ماچو پیچو؛ شهری با معماری اینکاها

به گزارش آسمان تو، ماچو پیچو یکی از عجایب هفتگانه دنیای امروز است. هر ساله هزاران توریست از سراسر دنیا برای دیدن این شهر باستانی به کشور پرو سفر می نمایند.

ماچو پیچو؛ شهری با معماری اینکاها

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

بقایای شهرتاریخی ماچوپیچو، در سال 1911 توسط کاشف آمریکایی، هیرام بینگهام کشف شد. این شهرتاریخی یکی از شگفت انگیزترین اماکن باستانی و یکی از عجایب هفتگانه جدید جهاناست. در حالی کهتمدن اینکا (Inca) از ارتفاعات 2400 متری آند برای ساخت هزارانسازه سنگی خود از اوایل دهه 1400 استفاده می کردند، ماچوپیچو که در زبان کچوا (Quechua) به معنای قله قدیمی است، از زمان های قدیمبهعنوان مکانی مقدس مورد احترام بود. تمدن اینکا این مکان مقدس را به شهری کوچکاما شگفت انگیز تبدیل کرد.

این شهر بازمین های کشاورزی پلکانی احاطه شده بود کهآب آن ها از چشمه های طبیعی تامین می شد و منابع غذایی مورد احتیاج برای جمعیت شهررا فراهم می کرد. تمدن اینکا از ماچوپیچو به عنوان شهری پنهان برای برگزاری مراسمآیینی استفاده می کردند.

تاریخچه شهر ماچوپیچو

ماچوپیچو یا شهرگمشده اینکاها در حدود سال 1450 میلادی ساخته شده وصدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی ها متروک شده است. برای قرن هافراموش شده بود و به جز عده ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشته است.تااینکه در روز 24 جولای سال 1911 میلادی، این شهر باستانی پرو توسط یکی از باستانشناسان دانشگاه ییل کشور آمریکا به نام هیرام بینگهام که فارغ التحصیل رشته باستان شناسی و رشته علومسیاسی بود، کشف شد. این شهر در ارتفاع 2430 متری بالای سطح دریاو در کوه های آندساخته شده است.

نگاهی به تمدن اینکاها

درباره پیدایش و تکامل تمدن اینکا، افسانه ها و اسطوره های زیادی نقل شده است. یکی از گویندگان این اسطوره ها، گارسیلازودولاوگا، از تاریخ نگاران فتح سرزمین اینکا به دست اسپانیایی ها است. افسانه ای که وی بازگو نموده، از این قرار است: مانکوکاپاک و مامااوکلو یک زوج افسانه ای و از ایزدها بوده اند که با لشکری از جادوگران و جنیان کرانه های دریاچه تی تی کاکا را ترک کردند تا به سرزمین برگزیده کوچ نمایند. هنگامی که به تپه هواناکائوری (جایی که شهر کوزکو ساخته شد) رسیدند، لشکر جادویی مانکو در داخل زمین فرورفتند و این برای مانکو و همسرش، نشانهٔ انتها انتظار برای جستجوی سرزمین موعود بود و به این ترتیب، این زوج افسانه ای شهر خود را روی این تپه بنا کردند.

البته به طور دقیق معلوم نیست که قوم اینکا از کجا آمده و ریشه نژادی و قومی آن چیست. در دورانی که هنوز تاریخ آن به درستی برآورد نشده است، اینکاها به روی صحنه هستی آمدند، آنها مردان و زنان نیرومندی بودند از نژاد سرخ پوست با شانه های پهن و قفسه سینه بر آمده، فک و چانه قوی، دندانهای سفید، بینی بزرگ، و موهای صاف، پرپشت و مشکی.

این قوم به مردمان سنگ مشهور بودند، زیرا در استفاده از تخته سنگهای بزرگ برای خانه سازی و برپای داشتن معبدهای باشکوه توانی شگفت آوری داشتند. آنها، به یاری ابزارهای اولیه و ابتدایی و با صبر وپشتکار بسیار، تخته سنگهایی به وزن 10 و یا 15 تن را چنان ماهرانه تراش می دادند و سطح آن را صاف و هموار می کردند که وقتی روی یکدیگر قرار می گرفتند و جفت می شدند، یک سوزن نیز در لای دو سنگ فرو نمی رفت. به گفته تاریخ نویسان، در سالهای نخست میلاد مسیح، این مردمان را یک قوم بسیار وحشی و قدرتمند مورد تهاجم قرار داد و آنها را وادار به گریز به اعماق کوهستانهای پوشیده از درخت پرو کرد.

نگاهی بهداخل مجموعه ماچو پیچو

مجموعه ماچو پیچو را می توان به سه بخش کشاورزی، مسکونی ومذهبی تقسیم کرد. ورودی اصلی این قلعه در قسمت جنوب غربی آن و در انتهای جاده ایموسوم به جهت اینکا قرار داشته است. اما ورودی فعلی که در جنوب شرقی این محوطهقرار دارد، به محوطه های کشاورزی ماچو پیچو منتهی می گردد. در بخش های کشاورزی ماچو پیچوکه از مزارع پلکانی و کانال های آبیاری تشکیل شده است، اینکاها محصولاتی چون سیب زمینیو ذرت می کاشته اند که با توجه به دورافتادگی این قلعه از دیگر نقاط امپراطوری اینکا،نقش مهمی در تأمین آذوقه ساکنانش داشته است.

بخش مسکونیماچو پیچو که با دیواری از بخش کشاورزی آن جدا شده است، از خانه هایی با بام های شیب دارپوشالی و درهای ذوزنقه ای شکل تشکیل شده است. برخی از اینخانه ها دو طبقه هستند که احتمالاً دسترسی به طبقه دوم آن ها به یاری نردبان هایطنابی میسر می شده است، چرا که در ارتفاعی که ماچوپیچو ساخته شده است درخت چندانیبرای ساخت نردبان وجود ندارد.

بخش مسکونیماچو پیچو با میدان بزرگی از بخش مذهبی آن جدا می گردد. این بخش باشکوه ترین جلوه هایهنر و معماری اینکاها را در خود جای داده که از مهم ترین آن ها می توان به معبدبزرگ مرکزی، معبد سه پنجره، معبد خورشید و آرامگاه های سلطنتی تشکیل شده است.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1457

به "ماچو پیچو؛ شهری با معماری اینکاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماچو پیچو؛ شهری با معماری اینکاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید