زندگینامه حضرت معصومه (س) و فضایل ایشان

به گزارش آسمان تو، یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک عندالله شانا من الشان در این مطلب از خبرنگاران، القاب و فضایل این بانوی بزرگوار، مختصری از زندگینامه حضرت معصومه (س) و چندی از فضایل زیارت آن حضرت را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم؛ با ما باشید.

زندگینامه حضرت معصومه (س) و فضایل ایشان

نام و لقب های حضرت معصومه (س)

نام شریف حضرت معصومه سلام الله علیها، فاطمه و لقب های آن عظیموار عبارت هستند از :

  • معصومه
  • کریمه اهل بیت
  • ستّی
  • فاطمه کبری

فضایل حضرت معصومه (س)

پدر ایشان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادر ایشان نجمه خاتون مادر حضرت رضا علیه السلام است.

او بنت رسول الله، بنت ولى الله، دخت ولى الله و عمه ولى الله است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوى و روحانى آن عظیموار است. عالمه و محدثه اهل بیت علیهم السلام یکى از والاترین عناوینى است که نشان دهنده بلندى مرتبه علم و آشنایى کریمه اهل بیت علیهم السلام با معارف بلند اسلام و مکتب حیات بخش تشیع است که به آن استناد مى کند؛ چراکه آن حضرت غیر از افراد مورد وثوق و اطمینان حدیث نقل نمى کند. او معصومه است؛ فاطمه معصومه که خود پرورش یافته مکتب ائمه طاهرین علیه السلام و یادگار صاحبان آیه تطهیر است. نمونه عالى از طهارت و پاکى است، به حدى که خاص و عام او را به اسم معصومه لقب داده اند.

ولادت و وفات حضرت معصومه (س)

ایشان اوّل ذی القعده سال 173 ه. ق در مدینه منوّره به جهان آمدند و در سنّ 28 سالگی در روز دهم یا دوازدهم ربیع الثانی سال 201 ه. ق در شهر قم از جهان رفتند.

سفر حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم

حضرت فاطمه معصومه (س) سال 201 ه. ق، یک سال بعد از آنکه مامون لعت الله علیه امام رضا (ع) را به شهر مرو به سفر تبعیدی مجبور کرد، همراه برادران خود برای ملاقات برادر و امام زمان خود و بعلاوه تجدید عهد با آن امام عظیموار، به سمت آن دیار غربت رهسپار شدند. در طول راه به شهر ساوه رسیدند، اما آنجا مخالفین اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی نموده و با همراهان آن حضرت وارد جنگ شدند و عدّه ای از همراهان حضرت معصومه (س) در این حادثه غم انگیز به شهادت رسیدند.

حضرت معصومه (س) در حالی که از حزن و اندوه فراوان مریض شده بودند و بعلاوه بخاطر احساس نا امنی ای که در شهر ساوه می کردند، به اطرافیان خود فرمودند: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم حضرت موسی بن جعفر (ع) شنیدم که فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست. سپس حضرت فاطمه معصومه (س) به طرف قم حرکت کردند.

عظیمان قم وقتی از ورود مسرّت بخش حضرت فاطمه معصومه (س) مطّلع شدند به استقبال حضرت شتافتند. در حالی که موسی بن الخزرج عظیم خاندان اشعری، زمام شتر آن بانوی مکرّمه را به دوش می کشید، ایشان را در میان شور و احساسات مردم قم وارد آن شهر مقدّس کرد. سپس در منزل شخصی خود به مدت هفده روز اسکان داد این انوی عظیموار در این مدّت مشغول عبادت و راز و احتیاج با پروردگار متعال بود و واپسین روز های عمر پر برکت خویش را با خضوع و خشوع در برابر ذات پاک الهی به سرانجام رساند.

روایاتی در خصوص فضیلت زیارت حضرت معصومه (س)

1) شیخ صدوق با سند صحیح از امام رضا (ع) در فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) روایت می نماید که فرمودند: من زار ها فَلَهُ الجنَّه؛ هر کس او را زیارت کند بهشت از آن اوست.

2) ابن قولویه در کتاب ارزشمند کامل الزیارات که یکی از معتبرترین کتاب های قرن چهارم است با سند معتبر از امام جواد (ع) روایت نموده است که فرمود: من زارَ عَمّتی بِقُم فَلَهُ الجنَّه؛ هر کس عمه ام را در قم زیارت کند بهشت از آن اوست.

3) شیخ حسن قمی در کتاب ارزشمند تاریخ قم از امام صادق (ع) نقل نموده است که فرمودند: اِنَّ زیارتَها تَعادِل الجنَّه؛ زیارت حضرت معصومه (س) همسنگ بهشت است.

4) امام صادق (ع) فرمود: ان لله حرما و هو مکه و للرسول حرما و هو المدینه و لامیر المؤمنین حرما و هو الکوفه و لنا حرما و هو قم و ستدفن فی ها امرأه من ولدی تسمی فاطمه، من زار ها وجبت له الجنه؛ برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا (ص) حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمؤمنین (ع) حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن شهر قم است؛ و بزودی زنی از فرزندان من در آنجا دفن خواهد شد که نامش فاطمه است؛ هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.

این روایت با توجه به اینکه قبل از ولادت موسی بن جعفر (ع) از امام صادق (ع) صادر شده است، علت بسیار روشنی است بر اینکه آمدن حضرت فاطمه معصومه (س) به قم و دفن آن عظیموار در حرم اهل بیت جزء اسرار غیبی بوده و تحقق آن خود علت روشنی بر حقانیت مکتب امامان معصوم علیهم السلام است.

5) امام رضا (ع) به سعد اشعری قمی، در ملاقاتی فرمود: از ما قبری در میان شما هست، سعد عرض کرد: فدایت شوم قبر فاطمه دختر حضرت موسی بن جعفر (ع) را می فرمایی؟ فرمود: آری، هر کس قبر او را با معرفت به حقش، زیارت کند، پاداش او بهشت است، وقتی که کنار قبرش رفتی، در جانب سر، رو به قبله بایست و 34 بار الله اکبر و 33 بار سبحان الله و 33 بار الحمدلله بگو؛ آنگاه بخوان: السلام علی آدم صفوه الله … (تا آخر زیارت)

6) در کتاب انوار المشعشین ذکر شده است: شخصی به زیارت حضرت رضا (ع) رفته بود. پس از بازگشت و عبور از راه همدان، به قصد کربلا حرکت می کرد که در عالم خواب، حضرت رضا (ع) را دید که به او فرمود: چه می شد اگر از قم عبور می کردی و قبر خواهرم را زیارت می کردی؟

سخن آخر

یا فاطمه معصومه (س) اغیثینی؛ امیدواریم در تمامی مراحل زندگی یاد و قرابت اهل بیت پشتوانه شما باشد. بعلاوه شما می توانید با القاب حضرت زهرا (س) و القاب امام زمان (عج) هم در خبرنگاران آشنا شوید.

نظرات و ایده های شما سبب ارتقای کیفی مطالب ما خواهد شد؛ با ما در ارتباط باشید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1919

به "زندگینامه حضرت معصومه (س) و فضایل ایشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه حضرت معصومه (س) و فضایل ایشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید