سزارین یا طبیعی ؟ کدام روش برای شما بهتر است؟

به گزارش آسمان تو، سزارین یا طبیعی ؟ کدام بهتر است؟ اکثرا زایمان سزارین را بیشتر انتخاب می نمایند ، خانم های باردار را می گویم که برای اولین بار می خواهند مادر شوند ولی نمی دانند که کدام نوع زایمان برای آنها بهتر است و باورهای نادرستی درباره زایمان طبیعی و سزارین دارند. خیلی از مادران باردار نمی دانند که زایمان طبیعی را انتخاب نمایند یا عمل سزارین را! برای دریافت بهترین تصمیم در خصوص مزایا و معایب هر دو روش به خوبی تحقیق کنید. اما پزشکان اصرار می نمایند که از انجام سزارین به جز در موارد ضروری پرهیز کنید. با این حال، اگر به هر دلیلی تصمیم دارید روش سزارین را برای زایمان انتخاب کنید، بهتر است در این مطلب با مزایا و معایب این روش در مقایسه با زایمان طبیعی آشنا شوید.

سزارین یا طبیعی ؟ کدام روش برای شما بهتر است؟

سزارین یا طبیعی کدام بهتر است؟

بسیاری از زنان از ترس درد ناشی از زایمان طبیعی به سزارین فکر می نمایند؛ اما بهتر است بدانیم هر یک از این روش ها مزایا و ریسک هایی دارند.

عمل سزارین در موقعیت های خاص، مانند تولد یک نوزاد بسیار درشت از یک مادر با لگن کوچک، یا زمانی که نوزاد به حالت سر به پایین نباشد و کوشش های پزشک برای تغییر شرایط او قبل از زایمان ناموفق بوده است نیز لازم است. گاهی اوقات تصمیم پزشک متخصص زنان برای انجام عمل سزارین برنامه ریزی شده نیست و به دلایل اضطراری انجام می گردد، زیرا سلامت مادر، نوزاد یا هر دوی آنها در معرض خطر است. این تصمیم زمانی اتخاذ می گردد که در طول بارداری مسئله ای وجود دارد و یا پس از این که مادر وارد فرایند زایمان شد، زایمان طولانی شده و کند پیش برود و یا نوزاد اکسیژن کافی دریافت نکند. بعضی از عمل های سزارین انتخابی هستند، به این معنی که قبل از زایمان توسط مادر به دلایل غیرپزشکی درخواست می شوند. یک مادر می تواند سزارین را به این دلیل انتخاب کند که بتواند از قبل برای زایمانش برنامه ریزی کند، یا اگر او قبلاً یک زایمان طبیعی سخت را تجربه نموده باشد.

اگرچه زایمان به وسیله سزارین ایمن است و در بعضی از موارد باعث نجات جان مادر می گردد، اما در مقایسه با زایمان طبیعی خطرات بیشتری به همراه دارد. سزارین یک عمل جراحی اساسی است و شامل باز کردن شکم مادر باردار و خارج کردن نوزاد از رحم اوست، زیرا زایمان طبیعی برای او خطرناک یا بسیار سخت تلقی می گردد. از آنجا که داشتن سزارین در اولین زایمان منجر به تکرار سزارین در بارداری های بعدی می گردد، زایمان طبیعی معمولاً روش ترجیحی برای به جهان آمدن نوزاد است. این روشی است که دو نوزاد از سه نوزاد در ایالات متحده به وسیله آن متولد می شوند.

صرف نظر از تصمیم گیری برای زایمان و اینکه زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین مادران باید تا حد امکان در خصوص امتیازات روش زایمان خود مطلع باشند تا بتوانند در این فرایند نقش داشته باشند، از آنچه می خواهند دفاع نمایند و مطلعانه بهترین انتخاب را داشته باشند. در اینجا اطلاعات بیشتر در خصوص جوانب مثبت و منفی دو روش زایمان وجود دارد.

دلایل ترس از زایمان طبیعی

سزارین یا طبیعی زایمان کردن هر دو با ترس هایی همراه هستند. اما همۀ زنان باردار داستان های وحشتناکی در رابطه با درد زایمان طبیعی شنیده اند. اگر این نگرانی برای شما نیز وجود دارد، بهتر است با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید. او می تواند در خصوص درد زایمان طبیعی و راه های کنترل آن و زایمان بدون درد، بیشتر برای شما شرح دهد. صحبت با مادرانی که سزارین یا زایمان طبیعی انجام داده اند، می تواند به شما برای آشنایی با مسائل و شرایط هر کدام از این روش ها یاری کند. شاید در فرایند جراحی سزارین هیچ دردی نداشته باشید، اما نسبت به زنی که زایمان طبیعی داشته است، دورۀ بهبودی طولانی تر و سخت تری را تجربه خواهید کرد. ممکن است بعضی از زنان باردار معتقد باشند که سزارین به آنها اجازه می دهد تا وجود بعضی مسائل در فرایند زایمان را به حداقل برسانند.

مسائلی مانند پارگی واژن، بی اختیاری مدفوع و تغییراتی که ممکن است رابطۀ جنسی آنها را در آینده تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه در بسیاری از زنانی که زایمان طبیعی انجام می دهند، درجه هایی از پارگی واژن یا پرینه؛ که همان فاصلۀ بین مقعد و واژن است، ایجاد می گردد اما بیشتر این پارگی ها سطحی است و معمولاً در مدت کوتاهی به صورت خودبه خود بهبود می یابد. تنها تعداد کمی از زنانی که زایمان طبیعی انجام می دهند ممکن است با پارگی جدی تری روبه رو شوند که احتیاج به بخیه داشته و با درد یا ناراحتی هایی تا چند ماه همراه باشد. همچنین هیچ شواهد علمی ای وجود ندارد که نشان دهندۀ نقش زایمان طبیعی در مشکل بی اختیاری مدفوع باشد. از طرفی بعضی از تحقیقات نشان می دهد که عمل سزارین برای بارداری های بعدی مادر ممکن است مشکل ساز گردد، به همین علت، اگر قصد بارداری مجدد دارید و مشکل خاصی نیز وجود ندارد بهتر است زایمان طبیعی را انتخاب کنید.

مقایسه کلی مزایای زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین

  • زنانی که با زایمان طبیعی نوزادشان را به جهان آورده اند بسیار راحت حتی دقایقی بعد زایمان به نوزادشان شیر میدهند و همین شیردهی خود دلیلی است برای سوزاندن 500 کالری در طول شبانه روز .
  • چنانچه شما هم حتما شاهد بوده اید خانم هایی که زایمان طبیعی انجام داده اند سریعتر از خانم های سزارینی فعالیت روزانه خود را آغاز می نمایند و به واسطه فعالیت ها و ورزش های بعد از زایمان زودتر به تناسب اندام می رسند، و این به دلیل آن است که عوارض بیهوشی و درد ناشی از بخیه ها و فشارهای شکمی که خانم های سزارینی تجربه می نمایند را ندارند.
  • سرحالی و شادابی مادر بعد زایمان طبیعی امر بسیار مهم و جالب توجه است. مادری که زایمان طبیعی داشته است روز بعد زایمان می تواند کارهای مربوط به خود و بچه را انجام دهد، ولی خانم های سزارینی چند روز باید استراحت کند.
  • طبق تحقیقاتی جامع، نوزادانی که به روش سزارین به جهان می آیند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع اول، آسم و آلرژی نسبت به نوزادانی است که به روش زایمان طبیعی به جهان می آیند.
  • دردهای پس از سزارین نیز خیلی زیاد است و تا چند روز باید مسکن مصرف گردد اما در زایمان طبیعی دردها پیش از زایمان تجربه شده و به سرانجام میرسند و بعد از زایمان درد قابل توجهی وجود نخواهد داشت.

سخن آخر

بارداری همواره با نگرانی ها و سختی هایی همراه است که از مسائل دوره بارداری تا فکر کردن به زایمان سزارین یا طبیعی را در برمی گیرد. همه زنان باردار قطعا بارها به شیوه زایمانشان فکر می نمایند و حتی در دوره های آموزشی شرکت می نمایند. چگونگی تنفس در حین زایمان را می آموزند و یاد می گیرند که از حمایت عاطفی همسرشان استفاده نمایند. بسیاری از زنان در سال های گذشته بدون نگرانی به زایمان سزارین فکر می کردند تا این که حتی پزشکان به آن ها توصیه کردند که به شیوه طبیعی کودک خود را به جهان بیاورند. دوگانه ای که بسیاری از مواقع ترس و استرس زیادی را به زنان وارد می نماید و هر یک معایب و مزایایی برای آن ها دارد. امیدواریم با توجه به مطالب این مطلب، تصمیم درستی بگیرید!

نظر شما چیست؟ سزارین یا طبیعی؟ آیا شما سزارین را ترجیح می دهید؟ نظرات و تجربیات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. همچنین توصیه می کنیم اگر قبلا سزارین داشته اید و الان به فکر زایمان طبیعی هستید، مطلب مفید زایمان طبیعی بعد از سزارین با چه شرایطی ممکن است؟ را نیز در انگیزه بخوانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1401

به "سزارین یا طبیعی ؟ کدام روش برای شما بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سزارین یا طبیعی ؟ کدام روش برای شما بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید