10 نکته کلیدی طراحی پورتفولیو معماری به توصیه کانون معماران

به گزارش آسمان تو، پورتفولیو معماری، مجموعه ای سازمان یافته و منسجم از برترین تجارب شما در حوزه معماری است. مهم ترین هدفِ این سند کلیدی در مسیر اپلای معماری، نمایش مهارت ها، توانایی ها و دستاوردهای حرفه ای شما خواهد بود. درست به همین علت هم باید بتوانید آن را خلاقانه و در عین حال، هوشمندانه طراحی کنید. در ادامه این مقاله، 10 نکته کلیدی برای طراحی یک پورتفولیو معماری پیروز را با شما در میان خواهیم گذاشت. با ذکر این شرح که این نکات، حاصل تجربه های تیم کانون معماران و شهرسازان در مسیر طراحی پورتفولیو برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی و شغلی است.

10 نکته کلیدی طراحی پورتفولیو معماری به توصیه کانون معماران

1 - برای طراحی کاور پیج پورتفولیو معماری خود وقت بگذارید

کاور پیج، یا همان صفحه جلد پورتفولیو معماری، اولین چیزی است که داور کارتان خواهد دید. بنا بر یک ضرب المثل قدیمی، شما فرصت دومی برای ایجاد یک برداشت اول مثبت نخواهید داشت! درست به همین علت هم باید کاور پیج تان عاقلانه، خلاقانه و تاثیرگذار طراحی گردد. در پی ایده می گشت؟ مثلاً می توانید به بعضی از مهم ترین المان های پورتفولیو معماری خود فرصت بدهید که قدرتمندانه (اما در عین حال ظریف) بر کاورپیج شما هنرنمایی نمایند.

2 - پورتفولیوی خود را با یک صفحه رزومه مجذوب کننده غنی کنید

جانمایی رزومه معماری در پورتفولیو، یکی از حساس ترین و در عین حال، مهم ترین بخش های طراحی پورتفولیو است. می دانید چرا؟ چون رزومه می تواند مهم ترین اطلاعات تحصیلی و شغلی شما را در زمانی کوتاه به داور انتقال بدهد.

هیچ می دانید راز تنظیم یک رزومه معماری پیروز چیست؟ این که پیش از دست به کار طراحی شدن، مقصد اپلای معماری خود را به طور کامل آنالیز کنید. چرا که باید توانایی ها و دستاوردهایتان را منطبق با احتیاجهای مقصد خود بچینید. اما اگر هنوز پرسش های بی پاسخی در خصوص طراحی یک رزومه معماری پیروز در سرتان است، به مقاله جامع راهنمای طراحی رزومه معماری کانون معماران مراجعه کنید.

3 - نقش گرافیک در طراحی پورتفولیو را دست کم نگیرید

بدون توجه به طراحی گرافیکی، پورتفولیو معماری شما نخواهد توانست ارتباط بصری مناسبی را با داور برقرار کند. هیچ فرقی هم نمی نماید که پورتفولیوی شما به کدام گرایش معماری تعلق دارد؛ این نکته از طراحی داخلی تا معماری منظر صادق است. شما احتیاج به طراحی یک منشور گرافیکی دارید. منشوری که در طول صفحات پورتفولیو توسعه یابد و به عناصر مختلف جانمایی شده در آن قوام و انسجام ببخشد. بدون آن منشور گرافیکی، نتیجه کارتان خسته نماینده و ملال آور خواهد شد. پس با تمام قوا، از ایجاد یکنواختی در صفحات مختلف پورتفولیو معماری خود جلوگیری کنید.

براساس تجربیاتمان، به شما توصیه می کنیم که طراحی منشور گرافیکی را با انتخاب یک پالت رنگی مناسب شروع کنید. در ادامه هم، حواستان باشد که منطق چیدمان المان ها و عناصر مختلف را رعایت نمایید. اما این حوزه، آنقدر وسیع است و باید و نبایدهای گسترده ای دارد که بهتر است پیش از ورود به آن، نگاهی به راهنمای پورتفولیو معماری برای متقاضیان اپلای، بیندازید.

4 - از میان تمام تجارب تان، بهترین ها را در پورتفولیو بگنجانید

این، مهم ترین توصیه ما به شما متقاضیان اپلای معماری است. سعی نکنید که تک به تک تجارب و دستاوردهایتان را در یک پورتفولیو معماری بگنجانید. این استراژی، هیچ کمکی به شما نخواهد نمود. در مقابل، پس از آنالیز دقیق مقصد، دست به گزینش بهترین و مرتبط ترین تجارب حرفه ای و آموزشی خود بزنید. علاوه بر این، حواستان باشد که احتیاجی به گنجاندن تمام پلان ها، مقطع ها و رندرها نیست! گاهی اوقات تنها یک تصویر از یک مدل، یا حتی یک دیاگرام کفایت خواهد نمود.

در زمان طراحی پورتفولیو معماری، شعار کمتر، بیشتر است را سرلوحه کارتان قرار دهید و فقط به مقدار ارتباط طرح های انتخابی با مقصد نهایی تان فکر کنید.البته این تنها نکته ای که باید در مسیر اپلای بدانید، نیست. بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق از فرایند اپلای، به مقاله راهنمای اپلای معماری 2023 مراجعه کنید.

5 - پورتفولیو معماری را با تکیه بر اصل تنوع طراحی کنید

ارزش و قدرتِ تنوع تجارب را دست کم نگیرید. به زبان ساده تر، پورتفولیو معماری خود را با فقط یک دسته از نمونه کارها پر نکنید. اینکه باید بر حوزه تمرکز مقصد اپلای معماری خود تمرکز کنید، به معنای نادیده گرفتن همه قابلیت های منحصربه فردتان نیست. ما به شما توصیه می کنیم که در کنار قدرت نمایی در حوزه تمرکز مقصد خود، پروژه های متنوعی را هم به پورتفولیو معماری تان اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید به داور خود ثابت نمایید که توانایی کار کردن در حوزه های مختلف و مقیاس های گوناگون را دارید. این یعنی که شما نه یک معمار تک بعدی، بلکه سرمایه ای برای آینده هستید.

6 - کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید

پیش تر هم اشاره کردیم که ارائه تک به تک تجارب شما، از روز اول دانشگاه تا پس از فارغ التحصیلی، نتیجه ای جز طولانی شدن پورتفولیو معماری شما و خسته شدن داور کارتان ندارد. اما این توصیه آنقدر حیاتی است که تصمیم گرفتیم در این بند هم به آنالیز جزئیاتش بپردازیم.

ما به شما توصیه می کنیم که پورتفولیو معماری خود را با حداکثر 6 تا 8 پروژه ببندید. این بازه، می تواند به راحتی، مسیر اپلای معماری شما را هموار کند. دوباره تاکید می کنیم که آنالیز بیش از هشت پروژه می تواند ملال آور باشد و شما را در دام تکرار و گرافه گویی اسیر کند. شاید بپرسید که این قانون برای پورتفولیو طراحی داخلی هم صدق می نماید؟ کمابیش! توصیه ما این است که برای معرفی هر پروژه، بیش از 5 تا 7 عکس را استفاده نکنید.

7 - فرآیند طراحی را به نمایش بگذارید

هیچ می دانید یکی از مهم ترین نقاط قوت یک پورتفولیو معماری چیست؟ نمایش فرآیند طراحی یک پروژه! به طور کلی، داوران پورتفولیو معماری به فرایند طراحی و نمایش فرآیندها بیش از تماشای رندرهای پرزرق وبرق علاقه دارند. پس ما هم به شما توصیه می کنیم که فرآیند طراحی پروژه های خود را به شیوه ای خلاقانه به نمایش بگذارید. مثلاً می توانید نمودارهایی را که روند تکامل طرح تان را تشریح می نمایند، به پورتفولیوی خود بیفزایید.

8 - پروژه های گروهی هم به میزان پروژه های شخصی مهم هستند

اما به تجربه به ما ثابت شده است که بهتر است حداقل یک پروژه گروهی را هم در پورتفولیو معماری خود بگنجانید. می دانید چرا؟ چون پروژه های گروهی ثابت می نمایند که شما توانایی برقراری ارتباطی خوب و سازنده با یک تیم را دارید. این ماجرا برای متقاضیان اپلای شغلی معماری مهم تر نیز هست. فقط، حواستان باشد که در زمان معرفی نمونه پروژه گروهی، اعتبار دادن به باقی اعضای گروه را از قلم نیاندازید. لازم نیست نشان دهید که تمامی مسئولیت های خطیر این پروژه بر دوش شما بوده است. همین که صادقانه از نقشتان سخن بگویید، بخش بزرگی از مسیر را خواهید پیمود.

9 - علایق مرتبط دیگری هم دارید؟

پورتفولیو معماری خود را می توانید با یک سرانجام بندی خلاقانه، مجذوب کننده تر کنید. مثلاً آیا دستی بر آتش هنرهای مرتبط با معماری، نظیر عکاسی یا مجسمه سازی دارید؟ چرا بهترین پروژه های مرتبط در این حوزه ها را هم به پورتفولیو معماری خود اضافه نمی کنید؟

10 - آنالیز تطبیق و به روزرسانی

زنده نگه داشتن یک پورتفولیو معماری خیلی مهم است. به همین علت هم به شما توصیه می کنیم که پورتفولیوی خود را مرتباً به روز کنید. به زبان ساده تر، با سنگین تر شدن کوله بار تجاربتان، فرآیند انتخاب بهترین پروژه ها را دوباره شروع کنید. اجازه ندهید که غبار سالیان دور بر ویترین نمایش قابلیت ها و توانایی های حرفه ایتان بنشیند. همواره آماده رقابت با جدیدترین ها باشید!

خدمات تخصصی پورتفولیو معماری و اپلای

اگر در مسیر اپلای تحصیلی، تدوین مدارک یا طراحی و ساخت پورتفولیو علاقه مند به دریافت خدمات تخصصی و مشاوره رایگان هستید. تیم کانون معماران و شهرسازان همراه شماست!

aaup.ir/portfo

منبع: اتاق
انتشار: 3 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1402 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2402

به "10 نکته کلیدی طراحی پورتفولیو معماری به توصیه کانون معماران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته کلیدی طراحی پورتفولیو معماری به توصیه کانون معماران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید