هزینه های جانی و مالی آلودگی هوا چقدر است؟

به گزارش آسمان تو، دو موسسه گرین پیس و (Greenpeace) و مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، اخیرا گزارش هایی درباره هزینه های اقتصادی و تلفات انسانی آلودگی هوا منتشر کرده اند.

هزینه های جانی و مالی آلودگی هوا چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، این تحقیقات نشان می دهد که تلفات جانی ناشی از سوخت گاز، زغال سنگ و نفت سه برابر تمامی عوامل مرگ ومیر از جمله تصادفات جاده ای است.

همچنین برآورد شده است که آلودگی هوا هزینه 2.9 تریلیون دلاری (معادل 3.3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان) بر روی دست دولت ها گذاشته است.

در سال 2018، ذرات PM2.5 موجود در هوای آلوده، موجب مرگ 4.5 میلیون نفر شد. همچنین 1.8 میلیارد روز غیبت از کار، چهار میلیون مورد ابتلا به آسم در بچه ها و دو میلیون زایمان زودرس از دیگر پیامدهای آلودگی هوا طی این دوره بوده است.

آلودگی هوا همچنین می تواند در اشکال مختلف، آسیب هایی به اقتصاد کشورها وارد کند. به عنوان مثال، نرخ بالاتر ابتلا به آسم، دیابت یا بیماری های مزمن تنفسی موجب کاهش مشارکت نیروی کار می شود.

بچه ها در معرض حملات آسم کمتر در کلاس های مدرسه حاضر می شوند و نیاز به مراقبت های بهداشتیِ بیشتر دارند که در نهایت منجر به افزایش مرخصی های والدین آنها می شود.

بر اساس این گزارش، هزینه مربوط به ناتوانی های ناشی از بیماری های مزمن در سال 2018 حدود 200 میلیارد دلار برآورد شده است. هزینه مرخصی های استعلاجی و زایمان زودرس به ترتیب 100 میلیارد دلار و 90 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس برآوردها، هزینه سالانه آلودگی هوا در چین 900 میلیارد دلار و در ایالات متحده آمریکا 600 میلیارد دلار گزارش شده است.

سال هاست که شهرهای هند امتیاز مناسبی از نظر شاخص های آلودگی هوا کسب نمی کنند. این فرایند سالانه 150 میلیارد دلار هزینه بر روی دست دولت هند گذاشته است.

در سال 2018، هزینه اقتصادی هوای آلوده 6.6 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را شامل شد. این رقم در هند و ایالات متحده آمریکا به ترتیب 5.4 درصد و سه درصد بوده است.

نمودار زیر نسبت هزینه آلودگی هوا به تولید ناخالص داخلی کشورها را نشان می دهد. (این آمار مربوط به سال 2018 است)

منبع: statista

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1155

به "هزینه های جانی و مالی آلودگی هوا چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های جانی و مالی آلودگی هوا چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید