مطالبه رسانه ها موجب برگزاری 19 دوره جشنواره فیلم فجر مشهد شده است

به گزارش آسمان تو، خبرنگاران/خراسان رضوی یک روزنامه نگار گفت: مطالبه رسانه های مشهدی موجب تداوم برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد از سال 1382 تا کنون شد وگرنه این جشنواره هم مانند بسیاری از جشنواره های دیگر پس از چند دوره، دیگر در مشهد برگزار نمی شد.

مطالبه رسانه ها موجب برگزاری 19 دوره جشنواره فیلم فجر مشهد شده است

سیدجواد اشکذری در گفت وگو با خبرنگاران با ارزیابی برگزاری نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، اظهار کرد: یک جشنواره خوب را کیفیت آن می سازد. به نظر می رسد کیفیت آثار جشنواره فیلم فجر سال جاری نسبت به پیش از کرونا پایین آمده بود و معین است که نهادهای مختلف به علت عدم اکران و فیلم سازی بسیاری از افراد در دوران کرونا برای فراوری حمایت نموده اند و کارها اکثراً سفارشی بود. من مسئله ای با اثر سفارشی ندارم، اما اینکه آن اثر سفارشی دغدغه کارگردان هم باشد مهم است. به نظرم خیلی از فیلم ها قربانی دغدغه های مسئولان شدند تا دغدغه های سینماگر.

وی اضافه کرد: طی 19 سال گذشته، از دوره اول برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد تا کنون همواره به دیدنی آثار جشنواره نشسته ام و می توانم ارزیابی درستی در رابطه با جشنواره انجام دهم . می توان گفت برترین فیلم سال جاری جزو ضعیف ترین فیلم های پنج سال پیش است و این موضوع نشان می دهد که فیلم های جشنواره خیلی افت نموده است. به نظرم سینما بازنده شده است، اما نمی دانم تغییر مدیریت در سیستم دولتی بر این امر تاثیرگذار بوده یا شرایط کرونا و مسائل مالی و تمام این مسائل نیز می تواند موثر باشد.

این روزنامه نگار گفت: وقتی کیفیت فیلم ها پایین است، مردم خیلی هوشیار هستند که از جشنواره استقبال نمایند یا نه. از طرفی امکانات سخت افزاری خیلی مهم است. به نظرم سال جاری نکته مثبتی که در برگزاری جشنواره وجود داشت، این بود که از تمام امکانات سخت افزاری و سینماها استفاده شده بود و اگر دیدنگری می خواست هر فیلمی را ببینید دچار مشکل نمی شد و راحت بلیت خود را خریداری می کرد و به دیدنی فیلم می نشست. به هرحال شاید برای بعضی از فیلم ها این مسائل وجود داشت که بلیت ها تمام می شد و به نظرم این ویژگی خوبی است که مردم مقداری برای دیدنی فیلم تقلا نمایند.

اشکذری با اشاره به نکات منفی برگزاری جشنواره، بیان نمود: نکته منفی برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد این بود که تمام فیلم ها به مشهد نیامد. به نظر می رسد فیلم هایی مانند علف زار که در تهران مخاطب بالایی داشت شاید به علت رعایت مصلحت هایی به مشهد نیامده است و نمی توان قضاوت کرد و مدیران برگزارنماینده باید پاسخ دهند، اما از لحاظ استقبال مخاطب، نسبت به سال های گذشته استقبال مخاطبان پایین بود. در سال های گذشته حتی در ساعت 4 بامداد نیز در سینماها به دیدنی فیلم می نشستیم و شیشه های سینما بارها به وسیله دیدنگر برای اکران مجدد و دیدنی فیلم پایین می آمد. شور و نشاط های مختلفی در آن موقع ها وجود داشت و بازیگران فیلم ها هم به سینماهای مشهد می آمدند و با مردم مشهد به دیدنی فیلم می نشستند. در رویدادی مانند جشنواره فجر همه چیز پخش فیلم نیست و باید مقداری به حواشی آن نیز توجه کرد.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در جشنواره فیلم فجر مشهد، توضیح داد: نقش رسانه ها در برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد طی 19 سال بی نظیر بوده است. اگر رسانه های مشهد وجود نداشتند و مطالبه نمی کردند جشنواره که برای نخستین بار در سال 1382 برگزار شده بود، دیگر در سال 83 برگزار نمی گردد و تداوم نمی یافت.

اشکذری مطرح نمود: من بر روی این موضوع تحقیق کردم هیچ جای ایران و حتی جهان مانند مردم مشهد فرهنگ دیدن کردن ندارند. مشهدی ها به شدت از چشم های خود کار می کشند و علاقه دارند که همه چیز را دیدن نمایند. از یک دعوای کاملاً اجتماعی تا تئاتر خیابانی و صحنه ای؛ این موضوع خیلی عجیب و بی نظیر است.

این روزنامه نگار ادامه داد: وقتی مردم این ویژگی را دارا هستند و به جشنواره علاقه دارند، چرا باید به تهران بروند تا تئاتر و فیلم ببینند؟ جشنواره فیلم فجر با تمام کاستی ها و ایراداتش قطعاً بزرگ ترین جشنواره مردمی و هنری استان است. بنابراین نمی تواند یک متولی داشته باشد و بگوید برای برگزاری جشنواره بودجه وجود ندارد. اینکه جشنواره فیلم فجر مشهد توانسته 19 دوره برگزار شده قطعاً رسانه ها در تداوم آن سهم بسزایی داشته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2200

به "مطالبه رسانه ها موجب برگزاری 19 دوره جشنواره فیلم فجر مشهد شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالبه رسانه ها موجب برگزاری 19 دوره جشنواره فیلم فجر مشهد شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید