جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 30 فروردین 1400

به گزارش آسمان تو، شاخص بورس مثل همواره نزولی است، اما صندوق های سرمایه گذاری هنوز باورشان نشده. طوری که در موردی نسبتا عجیب، شاهد افزایش قیمت واحد های صندوق های ETF در پی جمع آوری صف فروش چند نماد شاخص ساز مثل وبملت، فملی و شستا هستیم. شاحص کل با گذشت 30 دقیقه از معاملات کاهش شش هزار واحدی را پشت سر گذاشته و به محدوده یک میلیون و 218 هزار واحد رسیده. در چند نماد شاخص ساز شاهد جمع آوری صف های فروش هستیم، اما کلیت بازار در کنار شاخص کل همچنان نزولی است. تا اینجای کار شاخص کل 50 صدم و شاخص هم وزن هشت صدم درصد کاهش داشته و نماد های فولاد، فملی، شستا، شپنا، تاپیکو، کچاد و خودرو بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 30 فروردین 1400

حرکت معکوس در صندوق های ETF

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی بازار امروز دوشنبه 30 فروردین، از بین 210 نماد بورسی معامله شده، 193 درصد به فرایند نزولی خود ادامه می دهند و ارزش سهام خود را از دست داده اند. از آن سو تنها 17 نماد بورسی در مدار صعودی حرکت می نمایند. در بازار فرابورس هم شرایط تقریبا مشابهی را شاهد هستیم. از بین 115 نماد فرابورسی معامله شده در ساعات ابتدایی بازار امروز، 93 نماد قرمزپوش هستند و 22 نماد با رنگ سبز به تابلو بورس آمده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 30 فروردین ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار بعد از مدت ها امروز رنگ سبز به خود گرفته است. بعد از گذشت چند دقیقه از شروع معاملات آرام آرام صف فروش در چند نماد شاخص ساز از جمله فملی، فولاد، فخوز، شستا و وبملت جمع آوری شده و در نتیجه این اتفاق شاهد تشکیل فرایند صعودی در نمادهای گروه صندوق های ETF هستیم. بعضا این صندوق ها را آینه آینده بازار می دانند و می گویند آنها پیشروی بازار خواهند بود. در این گروه دارا یکم و پالایش هر کدام سه تا چهار درصد رشد نموده اند و دیگر صندوق های سهامی هم فرایند صعودی دارند. در گروه فلزات اساسی صف فروش فولاد جمع آوری شده و فملی، فخوز، کاوه، فایرا و فنورد به مدار صعودی پا گذاشته اند. در گروه بانک ها هم شاهد افزایش قیمت سهام وبملت، جمع آوری صف فروش وپارس و کوشش بازارگردان ها برای نگه داشتند قیمت سهام وپاسار، ونوین و وملل هستیم. فرآروده های نفتی همچنان فرایند نزولی دارند و صف فروش شپنا، شتران، شبندر و شبریز پابرجا باقی مانده است. شستا به مدار صعودی پا گذاشته و در گروه محصولات شیمیایی شاهد جمع آوری صف فروش تاپیکو، آریا، شیران، نوری و شلرد هستیم. در گروه استخراج کانه های فلزی هم کچاد و اپال پا به مدار صعودی گذاشته اند. دیگر گروه ها مثل خودرویی ها، ماشین آلات، دارویی ها، نیروگاه ها، بیمه و ... همچنان به فرایند نزولی خود ادامه می دهند.

74 درصد نماد های در صف فروش

تا ساعات انتهای معاملات امروز 441 نماد به صندلی روز های گذشته خود یعنی صف فروش برگشتند. این تعداد حدود 74 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند و ارزش صف فروش آن ها تا ساعات انتهای به حدود پنج هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است. در آن سوی بازار 13 نماد صف خرید به ارزش 108 میلیارد تومان دارند.

ساراب، سدشت و فایرا به جمع صف های خرید پیوستند

غگیلا همچون روز های گذشته و بدون توجه به شرایط کلی بازار، در صدر فهرست صف های خرید نهاده شده است. ارزش صف خرید غگیلا تا ساعات انتهای معاملات امروز به حدود 41 میلیارد تومان رسید. امروز فهرست صف های خرید مهمان های تازه ای داشت. ساراب با صف خرید 12 میلیاردی در رتبه دوم ایستاده بود و شصدف با صف 10 میلیاردی در مقام سوم نهاده شد. سدشت و فایرا از دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز بودند.

کویر؛ سنگین ترین صف فروش بازار

فولاد کویر روی دست بیمه تجارت نو آمده. امروز کویر با سبقت از بنو و با صف فروش 226 میلیارد تومانی در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش ایستاده است. بنو با صف 193 میلیاردی به رتبه دوم رضایت داده و سمگا با صف 75 میلیارد تومانی پشت سر آن حرکت می نماید. سنیر، خساپا، خزر، های وب، غصینو، وپست، قثابت، کاما، ثنوسا، کزغال و خگستر از دیگر نماد های دارای صف فروش با ارزش بالای 40 میلیارد تومان در ساعات انتهای بازار امروز هستند.

کاهش هشت هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز دوشنبه 30 فروردین ماه 1400 با کاهش هشت هزار و 93 واحدی به رقم یک میلیون و 216 هزار و 702 واحد رسید. امروز نماد های فارس، فولاد، ونیکی، کگل، شپنا، کچاد و وغدیر بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشتند، اما تعداد زیادی از نماد های شاخص ساز در نیمه دوم معاملات با جمع آوری صف های فروش لباس سبز به تن کردند. این موضوع در کنار دو برابر شدن ارزش معاملات روزانه، سهامداران را نسبت به فردا امیدوار نموده است. امروز شاخص کل 66 صدم درصد و شاخص هم وزن 17 صدم درصد کاهش داشتند که نشان می دهد شرکت های کوچک همچنان از کم بودن حجم معاملات سود می برند و سهامدارانشان از نبود نقدشوندگی ضرر می نمایند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز دوشنبه 30 فروردین ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نمای انتهای نقشه بازار نشان می دهد صندوق های سرمایه گذاری ETF تا آخرین ساعات معاملات به فرایند صعودی خود ادامه دادند. موردی که می تواند از نشانه های فرایند صعودی در معاملات فردا باشد. به خصوص که در ساعات انتهای معاملات تعداد زیادی از نمادهای شاخص ساز رنگ سبز به تن کردند. برنده های بازار امروز سهامداران پالایش و دارا یکم بودند که هر کدام با رشد پنج درصدی روبرو شدند. دیگر صندوق های ETF هم عموما حدود سه درصد رشد کردند. چهارضلعی عظیم اوراق تامین اقتصادی در نقشه بازار امروز نکته قابل توجه دارد. صبا پیروز شده حجم عظیمی از اوراق منتشر شده برای حمایت از بازار را بفروشد و این موضوع می تواند به معنای تامین مال شرکت سرمایه گذاری صباتامین برای خرید سهام باشد. گروه بانک ها و موسسات اعتباری چند روزی است به رنگ مشکی درآمده. بازارگردان های وپاسار، وملل و وپارس از تغییر قیمت نماد جلوگیری می نمایند. وبملت امروز رشد دو درصدی را پشت سر گذاشته و وتجارت و وبصادر پیروز شدند صف فروش خود را جمع آوری نمایند. در گروه فلزات اساسی هرچند نمادهای کوچک همگی قرمزرنگ بودند و صف فروش داشتند، اما فولاد به قیمت روز گذشته برگشت و فملی، فخوز، کاوهف فایرا، ارفع، هرمز و فباهنر فرایند صعودی در پیش گرفتند. در گروه فرآورده های نفتی صف فروش شتران، شبندر و شبریز تا آخر معاملات پابرجا ماند اما شاهد ریزش صف فروش در نماد شپنا بودیم. شستا از نمادهای سبز گروه هولدینگ ها بود. در بین محصولات شمیایی هم تعداد زیادی از نمادهای شاخص ساز پیروز به جمع آوری صف های فروش سدند. سیمانی ها و استخراج کانه های فلزی از دیگر گروه های نسبتا سبز بازار امروز بودند.

ارزش معاملات بورس دو برابر شد

معامله گران بورس امروز بیش از چهار میلیارد سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 260 هزار معامله به ارزش چهار هزار میلیارد تومان دادوستد کردند. با اینکه بخشی از این رقم مربوط به فروش اوراق تامین اقتصادی صبا بود، اما با این وجود شاهد رشد دو برابری معاملات سهام نسبت به روز گذشته بودیم. نکته ای که تا حدودی امیدوارنماینده به نظر می رسد. امروز نماد های شستا، شپنا، فملی، فولاد، وبملت، وتجارت و خودرو پرتراکنش ترین نماد های بورس و آریا، بگیلان، بپیوند، شگویا، صبا، غگیلا و هرمز پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج پول همچنان ادامه دارد

سهامداران حقیقی بورس امروز از فرصت جمع آوری صف های فروش برای نقد کردن سهامشان استفاده کردند. طوری که امروز شاهد انتقال مالکیت بیش از 576 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی به سهامداران حقوقی بودیم. عمده خروج پول امروز در نماد های وتجارت، وبصادر، وبملت، فولاد، شتران، خودرو، وملل، وپاسار و بپاس رخ داد و در طرف مقابل شاهد ورود پول حقیقی به نماد های فملی، شپنا، کاوه، واحیا، تاصیکو، ونوین، فایرا، خکرمان، نوری و سرود بودیم.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1769

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 30 فروردین 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 30 فروردین 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید