نگاهی به کاربرد پزشکی بارینگتونیا اسیاتیکال

به گزارش آسمان تو، این گیاه درختی است بزرگ با برگ های ساده زیاد و بلند به طول 20-30 سانتی متر که به سمت قاعده برگ باریک می شود. گل ها بزرگ و سفید با چندین پرچم سفید است

نگاهی به کاربرد پزشکی بارینگتونیا اسیاتیکال

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Barringtonia asiatical L. (Lecythidaceae)

نام انگلیسی:

Beach Barringtonia, Fish killer tree, Putat Laut

نام فارسی:

ندارد. بارینگتونیا اسیاتیکال

مشخصات:

این گیاه درختی است بزرگ با برگ های ساده زیاد و بلند به طول 20-30 سانتی متر که به سمت قاعده برگ باریک می شود. گل ها بزرگ و سفید با چندین پرچم سفید است. از میوه های آن به نام سم ماهی و آب میوه آن برای کنترل جرب و دانه های آن به منظور دفع کرم های روده ای و همچنین سم ماهی استفاده می شود. این گیاه همچنین برای درمان جراحت ها، سرفه، آنفولانزا، درد گلو، اسهال، تورم، طحال بعد از مالاریا به کار می رود. گل ها دارای تقارن شعای و حاوی 4 گلبرگ می باشد. میوه کشیده (دوک مانند) سبز، بزرگ، با قطر 8-10 سانتی متر و حاوی یک دانه است.

منشأ:

بومی افریقا و منطقه ها گرم و معتدل آسیا و استرالیا.

ترکیبات شیمیایی:

A1-barrinin، رانونکوزید A1,VIII- باریژنین و مواد دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

این گیاه در درمان عفونت های قارچی، سوختگی و زخم به کار می رود. از برگ ها پس از حرارت دادن آن ها، در درمان درد معده و روماتیسم در فیلیپین استفاده می شود. از میوه های آن به نام سم ماهی و آب میوه آن برای کنترل جرب و دانه های آن به منظور دفع کرم های روده ای و همچنین سم ماهی استفاده می شود. این گیاه همچنین برای درمان جراحت ها، سرفه، آنفولانزا، درد گلو، اسهال، تورم، طحال بعد از مالاریا به کار می رود. در استان های ویتنام، تکه های خرد شده آجیل تازه این گیاه بر روی جراحت مالیده می شود؛ آجیل خشک شده به صورت پودر آسیاب شده و با آب مخلوط و برای درمان سرفه، آنفولانزا، گلودرد، برونشیت، اسهال و تورم طحال به کار می رود. پوست درخت در درمان سل به کار می رود.

بیشتر بخوانید: عفونتهای قارچی پوست: علائم و درمان

در Yambio (سودان) خرد شده پوست داخلی ساقه درخت مخلوط شده با آب برای برطرف شدن درد همراه با مالاریا نوشیده می شود. نیوایرلند و جزایر سلیمان، این گیاه همچنین همراه با گیاهان دیگر به نام دارو در درمان سل در به کار می رود.

آثار دارویی:

دورکننده حشرات، ضد باکتری و ضد قارچ.

میزان مصرف:

برای برطرف کردن درد همراه مالاریا، پوست داخلی ساقه خرد شده و مخلوط با آب 2 فنجان در روز برای 2 روز نوشیده می شود.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: دکتر حسین حسین زاده - دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2006

به "نگاهی به کاربرد پزشکی بارینگتونیا اسیاتیکال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی بارینگتونیا اسیاتیکال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید