ایکی گای؛ روشی ژاپنی برای یافتن هدف زندگی

به گزارش آسمان تو، با شروع سال جدید لیست اهداف و تغییراتی که قرار است در طول سال به آن ها برسیم اما می دانیم که به چیزی الهام بخش تر از امسال سال منه نیاز داریم. باید به دنبال راهی بگردیم که به ما کمک کند زندگی را آن طور که هست بپذیریم و بدانیم در پس اتفاقات، چیزهایی برای ما پنهان کرده که می تواند به مسیری که می پیماییم معنی ببخشید. ایکی گای، ایدئولوژی قدیمی ژاپنی، سال های زیادی است که به افراد امید به زندگی و هدف می بخشد.

ایکی گای؛ روشی ژاپنی برای یافتن هدف زندگی

این نام از ترکیب دو کلمه ژاپنی iki به معنای زندگی و gai به معنای ارزش ساخته شده است. ایکی گای به معنای یافتن لذت زندگی از طریق هدف است، همان چیزی که باعث می گردد شما هر روز صبح از خواب بیدار شوید و به زندگی ادامه دهید. امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم درباره این اصطلاح و روش به کارگیری آن صحبت کنیم.

ایکی گای چیست؟

ریشه واژه ایکی گای (ikigai) به دوره هیان، سال های 794 تا 1185، بازمی گردد. آکی هیرو هه سگوا، روان شناس بالینی و متخصص توسعه ایکی گای، در سال 2001 مقاله ای تحقیقاتی منتشر کرده و در آن گفته است که بخش دوم این واژه، یعنی gai، در کلمه kai ریشه دارد که در زبان ژاپنی به معنای پوسته است.

در دوره هیان پوسته ها بسیار ارزشمند بوده اند و ارتباط این ارزش در ذات بخش دوم این واژه دیده می گردد. کلمات مشابه دیگری در ژاپنی وجود دارند که با استفاده از کلمه پوسته به ارزش کارها اشاره می کنند. مثلا کلمه hatarakigai به معنای ارزش کار و کلمه yaragai به معنای ارزش داشتن در برابر چیزی به کار برده می گردد.

ایکی گای کلید یافتن هدف یا ارزش در زندگی هر فرد است. بهترین روش برای محصور کردن ایده اصلی ایکی گای استفاده از نمودار ایکی ون است. با کمک این نمودار چهار ویژگی اصلی را به شکلی در کنار هم قرار می دهید که به میزانی مناسب با هم تداخل داشته باشند. در این نمودار چهار عنصر زیر را وارد می کنید؛

  • آنچه در آن مهارت دارید.
  • آنچه جهان به آن نیاز دارد.
  • آنچه بابت انجامش پول دریافت می کنید.
  • آنچه خودتان دوست دارید.

اگر هر چهار بخش را تا ابتدایی ترین حالتشان خلاصه کنیم، دقیقا در محلی که با هم تلاقی پیدا می کنند ایکی گایی منتظر شما ایستاده است.

چرا ایکی گای مهم است؟

جامعه شناسان، دانشمندان و روزنامه نگاران زیادی درباره سودمندی این روش و حقیقتی که در وجود آن پنهان شده است صحبت کرده اند و با تحقیقاتی که روی آن انجام داده اند به نتایج جالبی رسیده اند. یک نظریه خاص درباره ایکی گای این است که باعث طول عمر شده و شما را در راستا مناسب قرار می دهد.

در سپتامبر سال 2017 یک برنامه تلویزیونی در ژاپن، با همکاری گروهی از دانشمندان، در ارتباط با ایکی گای تحقیقاتی در شهر کیوتانگو در کیوتو انجام داد. آن ها متوجه شدند که جمعیت افراد با سن بیشتر از 100 سال این منطقه سه برابر بیشتر از نقاط دیگر است و مردم به این موضوع افتخار می کنند.

هدف این گروه از انجام این تحقیق، یافتن اشتراکات بین افراد سالخورده ای است که در زندگی روزمره خود احساس خوشبختی می کنند بود. به همین دلیل هفت نفر که در سنی نزدیک به 100 سال داشته یا کمی بیشتر از 100 ساله بودند را انتخاب و آزمایش های مختلفی را روی آن ها انجام داد. نکته جالبی که با آن برخورد کردند وجود مقدار زیادی هورمون استروئیدی (DHEA) در بدن هر 7 نفر بود. این هورمون توسط غدد فوق کلیوی ترشح می گردد به معجزه طول عمر شناخته می گردد.

کارشناسان شروع به بررسی سبک زندگی گروه آزمایش شده پرداختند و متوجه یک موضوع مشترک در زندگی همه آن ها شدند. این افراد هر روز به یک سرگرمی مشغول بودند که واقعا به آن علاقه داشتند. یک زن که نزدیک به 100 سال سن داشت در روز چند ساعت مشغول ساخت ماسک های ژاپنی بود، مرد دیگری به نقاشی مشغول می شد و یک نفر دیگر هر روز به ماهیگیری می رفت.

ارتباط بین انجام سرگرمی ای که دوست دارید و افزایش ترشح DHEA هنوز از نظر علمی ثابت نشده است اما محققان مطالعه ای که در کیوتانگو انجام شد پیشنهاد می دهند داشتن یک سرگرمی دلخواه، شما را متمرکز نگه می دارد و به شما احساس رضایت از زندگی می دهد. همچنین افزایش هورمون DHEA باعث طولانی تر شدن عمر و احساس شادی بیشتر می گردد.

سرزمین ایکی گای کجاست؟

اوکیناوا، جزیره ای در جنوب ژاپن که درواقع سرزمین اصلی ژاپن است، بیشترین تعداد افراد با سن بیشتر از 100 سال را دارد. این منطقه کانون پرورش تفکر به روش ایکی گای است. آب وهوای اوکیناوا مطبوع است، افراد رژیم غذایی سالم دارند و سطح استرس بسیار پایینی دارند. اما نکته اصلی در خاص بودن این جزیره ساکنینش هستند که بازنشسته نشده اند، سبک زندگی اشان مبتنی بر هدف است و همین موضوع آن ها را به جوامع با فرهنگ غنی دیگری مثل ایتالیا، ایکاریا و یونان متصل می کند.

دن باتنر در سال 2010 کتابی با عنوان مناطق آبی درس هایی درباره زندگی طولانی افرادی که بیشترین عمر را داشته اند منتشر کرد. او در این کتاب به مطالعه مناطقی در جهان پرداخت که ساکنین آن ها بیشترین میزان طول عمر را داشتند و اوکیناوا یکی از همین مناطق بوده است. او متوجه شد ایکی گای یا داشتن هدف در زندگی، به هر شکل و زبانی، پیوندی قوی و متحد کننده بین این افراد برقرار کرده بود.

هکتور گارسیا تعداد کتاب در این باره از جمله کتاب ایکی گای: راز یک زندگی طولانی شاد را منتشر کرده است. او معتقد است که ایکی گای نباید فقط مختص افراد مسن باشد و جوان ترها هم می توانند از آن استفاده کنند. نکته جالب این است که درحال حاضر ایکی گای در بین جوانان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و این نشان می دهد که جوانان به دنبال معنای بیشتری در زندگی خود هستند.

ایکی گای شما چیست؟

گارسیا در کتاب خود می گوید مطالعه ایدئولوژی ایکی گای نحوه شکل گیری اتفاقاتی که در یک روز پیش می آید را تغییر داده است. او می گوید: من برنامه صبحگاهی ام را بهبود بخشیده ام تا قبل از شروع ارتباط با دیگران و مشغول شدن به کار بتوانم زمانی را برای خودم داشته باشم و این برای من مهم ترین چیز است.

به عبارت دیگر کارهایی که به او هدف می دهند برایش اولویت بالاتری دارد. گارسیا در ادامه می گوید: صبح ها یک فنجان چای سبز می نوشم، 15 دقیقه یوگای سبک انجام می دهم و حدود یک ساعت می نویسم. قبل از خروج از خانه وقتم را به سلامتی ام اختصاص داده ام و یکی از فعالیت هایی که به زندگی من ایکی گای می بخشد را انجام داده ام، یعنی کتاب نوشته ام.

درست است که تمرکز ایکی گای بر شغل ما به نظر می رسد اما فعالیت های ایکی گای همیشه در فعالیت های مالی دیده نمی گردد. یک سرگرمی که وقتتان را به آن اختصاص می دهید، ارتباط با خانواده و یا شروع کردن کاری که برای انجام آن مشتاق هستید و همیشه برای آن در ذهنتان نقشه می کشیدید، همه ایکی گای هستند.

ایکی گای خود را پیدا کنید

اگر فکر می کنید برای پیدا کردن ایکی گای خود گیج شده اید یا مطمئن نیستید که پیدا کرده اید یا نه، می توانید از چند روشی که برای تمرکز مجدد ذهن و هدف وجود دارد استفاده کنید. گارسیا پیشنهاد می کند: اگر فکر می کنید راستا تغییرتان مسدود شده یا تغییر کردن سخت است، سعی کنید چیزهای جدیدی به زندگی فعلی خود اضافه کنید. یک سرگرمی جدید، یک ارتباط محبت آمیز جدید یا یک کار جدید در کنار کار فعلی تان می تواند به شما کمک کند.

کن موگی، نویسنده و متخصص عصب شناسی در توکیو، در سال 2017 کتابی به نام کتاب کوچک ایکی گای: راه ضروری ژاپنی برای یافتن هدف شما در زندگی، این طور می نویسد که فرقی نمی کند شما یک متخصص قطار هستید، مادر یک کودک تازه متولد شده یا یک سرآشپز مشهور؛ اگر در کاری که انجام می دهید مهارت دارید و می توانید احساس لذت و رضایت را در آن پیدا کنید ایکی گای خود را پیدا کرده اید.

گارسیا پیشنهاد می کند اگر احساس می کنید در تکاپو هستید از شرایط فعلی زندگی خود آگاهی پیدا کنید. با نوشتن 10 کاری که در هفته بیشترین میزان وقت خود را صرف آن ها کرده اید شروع کنید. سپس از خود بپرسید که آیا این کارها باعث ایجاد هدف در زندگی شما می شوند؟ با پرسیدن چهار سؤال زیر می توانید آن ها را دسته بندی کنید؛

  • آیا کاری است که من عاشق انجام آن هستم؟
  • آیا چیزی است که جهان به آن نیاز دارد؟
  • آیا چیزی است که من در آن مهارت دارم؟
  • آیا چیزی است که بتوانم برای آن پول دریافت کنم؟ اگر برای آن پولی دریافت نمی کنم، آیا به شما کمک می کند که به ایکی گای خود برسید و آنجا معامله ای کنید که برایتان سودآور باشد؟

اگر با وجود همه این ها احساس می کنید همه چیز راکد است و برای تغییر کردن مشکل دارید نگران نشوید. تحقیقات نشان داده است که ایکی گای هم مانند سلیقه غذایی، علاقه موسیقی و نحوه لباس پوشیدن، با افزایش سن تغییر می کند؛ پس لازم است که در دوره های مختلف آن را بازنگری کنید. افرادی که بر اساس ایکی گای زندگی می کنند همه سرگرمی های جدید خود را پس از بازنشستگی انتخاب کرده اند و همین موضوع به ما نشان می دهد که هیچ وقت برای لذت بردن از زندگی دیر نیست.

سخن آخر

ایکی گای مفهومی ژاپنی و روشی فکری است که به شما برای یافتن هدف در زندگی کمک می کند. این روش با کمک نمودار ایکی ون به شما راستای را نشان می دهد که می توانید بیشترین لذت را از زندگی ببرید. تحقیقات نشان داده است که افزایش میزان رضایت از زندگی با افزایش طول عمر رابطه مستقیم دارد. در این مطلب روش استفاده از ایکی گایی و پیدا کردن آن را آموزش داده ایم. ایکی گایی خود را پیدا کنید، به زندگی تان هدف و معنا ببخشید و فراموش نکنید که هیچ وقت برای لذت بردن از زندگی دیر نیست.

منبع: savvytokyo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1776

به "ایکی گای؛ روشی ژاپنی برای یافتن هدف زندگی" امتیاز دهید

2 کاربر به "ایکی گای؛ روشی ژاپنی برای یافتن هدف زندگی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایکی گای؛ روشی ژاپنی برای یافتن هدف زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید