ادامه اعتراض ها به کودتای نظامیان در میانمار

به گزارش آسمان تو، رسانه های محلی میانمار روز شنبه اعلام کردند در حمله پلیس ضد شورش به معترضان کودتا، یک زن کشته و چندین نفر دیگربازداشت شدند.

ادامه اعتراض ها به کودتای نظامیان در میانمار

وبگاه میانمار نو در این خصوص نوشت: روز شنبه با حمله پلیس به اجتماع مخالفان و معترضان کودتای نظامیان ، یک زن بر اثر شلیک مستقیم گلوله پلیس جان باخت .

ارتش میانمار به نام تاتمادا اول فوریه با ادعای تقلب در انتخابات سراسری در این کشور، با به دست دریافت قدرت، تعدادی زیادی از مسوولان از جمله نخست وزیر را روانه زندان کرد.

بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر مقامات ارشد میانمار در پی تنش های فزاینده بین دولت و ارتش بر سر انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور رخ داد.

نظامیان با ادعای تقلب گسترده در جریان برگزاری انتخابات هشتم نوامبر2020(18 آبان) خواستار تحقیقات گسترده در مورد برگزاری انتخابات شدند.

میانمار یا برمه در سال 1948 استقلال خود را از بریتانیا اعلام نمود و در دوران پس از استقلال، تحت کنترل نظامیان بوده است.

با باز شدن فضای سیاسی در سال 2015و برگزاری انتخابات آزاد حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی اکثریت آراء مردم را بدست آورد.

میانمار نو در مورد اعتراض های روز شنبه نوشت: آنگ سان سوچی رهبر میانمار توسط ارتش این کشور از حصر خانگی خارج و به جای نامشخصی منتقل شده است.

تعداد زیادی پلیس روز شنبه در یانگون و دیگر شهرهای میانمار به حالت آماده باش درآمدند و تعدادی از معترضان نیز بازداشته شده اند.

به گزارش این رسانه میانماری، در تیراندازی پلیس به سوی معترضان در شهر مونویا یک زن معترض جان خود را از دست داده است.

همچنین روز شنبه یانگون، ماندلای و چندین شهر دیگر میانمار شاهد درگیری پلیس با معترضان بود، پلیس برای متفرق کردن افراد از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده نموده است.

تعدادی ازکشورهای غربی در اعتراض به کودتای نظامیان ،تحریم های محدودی علیه میانمار وضع کردند.

واکنش کشورهای غربی به کودتای نظامیان

روزنامه گاردین درواکنش به کودتای نظامیان میانمار نوشت: وزارت خارجه آمریکا پس از کودتای میانمار تحریم های جدیدی را علیه این کشور به عنوان روشی برای مسؤولیت پذیری معرفی کرد و تاکید نمود آمریکا می تواند برای بازگشت دولت میانمار اهرم های سیاسی دیگری نیز استفاده کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز اعلام نمود که انگلیس اطمینان پیدا خواهد نمود تا نظامیان مسؤولیت اقدامات خود را بپذیرند.

سازمان ملل و گروه 7 این کودتا را غیر قابل قبول خواندند.

گاردین در ادامه با جسورانه خواندن بیانیه کشورهای غربی نوشت این بیانیه ها نشان دهنده اطلاع کافی نداشتن کشورهای غربی از شرایط داخلی میانمار است.

در ادامه این مطلب اضافه شده است مردم میانمار با ادامه اعتراض به حکومت نظامیان بهترین وسیله برای رساندن صدای خود به مردم دنیا هستند و کشورهای غربی اگر در انتقاد از نظامیان صادق هستند اید اقدامات عملی در حمایت از مردم بردارند.

خشونت و کشتار مسلمانان روهینگیا از سوی ارتش میانمار در سال 2016 و 2017 و محکوم نکردن این کشتار از سوی کشورهای غربی نشان داد ،که انها استانداردهای دوگانه ای برای حقوق بشر دارند.

سازمان های بین المللی خواستار محکوم شدن کودتای میانمار

چندین سازمان بین المللی از شرکت های غربی خواستند با محکوم کردن کودتای میانمار از ارتش این کشور بخواهند با احترام به رای مردم ،رهبران سیاسی که مردم به آنها رای داده اند را آزاد نمایند.

نشریه ایندیپندنت به نقل از بیانیه مشترک سازمان های بین المللی نوشت ما از کارگران اعتصاب نماینده صنعت پوشاک حمایت می کنیم.

از سوی دیگر نشریه آسیا تایمز به نقل از شرکت وودساید پترولیوم استرالیا اعلام نموده است که به دلیل کودتا و حمله خشونت آمیز پلیس به معترضان، از میانمار خارج خواهد شد.

بازداشت خبرنگار ژاپنی در میانمار

نشریه ژاپن تودی روز آدینه گزارش داد که یک خبرنگار ژاپنی هنگامی که مشغول پوشش اعتراضات در میانمار بود، توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده است.

ارتش میانمار بارها معترضان را به واکنش شدید به راهپیمایی تهدید نموده است. به گزارش رسانه های محلی میانمار، در روز آدینه 70 نفر از معترضان در شهرهای یانگون و ماندالای توسط پلیس میانمار بازداشت شده اند.

از سوی دیگر روز گذشته هزاران هوادار ارتش میانمار در شهر یانگون راهپیمایی نموده و به معترضان کودتا حمله کردند. در این درگیری به کسی آسیب نرسیده است.

نشریه ایندیپندنت به نقل از سفیر میانمار در سازمان ملل نوشت کشورهای غربی باید از هر اقدامی برای دفاع از مردم در مقابل نظامیان حمایت نمایند.

کیاو مویی تون اضافه نمود ما نیازمند اقدام قاطع جامعه دنیای علیه ارتش میانمار هستیم تا هرچه سریعتر دولت منتخب فعالیت خود را از سر بگیرد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1676

به "ادامه اعتراض ها به کودتای نظامیان در میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه اعتراض ها به کودتای نظامیان در میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید