اطلاعات کاربران چینی در iCloud روی سرورهای یک شرکت دولتی ذخیره می شوند

به گزارش آسمان تو، یک شرکت مخابرات چینی دولتی، اطلاعات کاربران چینی روی سرویس آی کلاود اپل را در داخل خود خاک چین ذخیره می نماید. این حرکت می تواند برای منتقدان دولت و کاربرانی که مخالف سیاست های این کشور هستند؛ خبری بد باشد.

اطلاعات کاربران چینی در iCloud روی سرورهای یک شرکت دولتی ذخیره می شوند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

در ماه فوریه، اپل گفت حساب های کاربری آی کلاود کاربران چینی و کلیدهای رمزنگاری آن ها را به یک شرکت دولتی چینی به نام Guizhou-Cloud Big Data واگذار خواهد نمود.

همان زمان بعضی گروه ها و مدافعان حقوق بشر، خطرات این تصمیم را به اپل گوش زد کردند ولی کوپرتینو گفت راه چاره دیگری برای ارایه سرویس آی کلاود به کاربران چینی ندارد.

اکنون، گزارش ها نشان می دهد شرکت China Telecom که متعلق به شرکت دولتی دیگری به نام telco است؛ به اطلاعات آی کلاود ذخیره شده روی سرورهای Guizhou-Cloud Big Data دسترسی دارد. به این معنی که کاربران چینی هر اطلاعات را روی سرویس آی کلاود اپل از جمله عکس، یادداشت، ایمیل و پیغام های متنی ذخیره می نمایند؛ از چشم دولت چین پنهان نخواهد ماند.

رسانه های وابسته به دولت در کشور چین، این اتفاق را یک پیروزی برای مشتریان و کاربران چینی قلم داد می نمایند ولی کاربران چینی این تصمیم را محکوم نموده و راضی نیستند. این کاربران در شبکه اجتماعی Weibo مدام درباره حریم خصوصی اطلاعات شان روی آی کلاود اپل ابراز نگرانی می نمایند.

قبلا، اپل برای ادامه فعالیت های خود در کشور چین سعی می کرد اطلاعات کاربران چینی روی آی کلاود را روی سرورهایی در خاک این کشور ذخیره کند. اپل در ماه فوریه برای پیروی کامل از قوانین تجاری چین و پذیرفتن شرایط آن ها، با شرکت Guizhou-Cloud Big Data قرارداد بست و حساب های کاربری کاربران روی آی کلاود را به طور کامل روی سرورهای این شرکت قرار داد.

کوتاه آمدن اپل برای ادامه خدمات آی کلاود

اپل در هنگام اجرای این کار طی بیانیه ای تشریح کرد:

اخیرا دولت چین قوانینی را مصوب نموده است که خدمات آی کلاود ارایه شده به شهروندان آن کشور باید توسط یک شرکت چینی اجرا شده و اطلاعات کاربران نیز به طور کامل در خاک این کشور ذخیره شوند. در حالی که ما از حقوق کاربران آی کلاود طرفداری نموده و با این قوانین مقابله کردیم ولی در نهایت شکست خورده و مجبور به اجرای آن ها هستیم. ما تصمیم گرفتیم ارایه خدمات آی کلاود در چین را ادامه دهیم چون قطع کردن این سرویس می تواند یک تجربه بد برای کاربران باشد و امنیت اطلاعات و حریم خصوصی آن ها را بیشتر به خطر بیندازد.

البته، اپل بارها سعی نموده کاربران چینی را آرام و متقاعد کند که هیچ خطری داده ها و حریم خصوصی آن ها را تهدید نمی کند چون هنوز کلیدهای رمزنگاری حساب های کاربری آن ها در دست اپل است و مرتبا مورد آنالیز قرار می گیرند.

از سوی دیگر، اپل می گوید هیچ تعهدی به دولت چین برای دسترسی به این اطلاعات نداده است.

به هر حال، این تصمیم اپل با انتقادهای زیادی روبرو شده و سازمان عفو بین الملل و بعضی سازمان های مدافع حقوق بشر با بیانیه هایی؛ این حرکت را پیروزی قوانین حکومتی بر تعهدات یک شرکت فناوری برای نقض حریم خصوصی کاربران و دسترسی به اطلاعات آن ها می دانند.

آن چه مسلم است، دولت چین در صورت احتیاج می تواند به حساب های کاربری چینی روی آی کلاود دسترسی داشته باشد و احتمالا کاری هم از دست شرکت چینی طرف قرارداد اپل برنخواهد آمد.

بعضی کاربران چینی تهدید کردند سرویس آی کلاود را از ترس ردگیری دولت چین ترک خواهند کرد.

منبع: + و +

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 518

به "اطلاعات کاربران چینی در iCloud روی سرورهای یک شرکت دولتی ذخیره می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات کاربران چینی در iCloud روی سرورهای یک شرکت دولتی ذخیره می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید