70 شرکت بین المللی غلات و دانه های روغنی در راه ایران
به گزارش آسمان تو، اولین کنفرانس بین المللی ایران گرِین (IranGrain) در زمینه غلات و دانه های روغنی برگزار می شود. شریف نظام مافی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در نشست خبری که در اتاق ایران برگزار گشت، گفت: کنفرانس ایران گرین بزرگترین گردهمایی جامعه جهانی غلات و دانه های روغنی علاقه مند به بازار ایران است که در روزهای یازدهم و دوازدهم آذرماه در هتل اسپیناس پلاس برگزار خواهد شد.
به گفته نظام مافی تمرکز ایران گرین بر بازار استراتژیک ایران خواهد بود و سعی خواهد کرد تا مهره های اصلی و فعالان بخش خصوصی و دولتی را به مدت دو روز، گرد هم آورد.
او در این نشست خبری که با حضور سیدمحمدرضا مرتضوی، حسین یزدجری، کاوه زرگران، حسین ضیائیان برگزار گشت، از سابقه فعالیت و دانش ایران درباره بازار غلات، دانه های روغنی و صنایع مرتبط گفت: سابقه دانش در ایران در این حوزه به 60 سال می رسد؛ فعالان حوزه غلات و دانه های روغنی تجربه بالایی در شناخت احتیاج بازار، قوانین دولتی و تحریم ها دارند.
نظام مافی درباره اهداف این کنفرانس گفت: هدف از کنفرانس ایران گرین گرد هم آمدن تمامی مدیران جهانی و منطقه ای فعال در حوزه غلات و دانه های روغنی است که دانش تجاری شان را به اشتراک گذاشته و ارتباطاتی فعال در این حوزه ایجاد کنند.
به گفته نظام مافی تمام حلقه های زنجیره غلات از تولید، فناوری، صادرات، واردات، بازارهای منطقه و آینده غلات در کنفرانس بررسی خواهد شد. در این کنفرانس سعی شده که بیشتر بر پنل های تخصصی تاکید شود.
نظام مافی یکی از اهداف این کنفرانس را بازاریابی می داند: به دلیل حضور دولتی ها و بخش خصوصی در کنار هم می توانیم انتظار داشته باشیم که راحت تر به هدف خود در معرفی پتانسیل ها برسیم.
نظام مافی بخش دیگر این کنفرانس را آشنایی با تکنولوژی های نوین صنایع غذایی، غلات و نهادهای دامی معرفی می کند: به دلیل تغییرات آب و هوایی جهان امروز به تکنولوژی های نوین برای تأمین احتیاج غذا احتیاج داریم. مثلاً با پروتئین حشرات، نهاده دامی تولید می کنند و ما به دلیل اینکه جز کشورهای خشک و نیمه خشک هستیم باید از این فرصت بهره ببریم. تغییرات اقلیمی باعث تغییر الگوی کشت ومصرف ما خواهد بود و ما باید بتوانیم از این فرصت بهره بگیریم.
به گفته نظام مافی، تاکنون 450 نفر برای حضور در این کنفرانس ثبت نام کرده اند که 70 نفر آنها از شرکت ها و تشکل های حوزه غلات و دانه های روغنی خارجی هستند.
شرکت کننده ها از کشورهای سوئیس، فرانسه، دانمارک، روسیه، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، امارات متحده عربی و غیره خواهد بود.
محورهای اصلی کنفرانس کدام است؟
محورهای اصلی کنفرانس عبارت است از: ایران و نقش آن در زنجیره غلات منطقه و جهان، نقش بخش خصوصی در توسعه مالی ایران، کانال مالی بشردوستانه سوئیس، سازوکارهای مالی اتحادیه اروپا و توافقنامه تجارت آزاد اوراسیا، سیاست های ایران در زمینه غلات و واردات، چشم انداز شرایط غلات فرانسه 2019-2020، بانکداری بین المللی در دوره تحریم، پتانسیل صنعت دانه های روغنی، احتیاجهای غلات منطقه ای ایران، گسترش بندر امیرآباد و آسان سازی تجارت، تکنولوژی های جدید آزمایشگاهی، آینده احتیاجهای غلات در ایران، تانسیل دانه های روغنی روسیه برای صادرات، صادرات غلات و آرد به بازارهای عراق، تکنولوژی جدید خوراک حشرات، مقررات بازرسی تجارت دریا خزر، ذخیره سازی استراتژیک غلات و غیره.
یزدجردی: خودکفایی گندم کمی است
بعد از آن حسین یزدجری رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران درباره ایده اولیه تشکیل این کنفرانس گفت: به دلیل مسائلی که امروزه برای حضور در کنفرانس های بین المللی برای ایرانیان به وجود آمده است، ما تصمیم گرفتیم اولین کنفرانس در زمینه غلات را در ایران برگزار کنیم. البته 15 سال قبل هم در ایران کنفرانسی منطقه ای در این زمینه برگزار گشته بود که در نوع خودش بی نظیر بود. بعد از آن ما خیلی نتوانستیم مخاطب بین المللی جذب کنیم اما این کنفرانس بین المللی که به ابتکار اتاق ایران و سوئیس با حضور بخش خصوصی، شرکت های معتبر بین المللی و شرکت های دولتی برگزار می شود، می تواند بستری برای همکاری های بین المللی باشد.
یزدجری گفت: ما قبل از تصمیم گیری برای برگزاری این کنفرانس فکر می کردیم که شاید خارجی ها از آن استقبال نکنند ولی تا به حال استقبال خیلی خوب بوده است. حدود 35 شرکت حامی این کنفرانس است. البته به دلیل حوادث آبان ماه برخی می خواستند حضور خود را در این کنفرانس منتفی کنند یا اینکه می گفتند اگر اینترنت مسئله ای نداشته باشد، حضور خواهند اشت. به نظر می رسد با رفع مشکل اینترنت مسائل قابل پیش بینی رفع شده باشد.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران تاکید کرد: ما قبلاً جزو کشورهای واردکننده غلات بودیم و هنوز هم یکی از کشورهای مصرف کننده هستیم. البته اخیراً در زمینه تولید گندم خودکفا شده ایم. البته این خودکفایی در زمینه کمی است. ما باید نقش و جایگاه خود را در زمینه کیفیت محصولات هم پیدا کنیم. در زمینه نهادهای دامی و دانه های روغنی ما یکی از واردکننده های بزرگ هستم. اما این واردکنندگی از اهمیت ما در زمینه تولید غلات کم نمی کند. بخشی از جذابیت این کنفرانس در کنار صادرات و تولید، واردات نهاده های دامی است.
او تاکید کرد: محصولات آردی ما محصولات باکیفیت و خوبی است و ظرفیت صادرات بالایی دارد. اگر آرد ما کیفیت خوبی داشته باشد در هزینه تولید غذایی، شیرینجات توان گسترش ظرفیت داریم. در واقع کنفرانس به دلیل این تعادل در بخش صادرات و واردات و شرکت های حاضر در این حوزه جالب خواهد بود.
یزدجردی درباره کیفیت آرد ایران هم گفت که آرد تنها زنجیره تولید غلات است که رعایت استاندارد آن اجباری است و باید آرد به لحاظ کیفیت و بهداشت استاندار مطلوب داشته باشد.
به گفته یزدجردی، 40 درصد گندم ایران کیفیت خوبی دارد؛ 30 درصد با کیفیت متوسط و 30 درصد گندم تولید شده کیفیت پایین دارد که برای خوراک دام مصرف می شود. ما نباید تعصب داشته باشیم که بتوانیم گندم وارد کنیم؛ ما باید از گندم با کیفیت دیگر کشورهای جهان استفاده کنیم.
به واقعیت ها توجه کنیم
کاوه زرگران، دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی کشور هم در این کنفرانس خبری گفت: ایران به عنوان کشوری که حدود 20 میلیون تن کالای اساسی وارد می کند، جایگاه بزرگی در بازار کالای اساسی جهان دارد. اگرچه ایران سعی می کند ضریب خوداتکایی خود را بالاببرد ولی بخشی از احتیاج خود را مجبور هستیم از دیگر کشورها تأمین کنیم. این تأمین می تواند از طریق کشت فراسرزمینی تولید شود.
زرگران گفت: باید تجار و کارخانه دارها درباره این حوزه ها اطلاعات به روزی داشته باشد و یکی از راه های تأمین اطلاعات همین کنفرانس هاست. در ایران به عنوان قطب بازار غلات جایگاه کنفرانس های تخصصی خالی است و ما سعی می کنیم که از این فرصت برای رفع کمبودها استفاده کنیم. باید بتوانیم از این نشست های علمی برای شناخت فرصت های دانش محور، تکنولوژی های روز و تأمین مواد مورد احتیاج بهره بگیریم.
به گفته زرگران البته ما در حوزه صنایع غذایی به لحاظ تکنولوژی و کیفیت محصول رتبه خیلی خوبی داریم ولی باید در حوزه غلات به واقعیت ها توجه داشته باشیم.
برنامه ریزی علم محور باشد
سید محمدرضا مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان و رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی کنفرانس ایران گرین را یکی از مهمترین رویدادهای حوزه غلات و فرآورده های دامی و دانه های روغنی خواند و گفت: ما در حوزه غلات و کشت غلات، وادرات و صادرات آن مسائل زیادی داریم. اما امیدواریم راه های پایداری را برای تأمین غلات خود پیدا کنیم.
او ادامه داد: ما در زمینه غلات امکانات نامحدودی نداریم. الان هم از برداشت مازاد سفره های زیرزمینی صحبت می شود. به نظر می رسد که بازار تأمین غلات چشم انداز 10 ساله ای دارد اما اگر این بازار درست مدیریت نشود، به مسائل جدی برمی خوریم. باید از موقعیت جغرافیایی و منطقه ای خود بهره مناسب ببریم. الان در کشورهای مستقل مشترک المنافع (C.I.S) حدود 15-16 میلیون تن غلات تولید می شود و ما باید از این ظرفیت ها بهره ببریم.
به گفته مرتضوی باید راه های پایدار تأمین احتیاج غلات را به بحث بگذاریم و در این کنفرانس به ایجاد ارتباط پایدار، میسر و رابطه بین بخش تولید و تأمین کالا تاکید می شود. درست خریدن، درست حمل کردن و بالا بردن ضریب مبارزه با فساد در خریدهای بزرگ و به قیمت خریدن غلات و دانه های روغنی از موضوع های بسیار مهمی است که باید مورد بحث باشد.
او تاکید کرد: باید اطلاعات کافی و بروز در این حوزه داشته باشیم. من معتقد هستم که در سال گذشته نهادهای دامی و غلات را با قیمت بالا خریدند در حالی که اگر برنامه ریزی درست و منسجمی داشتیم چنین اتفاقی رخ نمی داد.
به گفته مرتضوی ما باید در این حوزه برنامه ریزی براساس واقعیت های جغرافیایی و علمی داشته باشیم. براساس داده های علمی می توانیم برای 20 سال آینده برای امنیت غذایی خود برنامه داشته باشیم. مثلاً ما با کشوری مثل روسیه که رابطه پایدار سیاسی داریم نمی توانیم جو بخریم؛ روسیه جو خود را به عربستان صادر می کند و بازار ما نمی تواند این احتیاج را از آنجا تأمین کنند؛ ما سال گذشته غلات و دانه های روغنی و جو را حدود 30 -40 درصد گران تر خریدیم.
مرتضوی تاکید کرد: ما اطلاعات درستی از بازار نداریم؛ خیلی ها نمی دانند یا توجه ندارند که با انحصار فساد ایجاد می شود. باید با برنامه ریزی درست برای آینده غلات چشم انداز روشنی تصویر کنیم. باید همه و دولتی ها به این توجه کنند که از دانش روز در حوزه سیاست گذاری بهره بگیرند. امیدوارم دولتی ها با حضور در این کنفرانس با بخشی از دانش حوزه غلات و دانه های روغنی آشنا شوند تا آن را در آینده سیاست گذاری و برنامه ریزی خود به کار بگیرند.
منبع: اتاق بازرگانی ایران