روشی نوین برای مقابله با سرطان پستان منفی سه گانه پیشنهاد شد

به گزارش آسمان تو، پژوهشگران روش درمانی جدیدی مبتنی بر فناوری نانو برای مقابله با سرطان پستان منفی سه گانه (TNBC) پیشنهاد کردند.

روشی نوین برای مقابله با سرطان پستان منفی سه گانه پیشنهاد شد

به گزارش گروه فناوری خبرگزرای دانشجو، پژوهشگران روش درمانی جدیدی مبتنی بر فناوری نانو برای مقابله با سرطان پستان منفی سه گانه (TNBC) پیشنهاد کردند. این روش درمانی ترکیبی از یک القاءکننده پیری و یک نانوذره سنولیتیک است که می توان امیدوار بود از آن برای مقابله با TNBC استفاده کرد. TNBC بیماری سرطان بسیار خطرناک است که درمان آن چالش برانگیز بوده و به روش های درمانی رایج پاسخ نمی دهد. این نوع سرطان سینه به ندرت پس از 5 سال بهبودی رخ می دهد.

طبق گفته محققان، TNBC هیچ یک از گیرنده های درگیر در بیشتر سرطان های پستان نظیر استروژن و پروژسترون را بیان نمی نماید. از آنجایی که بیشتر روش های درمانی متداول این گیرنده ها را دارند، درمان TNBC چالشی عظیم است. با این حال محققان توانستند این سلول ها را به صرت انتخابی از بین ببرند، رشد تومور را به تاخیر انداخته و متاستاز را در مدل های تهاجمی سرطان پستان کاهش دهند.

TNBC به درمان هورمون هایی که گیرنده های این هورمون را هدف قرار می دهند، پاسخ نمی دهد. برای درمان این نوع از سرطان سینه هنوز درمان هدفمندی در دسترس نیست.

پیری یا کهولت سلولی را می توان هم در موقعیت فیزیولوژی و هم پاتولوژی مشاهده کرد. هنگامی که یک سلول وارد مرحله پیری می گردد، تقسیم سلولی را متوقف نموده و موادی که باعث التهاب می گردد را آزاد می نماید. اگر چه استفاده از القا کننده پیری، راهبردی موفقیت آمیز برای درمان سرطان پستان است، اما محققان این پروژه خاطرنشان کردند که تجمع سلول های پیر می تواند به بازگشت مجدد تومور یاری کند.

هنگامی که سلول های پیر غیرقابل کنترل جمع شوند، وجود مقادیر زیاد عوامل التهابی می تواند به سلول های سالم آسیب بزند و باعث بروز اختلالاتی مانند دیابت یا بیماری های عصبی گردد. این مقادیر زیاد عوامل التهابی موجب تقویت سلول های تومور و تسریع رشد آن ها می گردد.

از این رو، محققان اقدام به حذف سلول های پیر با استفاده از نانوذرات سنولیتیک کردند که فرصت تازه ای برای بهبود نتایج درمان سرطان پستان ایجاد می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1368

به "روشی نوین برای مقابله با سرطان پستان منفی سه گانه پیشنهاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی نوین برای مقابله با سرطان پستان منفی سه گانه پیشنهاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید