سازوکار اقتصادی ویژه اروپا با ایران احتمالا دوشنبه راه اندازی می گردد

به گزارش آسمان تو، شبکه بلومبرگ به نقل از دیپلمات های اروپایی از احتمال راه اندازی کانال اقتصادی ویژه اروپا با ایران در روز دوشنبه اطلاع داد.

سازوکار اقتصادی ویژه اروپا با ایران احتمالا دوشنبه راه اندازی می گردد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، کمیسیون اروپا اعلام نموده است که به زودی میخواهد کانال اقتصادی ویژه اروپا با ایران را راه اندازی کند تا شرکت های اروپایی بتوانند خود را از آسیب تحریم های آمریکا علیه ایران دور نگه دارند. سه دیپلمات اروپایی در این باره گفته اند که محتمل است راه اندازی رسمی این سازوکار روز دوشنبه انجام گردد.

پیشرفت در روند ایجاد سازوکار اقتصادی ویژه اروپا با ایران به کندی پیش می رود، اقدامی که اصلی ترین کوشش اتحادیه اروپا برای ممانعت از خروج ایران از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شمار می آید. توافق برجام در سال 2015 میان ایران و قدرت های جهانی حاصل شد تا موجب محدودیت برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم ها علیه کشورمان گردد اما خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق در ماه مه و سپس بازگرداندن تحریم های ایران در اجرای توافق مشکلاتی ایجاد نموده است.

اتحادیه اروپا تحت رهبری فرانسه، آلمان و انگلیس که از امضا نمایندگان توافق هستند، کوشش نموده اند تا کشوری را برای میزبانی این سازوکار ویژه با ایران بیابند، مساله ای که می تواند نقدها و خشم دولت آمریکا را به همراه داشته باشد. با این حال، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دسامبر 2018 گفت که سازوکار اقتصادی ویژه با ایران ابتدای سال 2019 راه اندازی خواهد شد.

مایا کوجیانچیک، سخنگوی موگرینی به خبرنگاران در بروکسل گفت: آماده سازی سازوکار اقتصادی ویژه با ایران به خوبی پیشرفته و در مرحله پیشرفت واقع شده است.

یکی از این دیپلمات های اروپایی که خواسته اند نامشان فاش نگردد، گفت که اگرچه مقامات تاریخ راه اندازی سازوکار را 28 ژانویه معین نموده اند اما به دلیل وجود بعضی مسائل باقیمانده ممکن است تعویق کوتاهی در این کار به وجود آید. به گفته این منبع آگاه، اعضای اتحادیه اروپا توافق نموده اند که سازوکار باید تا پاپان ماه جاری (میلادی) انجام گردد اما این تاریخ ممکن است تغییر کند.

یک منبع آگاه از روند این اقدام گفته است که مقامات اروپایی حاضر در نشست روز آدینه در بروکسل قرار است درباره متن پیش نویس استقبال از توافق بر سر سازوکار اقتصادی ویژه با ایران بحث و رایزنی نمایند. دولت های اتحادیه اروپا نیز ممکن است در نشست بعدی شان که احتمالا روز دوشنبه خواهد بود آن را تصویب خواهند کرد.

منابع آگاه می گویند که اتحادیه اروپا به دنبال طرحی است که در آن آلمان، انگلیس و فرانسه به طور مشترک مسئولیت این کار را بر عهده داشته باشند، به گونه ای که نهاد مربوط به آن در فرانسه مستقر بوده و توسط آلمان راهنمایی گردد و انگلیس نیز نقشی در آن خواهد داشت.

کوجیانچیک بدون ارائه جزئیات همچنین به خبرنگاران گفت: ما با همکاری کشورهای مسئول در حال کار روی این سازوکار هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 203

به "سازوکار اقتصادی ویژه اروپا با ایران احتمالا دوشنبه راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازوکار اقتصادی ویژه اروپا با ایران احتمالا دوشنبه راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید