگاه های غیرمعتبر اعلام شده که ایران را در رتبه دوم فرار مغز ها در دنیا می داند که این آمار سوالاتی را در پی دارد.

اینکه چرا این آمار به صورت اشتباه ارائه می گردد؟ چه کسانی قصد سیاه نمایی در آمار خروج نخبگان از کشورمان را دارند و با چه هدفی این کار را انجام می دهند؟

اگر تنها به یک نمونه از آماری که ارائه می دهند توجه کنیم سیاه نمایی را در این آمار می بینیم؛ می گویند: سالانه تا 180 هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت می نمایند، اما اگر کمی دقت کنیم متوجه می شویم که این ادعا مبنایی ندارد. چرا؟ زیرا اگر سالانه 180 هزار نفر با تحصیلات عالی از ایران خارج شوند، فقط در 10 سال نزدیک به 1.8 میلیون نفر مهاجر تحصیلنموده ایرانی باید در دنیا مشغول فعالیت باشند.

جالب اینجاست که این آمار جعلی را به نقل از صندوق بین المللی پول ارائه داده اند در حالیکه هیچ گاه چنین آماری توسط صندوق بین المللی پول در مورد فرار مغزها از ایران منتشر نشده است و در گزارش سال 1998 صندوق بین المللی پول ایران، از نظر نرخ خروج تحصیلکردگان به مقصد کشورهای OECD با نرخ 25.6 درصد در مقام یازدهم از 61 کشور مهاجر فرست به این حوزه قرار گرفته است.

از سوی دیگر آماری ارائه داده اند که براساس آن کشور ایران رتبه اول فرار مغزها را به خود اختصاص داده است و جالب اینکه این آمار را نیز به نقل از بانک دنیای (IMF) مطرح نموده اند در حالیکه هیچ گزارشی از سوی این بانک منتشر نشده است و بانک دنیای اصلا مسوولیت ارائه گزارش در حوزه مهاجرت را ندارد؛ پس این آمار از سوی چه کسی ارائه شد؟

تحقیقاتی که اجرا شده نشان می دهد این دروغ و آمار جعلی از سوی فردی به نام عباس میلانی جعل شده است در حالیکه براساس آمار پایگاه های معتبر، ایران هیچ گاه چنین رتبه ای در مهاجرت استعدادها نداشته است، اما دلیل ارائه این آمار جعلی چیست؟

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این باره می گوید: جمهوری اسلامی ایران از آن دسته کشورهایی است که نه مهاجرت پذیر است و نه مهاجر فرست؛ و در بحث مهاجرت استعدادها هم آمار بالایی ندارد، حتی در سال های اخیر مهاجرت ها از ایران کاهش داشته است.

وی معتقد است: ارائه آمارهای جعلی برخوردی ژورنالیستی و غیرحرفه ای و نوعی بازی سیاسی است که ما به دور از این بازی ها تنها به برنامه ریزی هایمان برای بازگشت نخبگان به کشور می اندیشیم و تا به امروز نیز در این زمینه پیروز بوده ایم و بسیاری از نخبگان کشورمان به میهن بازگشته و در شرکت های دانش بنیان مشغول به کار شده اند.

همچنین پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز اعتقاد دارد: بحث فرار مغزها اصلا وجود ندارد و این واژه به صورت جعلی از سوی دشمنان برای کشورهایی که می خواهند با آنان برخورد سیاسی نمایند، ساخته و به کار برده می گردد.

به گزارش فارس، نگاه به آمار واقعی و آمار جعلی ارائه شده در این زمینه نشان می دهد که بعضی با برخورد سیاسی قصد سیاه نمایی و ارائه آمار بالا از خروج نخبگان ایرانی را دارند تا شاید بتوانند مردم ایران را از وجود نخبگانشان در کشور ناامید نمایند که با توجه به هشیاری ملت ایران چنین اتفاقی رخ نداده و این افراد به اهدافشان نرسیده اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 991

به "سیاه نمایی در آمار خروج نخبگان؛ چه کسانی و چرا می خواهند آمار را وارونه جلوه دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاه نمایی در آمار خروج نخبگان؛ چه کسانی و چرا می خواهند آمار را وارونه جلوه دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید