سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم آنالیز گردد

به گزارش آسمان تو، تهران- خبرنگاران- نتایج یک مطالعه بزرگ نشان می دهد احتمال بروز بیماری های مرگبار کبد در بیماران مبتلا به دیابت بیشتر است و سلامت کبد این بیماران باید به طور مداوم مورد آنالیز دقیق قرار گیرد.

سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم آنالیز گردد

معمولا بیماری های مرگبار کبد از جمله سیروز (التهاب کبد) و سرطان در مراحل بسیار پیشرفته تشخیص داده می شوند، بنابراین عوامل خطر آنان بسیار حائز اهمیت است.

مطالعه و آنالیز اطلاعات بیش از 18 میلیون نفر در اروپا توسط محققان دانشگاه های گلاسگو و کویین مری نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع دو ریسک بالایی برای ابتلا به بیماری های خاموش دارند و باید به طور مداوم غربالگری شوند. بیماری های مرگبار کبدی از جمله این بیماری های خاموش به شمار می آید.

وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد گردد، عارضه ای به نام کبد چرب به وجود می آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل به وجود می آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می دهد.

حدود یک چهارم افرادی که در غرب زندگی می نمایند، به کبد چرب غیر الکلی یا NAFLD مبتلا هستند. کبد چرب غیر الکلی به شدت با چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط است و رژیم عذایی نادرست و عدم تحرک از دلایل آن هستند. متاسفانه این عارضه معمولا تشخیص داده نمی گردد. در اغلب موارد، NAFLD یک وضعیت خوش خیم است، ولی از هر 6 مورد، یک نفر به شکل تهاجمی این بیماری به نام التهاب کبدی غیر الکلی یا NASH مبتلا می گردد. این حالت می تواند منجر به آسیب کبدی و زخم، سیروز، نارسایی و یا حتی سرطان کبد گردد.

نوید ستار یکی از محققان این پروژه از دانشگاه گلاسگو معتقد است که علاوه بر آنالیز های چشم، کلیه و قلب که باید به طور مداوم در بیماران مبتلا به دیابت صورت گیرد، غربالگری بیماری های کبد نیز بسیار مهم است و باید جدی گرفته گردد.

نتایج این مطالعه در نشریه BMC Medicine منتشر شده است.

علمی**9259** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 272

به "سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم آنالیز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم آنالیز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید