زنگ هشدار برای دولت؛کمترین میزان فروش در هفته بیستم حراج اوراق

به گزارش آسمان تو، خبرنگاران : حراج اوراق دولتی پس از یک هفته تعطیلی به دلیل اخلال در سامانه، مجددا پیگیری شد. در هفته بیستم حراج اوراق، شاهد کمترین میزان معاملات هفتگی بوده ایم. فرایند کاهشی حراج که از هفته هفدهم شروع شده است می تواند برای دولت نگران کننده باشد.

زنگ هشدار برای دولت؛کمترین میزان فروش در هفته بیستم حراج اوراق

به گزارش خبرنگاران بانک مرکزی در انتشار مرحله بیستم از حراج اوراق دولتی خاطرنشان کرد سهم خریداری شده اوراق از دولت در بازار بین بانکی 190 میلیارد تومان بوده است. در این خصوص سهم خریداری شده دولت در بازار سرمایه نیز در هفته جاری به 140 میلیارد و 65 میلیون تومان بوده است. با استناد به ارقام اعلام شده از سوی بانک مرکزی نرخ سود این مرحله اوراق 20.42 درصد محاسبه میشود.

هفته بیستم از حراج اوراق بدهی دولتی در بازار بین بانکی و بورس در حالی رخ داد که هفته نوزدهم به دلیل اخلال در سامانه حراجی شکل نگرفته بود. اما هفته بیستم نیز پس از یک هفته تعطیلی آمارهای متفاوتی را رقم زد.

نرخ سود بالای 20 درصد

نرخ سود موثر در بازار حراج اوراق بدهی در هفته هفدهم 20.71 درصد محاسبه شده بود که در هفته جاری اندکی کاهش یافته و به 20.42 درصد رسید. اما هنوز این نرخ بالای بیست در صد است. نکته مهم دیگری که در حراج هفته های اخیر اوراق بدهی قابل رویت است ثابت ماندن سهم بانک ها و سرمایه در این بازار است. در این راستا سهم بانک ها کلا از فروش اوراق بدهی 60 درصد و سهم بورس 40 درصد تا کنون بوده است.

کمترین حجم معاملات در حراج اوراق بدهی

در مرحله بیستم از تامین اقتصادی دولت به وسیله فروش اوراق بدهی مجموعا 330 میلیارد و 65 میلیون تومان به فروش رفت. این میزان کمترین میزان فروش در بین تمام هفته های حراج اوراق بدهی بوده است. این در حالیست که از هفته هفدهم تا به امروز مجموعا تنها هزار و 700 میلیارد تومان تامین اقتصادی دولت به وسیله فروش اوراق بدهی انجام شده است. تداوم آمار پایین هفته های هفدهم به بعد سبب شده است مجموع سهم خریداری شده از دولت در بازار اولیه حراج در بیست مرحله به 71 هزار و 524 میلیارد تومان باشد. با توجه به حجم اقتصادی ای که باید دولت تا انتها سال از این طریق تامین کند، هنوز 53 هزار و 426 میلیارد تومان دیگر به جامانده که ادامه این فرایند می تواند برای دولت نگران کننده باشد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1418

به "زنگ هشدار برای دولت؛کمترین میزان فروش در هفته بیستم حراج اوراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ هشدار برای دولت؛کمترین میزان فروش در هفته بیستم حراج اوراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید