بازگشایی دانشگاه های خراسان رضوی در ابهام ، چرا دانشگاه فردوسی مشهد به وظایف خود به عنوان دانشگاه معین استان عمل نمی کند؟

به گزارش آسمان تو، بسیاری از دانشگاه های سراسر کشور شرایطی برای آغاز فرایند حضوری شدن کلاس های درسی را اعلام کرده اند؛ درحالی که در خراسان رضوی، این مساله همچنان در ابهام است و معلوم نیست آیا مدیران دانشگاه ها برنامه ای برای بازگشایی دانشگاه دارند؟

بازگشایی دانشگاه های خراسان رضوی در ابهام ، چرا دانشگاه فردوسی مشهد به وظایف خود به عنوان دانشگاه معین استان عمل نمی کند؟

گروه استان های خبرنگاران، وزارت علوم در اوایل آبان اعلام کرد که تصمیم گیری درباره حضوری شدن و بازگشایی دانشگاه ها از 15 آبان به دانشگاه ها واگذار شده است. در هر استانی دانشگاه معین یا دانشگاه مادر، موظف شدند تا ستاد استانی مقابله با کرونا ارتباط گرفته و تصمیماتی درباره حضوری شدن دانشگاه ها اتخاذ کنند. در نهایت هر دانشگاه به صورت مستقل درباره برگزاری حضوری کلاس ها تصمیم می گیرد، اما تصمیمات دانشگاه باید ذیل تصمیمات ستاد استانی کرونا باشد. اما شرایط در خراسان رضوی به گونه ای رقم خورده است.

با اینکه مدت زیادی از اعلام وزارت علوم در این زمینه است، اما تازه شب گذشته، یعنی 12 آبان، رئیس دانشگاه فردوسی، دانشگاه مادر و معین در خراسان رضوی در برنامه تلویزیونی استانی حضور یافت تا درباره شرایط حضوری شدن دانشگاه ها صحبت کند؛ اما سخنان او بیشتر حول محور آنچه قبلا درباره کرونا اتفاق افتاده و زیرساخت هایی که دانشگاه فردوسی برای آموزش غیرحضوری ایجاد کرده، چرخید در حالیکه او می بایست به تصمیماتی اشاره می کرد که همه دانشگاه های استان را تحت الشعاع قرار دهد.

البته این انتظار را هم می توان داشت که معاونت های دانشجویی دانشگاه های مختلف در اطلاعیه هایی درباره شرایط تشکیل کلاس ها به صورت حضوری به دانشجویان اطلاع رسانی کنند. اما بخش اطلاعیه های دانشگاه های استان هم از اطلاعیه ای در این زمینه خالی است.

مثلا در تصویر زیر صفحه اطلاعیه های دانشگاه فردوسی را می بینید. خبری از بازگشایی دانشگاه نیست.

یا در این تصویر که مربوط به دانشگاه حکیم سبزواری، دومین دانشگاه دولتی خراسان رضوی، باز هم اطلاعیه ای درباره برگزاری کلاس ها به صورت حضوری یا ادامه تحصیل به صورت غیرحضوری مشاهده نمی شود.

در این گزارش به شرایط واحد های دانشگاه آزاد یا علوم پزشکی نمی پردازیم و صرفا به دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم اشاره می کنیم.

نیشابور همچنان جزو شهر های قرمز کرونایی است و به همین دلیل دانشگاه نیشابور اجازه برگزاری حضوری کلاس ها را ندارد. در دانشگاه تربت حیدریه هم اطلاعیه ای منتشر نشده، اما دانشجویان شورای صنفی در یک لایو اینستاگرامی با فتحی، رئیس دانشگاه این مساله را واکاوی کردند. فتحی در این گفتگوی اینستاگرامی اعلام کرده که باتوجه به توسعه ویروس کرونا، احتمال برگزاری حضوری امتحانات بسیار کم است و امتحانات دانشگاه در این نیمسال به صورت مجازی خواهد بود.

دانشگاه های خیام و بین المللی امام رضا (ع) به عنوان دانشگاه های غیرانتفاعی مهم در مشهد نیز اطلاعیه ای در این زمینه ندارند و صفحه این دانشگاه ها در فضای مجازی هم خالی از اطلاعیه ای برای برگزاری کلاس های درسی به صورت حضوری است.

گفتگوی شب گذشته رئیس دانشگاه فردوسی در شبکه استانی هم که حرف تازهی نداشت و در نهایت اعلام شد که حضوری شدن کلاس های درسی به صورت پلکانی است. اما به این سوالات مهم که برنامه دانشگاه برای بازگشایی و برگزاری حضوری کلاس ها چگونه است؟، اکنون چه گروه هایی در حال گذراندن تحصیل حضوری هستند؟، چه دانشجویانی می توانند از امکانات خوابگاهی استفاده کنند؟ و شرایط استفاده از آزمایشگاه های این دانشگاه به چه صورت است؟ پاسخی نداد. در این شرایط به نظر می رسد از کافی نباید انتظار داشته باشیم نقش خود را به عنوان رئیس دانشگاه معین استان ایفا کند و درباره شرایط تحصیل حضوری در دانشگاه های استان اظهار نظر کند!

به نظر می رسد تا زمانی که وزیر علوم نسبت به رئیس تازه دانشگاه های خراسان رضوی و به ویژه دانشگاه فردوسی مشهد تصمیم گیری نکند، نمی توان به بهبود اوضاع در این دانشگاه امیدی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2041

به "بازگشایی دانشگاه های خراسان رضوی در ابهام ، چرا دانشگاه فردوسی مشهد به وظایف خود به عنوان دانشگاه معین استان عمل نمی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی دانشگاه های خراسان رضوی در ابهام ، چرا دانشگاه فردوسی مشهد به وظایف خود به عنوان دانشگاه معین استان عمل نمی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید