تعداد رایزنان بازرگانی ایران در خارج به 7 نفر کاهش یافت

به گزارش آسمان تو، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: هنوز رایزنی به کشورهای اروپایی اعزام نشده است اما سازمان توسعه تجارت در حال آنالیز افراد توانمند است تا بزودی در آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه رایزن بازرگانی مستقر کند.

تعداد رایزنان بازرگانی ایران در خارج به 7 نفر کاهش یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی ا... افخمی راد روز شنبه در حاشیه پنجمین گردهمایی سالیانه رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اضافه نمود: در چند سال گذشته با توجه به محدودیت ها در روابط با غرب، عمدتا رایزنان بازرگانی به کشورهای آسیایی و به میزان کمتری به کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی اعزام شده اند.

وی گفت: اگر چه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیروز شده است مجوز اعزام 30 رایزن بازرگانی به خارج از ایران را هیات دولت دریافت کند اما به دلیل کمبود منابع، هنوز تعداد اعزام ها به این رقم نرسیده است.

افخمی راد اعلام کرد: حتی عراق که صادرات چندانی ندارد، رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف اعزام می نماید تا حداقل در حوزه واردات، بهترین خرید را داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در خارج از ایران، رایزنان بازرگانی از بخش خصوصی هستند یا دولت اقدام به اعزام آنان می نمایند، شرح داد: کشورهای دنیا رفتارهای متفاوتی دارند، بعضی علاوه بر اعزام نیروهای دولتی، به بخش های خصوصی نیز مجوز اعزام رایزن بازرگانی را می دهد و ایران نیز رایزنان افتخاری دارد به طوری که از ایرانیان مقیم خارج که در حوزه مالی پیروز هستند، دعوت به همکاری نموده است و در این خصوص نیز بعضی فعالیت می نمایند.

وی ادامه داد: متاسفانه تحریم های ظالمانه علیه ایران باعث شد بسیاری از رایزنان ما خواهان برگشت به کشور شوند و تعداد آنان در خارج به هفت نفر برسد.

افخمی راد گفت: در طول 18 ماه گذشته، کوشش شد با توجه به اقدامات دولت برای بهبود روابط خارجی، تعداد رایزنان بازرگانی افزایش یابد به شکلی که امروز ما مجموعا در 30 کشور اجازه اعزام رایزن داریم.

وی با بیان اینکه در بعضی از کشورها همچون چین، به دلیل سطح بالای روابط تجاری ما دو رایزن در پکن و شانگهای داریم، گفت: در بعضی از کشورها نیز حجم تجارت پایین است و در صورت اعزام رایزن نیز حجم مبادلات افزایش نمی یابد، بنابراین بدون برنامه ریزی رایزنان در کشورهای هدف مستقر نمی شوند. در بعضی از کشورها رایزنان اعلام می نمایند که امکان گسترش روابط تجاری نیست و محل خدمت آنان تغییر می نماید در موارد دیگر نیز سازمان توسعه تجارت به این نتیجه می رسد که رایزن اعزامی توانایی به سرانجام رساندن اهداف ابلاغی را ندارد و به کشور فراخوانده می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در 18 ماه گذشته، تا به امروز رایزنی فراخوانده نشده است البته چندین تذکر برای رایزنان بازرگانی خود ارسال نموده ایم و معتقدیم با برداشته شدن تحریم ها، تازه می توانیم قضاوت بهتری از عملکرد رایزنان خود داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در بعضی از کشورها کوشش نموده ایم که ایرانیان پیروز و مقیم در آن کشورها را پیدا کنیم و به آنان پیشنهاد همکاری دهیم.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به کاهش صادرات غیرنفتی ایران در سال 94 گفت: یکی از دلایل عمده کاهش میزان حجم تجارت ایران به افت شدید قیمت نفت بازمی شود که باعث شد قیمت محصولات پتروشیمی و میعانات گازی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: بنابراین ما از رایزنان انتظار داریم که در حوزه کاری خود عملکرد خوبی داشته باشند و به صورت مستمر در حال رصد عملکرد و شرایط بازار ایران و دنیا هستیم و انتظارات غیرمنطقی از رایزنان خود نداریم.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 791

به "تعداد رایزنان بازرگانی ایران در خارج به 7 نفر کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد رایزنان بازرگانی ایران در خارج به 7 نفر کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید