راهنمای کامل آماده سازی گیاهان آپارتمانی برای پاییز

به گزارش آسمان تو، گیاهان آپارتمانی خانه شما را به گونه ای زیبا می نمایند که هیچ وسیله تزئینی ای قادر به انجام آن نیست. آن ها با لطافت و زیبایی طبیعی خود به فضا گرما می بخشند، حالتان را خوب می نمایند و هوا را تازه نگه می دارند. اگرچه گیاهان آپارتمانی از نوسانات شدید دمای بیرون در امان هستند، اما تغییر فصل بر آن ها نیز تاثیر می گذارد.

راهنمای کامل آماده سازی گیاهان آپارتمانی برای پاییز

در واقع گیاهان آپارتمانی با کاهش نور، رطوبت و دما در آغاز فصل پاییز دوره خواب خود را آغاز می نمایند. گیاهان حتی به کوچکترین تغییرات محیطی هم حساس هستند. اما چگونه می توانیم گیاهان آپارتمانی مان را برای پاییز آماده کنیم تا در طول دوره خواب نیز سالم و شاداب بمانند؟ در این مطلب از خبرنگاران مگ نکاتی را برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز بیان می کنیم.

چرا گیاهان به خواب می روند؟

گیاهان در طول سال چرخه های رشد و خواب را تجربه می نمایند. به همین علت است که چمن در تابستان به سرعت رشد می نماید، اما در زمستان کوتاه می ماند. رطوبت کم، دمای پایین و نور کمتر گیاهان را به دوره خواب می برد. در این دوره گیاه به جای رشد، تمرکز خود را بر حفظ بقا می گذارد. در طبیعت دوره خواب با آماده کردن گیاه برای زندگی در دماهای سرد، خاک خشک و کمبود مواد مغذی، بقای آن را تضمین می نماید. گیاهان در طول دوره خواب فعالیت خود را به حداقل رسانده و انرژی خود را برای فصل رشد ذخیره می نمایند.

اگرچه گیاهان آپارتمانی در معرض عوامل سخت محیطی قرار ندارند، اما تغییر فصل برای آن ها هم سخت است. اما نباید بابت این موضوع نگران باشید چون شما می توانید با رعایت چند نکته ساده به سلامت و شادابی گیاهان خود در طول پاییز و زمستان یاری کنید. تغییر در عادت های رشد به این معنا نیست که گیاه شما در حال مرگ است. بلکه به این معناست که شما باید روش های مراقبت از گیاه را با توجه به شرایط نو تنظیم کنید.

برنامه آبیاری را تغییر دهید

آبیاری بیش از حد یکی از بزرگترین مسائلی است که گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان با آن روبرو هستند. زمانی که احتیاج گیاه به آب کاهش پیدا می نماید، آبیاری زیاد به راحتی می تواند به گیاه آسیب بزند. برای تطبیق احتیاجهای گیاه با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا، باید فاصله بین آبیاری ها را افزایش دهید. این کار به گیاه علامت می دهد که زمان آغاز دوره خواب فرا رسیده است. اگرچه ممکن است خشک ماندن خاک نسبت به تابستان کمی نگران نماینده به نظر برسد، اما به گیاه یاری می نماید تا در شرایط مناسبی برای فصل پاییز و زمستان قرار گیرد. اگر به یاری بیشتری احتیاج دارید، می توانید از رطوبت سنج خاک بهره ببرید تا رطوبت خاک را در حد مطلوب برای گیاه نگه دارید.

در عین حال، همواره مراقب گیاه خود باشید تا در صورت کمبود آب پژمرده نگردد. مراقب باشید که به طور ناگهانی اندازه زیادی آب به گیاه ندهید. به جای آن، به تدریج اندازه آب را کاهش دهید تا گیاه بتواند خود را با شرایط نو وفق دهد.

نور کافی برای گیاهان فراهم کنید

در فصل پاییز و زمستان طول روزها کوتاهتر می گردد. بنابراین مهم است که گیاهان خود را به اتاقی منتقل کنید که نور خورشید بیشتری دریافت نمایند. سعی کنید گیاهان خود را در نزدیکی پنجره های جنوبی قرار دهید، چون این پنجره ها در طول روز بیشترین نور خورشید را دریافت می نمایند. اگر پنجره جنوبی ندارید، از پنجره های شرقی بهره ببرید که در صبح و عصر نور خوبی دارند. سپس گیاه خود را برای استفاده از نور مصنوعی، در غروب به محلی با نور مناسب منتقل کنید. بعلاوه می توانید از چراغ های رشد گیاه هم بهره ببرید.

این نکته را هم از قلم نیاندازید که اگرچه قرار دادن گیاهان در نزدیکی پنجره برای استفاده از نور خورشید مناسب است، اما از قرار دادن آن ها در معرض وزش مستقیم باد خودداری کنید. مثلا از قرار دادن گیاه روی طاقچه پنجره خودداری کنید، چون این مکان ها در زمستان نوسانات دمایی زیادی دارند. به جای آن، گیاهان را با فاصله از پنجره قرار دهید تا هم از نور استفاده نمایند و هم در معرض وزش مستقیم باد سرد قرار نگیرند.

کوددهی را متوقف کنید

گیاهان در طول دوره خواب به کود احتیاجی ندارند. با این حال نباید به طور ناگهانی کوددهی به گیاهان را قطع کنید چون به آن عادت دارند و توقف آن، باعث ایجاد شوک در گیاه می گردد. به جای آن، به تدریج اندازه کود را کاهش دهید تا گیاه به طور کامل از آن بی احتیاج گردد. در اواخر تابستان، اندازه کود را به نصف کاهش دهید و سپس هر ماه اندازه آن را به نصف برسانید. در نهایت، می توانید کوددهی را به طور کامل متوقف کنید تا فصل رشد مجدد فرا برسد.

مراقب حشرات باشید

گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز مستعد درگیری به حشرات هستند، به خصوص اگر آن ها را از فضای باز به داخل خانه منتقل کنید. برترین راه برای جلوگیری از مسائل ناشی از حشرات، آنالیز دقیق گیاهان قبل از ورود به خانه و از بین بردن حشرات است. این کار از شیوع آفاتی که می تواند سلامت گیاه شما را به خطر بیندازد، جلوگیری می نماید. فصل پاییز، فصل تخم گذاری و تکثیر بسیاری از حشرات گیاهی است. در واقع حتی گیاهانی که هرگز در فضای باز نبوده اند هم ممکن است دچار این مشکل شوند.

اما چگونه می توان از مسائل ناشی از حشرات گیاهی جلوگیری کرد؟ برای آغاز، برگ ها و خاک گیاه را به دقت آنالیز کنید تا هرگونه حشره ای را پیدا کنید. پس از یافتن حشرات، آن ها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید یا با اسپری آب از گیاه دور کنید. بعلاوه می توانید از یک گوش پاک کن آغشته به الکل یا روغن گیاهی برای از بین بردن حشرات بهره ببرید. در فروشگاه های گل و گیاه، محلول های ویژه ای برای مقابله با حشرات خاک پیدا می گردد. استفاده از این محلول های حرفه ای می تواند خیال شما را از بابت سلامت گیاه راحت کند.

از دستگاه رطوبت ساز بهره ببرید

سیستم های گرمایشی رطوبت هوا را به شدت کاهش می دهند و گیاهان شما رطوبتی را که در بهار و تابستان به آن عادت داشته انند، دریافت نمی نمایند. برای جبران این کمبود و تامین رطوبت مورد احتیاج گیاهان، یک دستگاه رطوبت ساز را در اتاقی که گیاهان در آن قرار دارند نصب کنید. این کار به گیاهان یاری می نماید تا رطوبت مورد احتیاج خود را دریافت نموده و از خشک شدن برگ های نو جلوگیری گردد. بعلاوه استفاده از رطوبت ساز برای سلامت شما هم مفید است، چون رطوبت بالاتر از انتقال ویروس ها جلوگیری می نماید. اگر گیاهان حساسی دارید، می توانید برای آن از گلخانه های داخلی هم بهره ببرید.

مرور کلی

درست است که گیاهان آپارتمانی با سرمای پاییز و زمستان تماس مستقیم ندارند اما تغییر نور و دما و رطوبت را کاملا احساس می نمایند. بنابراین احتیاج است که آن ها را برای رسیدن فصل پاییز آماده کنید. در این مطلب چند راه چاره ساده اما بسیار کاربردی برای آماده سازی گیاهان آپارتمانی و استقبال از پاییز را به شما آموزش دادیم.

منبع: urbanstems

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 شهریور 1403 بروزرسانی: 22 شهریور 1403 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2492

به "راهنمای کامل آماده سازی گیاهان آپارتمانی برای پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل آماده سازی گیاهان آپارتمانی برای پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید