خبرنگاران پوتین و اردوغان درباره لیبی و سوریه گفت وگو کردند

به گزارش آسمان تو، مسکو - خبرنگاران - روسای جمهوری روسیه و ترکیه در گفت وگویی تلفنی در مورد اوضاع لیبی و سوریه مذاکره کردند.

خبرنگاران پوتین و اردوغان درباره لیبی و سوریه گفت وگو کردند

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه در گفت وگوی تلفنی خود یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و ترکیه که روز سوم ماه ژوئن سال 1920 اتفاق افتاده است، را به یکدیگر تبریک گفته و بر عزم متقابل برای توسعه مشارکت سودمند تاکید نمودند.

دو طرف مساله لیبی را آنالیز نموده و درخصوص ادامه زد و خوردهای مسلحانه در این کشور که تلفات جانی و ویرانی های گسترده به همراه داشته است، ابراز نگرانی کردند.

پوتین بر اهمیت برقراری هرچه سریعتر آتش بس در لیبی و ازسرگیری گفت وگوهای بین طرف های مناقشه در این کشور برمبنای تصمیم های گرفته شده در کنفرانس بین المللی برلین مورخه 19 ماه ژانویه و نیز قطعنامه 2510 شورای امنیت و سایر ابتکارات صلح تاکید نمود.

کشور لیبی مدت ها است که بعد از سقوط معمر قذافی در سال 2011 جولانگاه بازیگران منطقه ای و بین المللی شده است، ولی بعضی محورهای فعال در بحران لیبی از جمله روسیه سیاست میانجیگرانه در پیش گرفته اند که به نظر می رسد همزمان با همه طرف های درگیر در ارتباط و تعامل هستند.

پس از سقوط معمر قذافی در لیبی، یک نزاع دو طرفه بر سر قدرت در این کشور شمال آفریقا در جریان است که در این میان بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله عربستان، امارات ، مصر، ترکیه ، اروپا و آمریکا هر کدام ظاهرا از یکی از طرف های درگیر در این بحران حمایت می نمایند.

پوتین و اروغان در ادامه گفت وگوی تلفنی درخصوص اوضاع سوریه مذاکره و بر ضرورت افزایش کوشش ها برای اجرای توافق های روسیه و ترکیه درباره منطقه امن ادلب ازجمله پروتکل امضا شده در مسکو در مورخه پنجم ماه مارس سال 2020 به یادداشت تفاهم 17 سپتامبر سال 2018 تاکید نمودند.

دو طرف از اقدامات اولویت دار در این عرصه به کنترل رعایت آتش بس در ادلب و از میان برداشتن فعالیت گروه های تروریستی در این منطقه اشاره کردند.

لازم به ذکر است از توافق های مهم روسیه و ترکیه در مساله ادلب، جداسازی تروریست ها از افراد مسلح است اما مسکو بارها از آنکارا بخاطر عدم پایبندی به تعهد خود برای جداسازی آنها انتقاد نموده است.

روسها بارها اعلام نموده اند که تروریست ها از ادلب مناطق دیگر سوریه ازجمله پایگاه حمیمم روسیه را مورد حمله قرار می دهند و ترکیه مسئول بروز این شرایط است.

پوتین و اردوغان درخصوص اوضاع مربوط به مبارزه با ویروس کرونا نیز گفت وگو نموده و خاطرنشان کردند که با لغو محدودیت ها، روابط مالی و فرهنگی و انسانی دو کشور بتدریج احیا گردد.

دو طرف توافق کردند به تماس های منظم در سطوح مختلف بین دو کشور ادامه دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1227

به "خبرنگاران پوتین و اردوغان درباره لیبی و سوریه گفت وگو کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پوتین و اردوغان درباره لیبی و سوریه گفت وگو کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید