4 مشکل عمده افراد دارای معلولیت؛ مسائل معلولان کی تمام می گردد؟

به گزارش آسمان تو، تهران (پانا) - بر اساس آمار 10 درصد از جامعه را معلولان تشکیل می دهند و طبق اعلام نهاد متولی امور افراد دارای معلولیت، تا به امروز حدود یک میلیون و 630 هزار نفر در سامانه سازمان بهزیستی کشور به عنوان معلول ثبت نام نموده اند.

4 مشکل عمده افراد دارای معلولیت؛ مسائل معلولان کی تمام می گردد؟

معلولان نیز مانند سایر افراد جامعه حقوق اجتماعی، فرهنگی و مالی دارند که انتظار می رود چالش های موجود برای آنها به حداقل برسد و از توان آنها برای برطرف چالش ها بهره گرفته گردد اما حجم مسائل معلولان آنقدر زیاد است که از مطالبات این بخش از جامعه از گلایه گذشته و آنها خواهان حل مسائلشان و تحقق مطالبات به حق خود هستند.

جامعه معلولان کشور که تعداد آنها هم کم نیست، همیشه برای برخورداری از یک زندگی حداقلی، با مسائل و محدودیت های زیادی روبرو هستند. هر چند که در طول سال های گذشته، قوانین زیادی برای تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده است اما همچنان این قشر جامعه از اینکه کمتر مورد توجه قرار می گیرند، گلایه مند هستند. در عین حال قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به عنوان مهم ترین سند حمایتی از افراد معلول کشور، چند سالی است که تصویب شده و سپس مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است اما در این میان بی توجهی به اجرای کامل این قانون است که موجبات دلخوری معلولان را فراهم آورده است.

محمدعلی محسنی بندپی، رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس همزمان با روز افراد دارای معلولیت با اشاره به مسائل این افراد در جامعه در گفت وگو با پانا اظهار کرد: افراد دارای معلولیت مسائل زیادی در جامعه دارند از جمله مساله اشتغال، فقدان مناسب سازی معابر، معیشت هزینه های توانبخشی که باید متقبل شوند.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس اضافه نمود: یکی از مسائلی که افراد دارای معلولیت با آن روبه رو هستند هزینه های توانبخشی است که بسیار بالاست و باید سازمان های بیمه ای پوشش دهند و باید خدمات توانبخشی را به درستی دیده و ارائه خدمت نمایند.

وی ادامه داد: مجلس در پی کاهش پرداختی از جیب افراد دارای معلولیت در زمینه خدمات توانبخشی است. سعی می گردد در بودجه سال 1401 اعتبارات مناسبی برای ارائه خدمات به این گروه از جامعه در نظر گرفته گردد تا بخشی از مسائل این افراد کاهش یابد.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس گفت: از حدود 100 میلیارد اعتبار اختصاص داده شده، تنها 2.5 درصد آن جذب شده است که از سازمان بیمه سلامت درخواست شد تا گزارشی در این زمینه ارائه دهد.

این نماینده مجلس یکی دیگر از مسائل افراد دارای معلولیت را اجرای نادرست قانون حمایت از معلولان مطرح کرد و گفت: در این قانون اغلب دستگاه های اجرایی وظایفی را بر عهده دارند اما بعضی دستگاه ها به وظایف خود عمل نمی نمایند و بعضی نیز وظایف خود را به شکل نادرست انجام می دهند که این مساله باعث رنج معلولان و افزایش مسائل آنها است و مشکل عمده این است کا در اجرای این قانون الزامات قانونی پیش بینی نشده است و برای متخلفان مجازاتی تعریف نشده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2112

به "4 مشکل عمده افراد دارای معلولیت؛ مسائل معلولان کی تمام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 مشکل عمده افراد دارای معلولیت؛ مسائل معلولان کی تمام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید