ماجراجویی آن هم در فضا؟!

به گزارش آسمان تو، با ماجراجویی در فضا بیشتر آشنا شویم

فضانوردی، سفری است به سوی جایی که هیچ تضمینی بابت شرایط احتمالی که ممکن است به وجود آید وجود ندارد. شاید عده ای فکر کنند که فضانور وارد فضاناو می شود و به فضا می رود تمام امکانات هم برای اون فراهم است و از طریق سازمان فضانوردی تمامی حرکات کنترل می شود بله همینطور است؛ اما حتی یک سیم هم اگر درست کار نکند از دست هیچ کس کاری بر نمی آید. پس ماجراجویی در فضا سفری است بسیار پر مخاطره که فقط کسانی مجراجویی برای آنها اولیت بالایی دارد. حال با خبرنگاران همراه باشید تا با هم درباره ماجراجویی در فضا و مشکلاتی که بر فضا نوردان ممکن است پیش بیاید آشنا شویم.

ماجراجویی آن هم در فضا؟!

هر پرتابی که از روی زمین به سمت فضا انجام می شود، از اولین لحظه بسته شدن پیچ فضاپیما، گام جدیدی است برای ماجراجویی هایی که تا به حال نه شنیده شده اند و نه کسی هرگز تصور آنها می کرده است. به طور مثال تا زمانی هیچ فضانوردی از کره زمین خارج نشده بود، بر هیچ کس مشخص نبود که کره زمین گرد است. اما اکنون دیگر کسی هیچ گونه فکری بر عدم گرد بودن زمین نمی تواند بکند. به طور کلی ماجراجویی های فضایی ما را با دنیایی غیر دنیایی زمینیمان آشنا می کند. حال که این روزها سخن از سیاه چاله هایی است که احتمال حیاتی متفاوت در ورای این منظومه را می دهد.

عمده مسائلی که در فضانوردی وجود دارد زیاد است به طور مثال به چند مورد آنها می خواهیم اشاره کنیم. در فضانوری هر تصمیم کارشناسان، هر تغییر و بالا و پایین رفتن وضع روحی و جسمی کیهان نوردان می تواند ماجرایی نو را در تاریخ کیهان نوردی به وجود بیاورد. برای مثال بعد از این که سالیوت در مدار قرار گرفت که به عنوان نخستین ایستگاه فضایی دنیا بود، درست چند روز قبل از پرتاب، پزشکان تشخیص دادند یکی از سه خدمه ای که باید همراه آن اعزام شوند بیمار هست و عضو جانشینی بجای وی که یک مهندس با سابقه فضایی بود در گروه او قرار گرفت و تمرین ها را ادامه داد. یکی دو روز قبل از سفر، این مهندس اعلام نمود به لحاظ روحی، آمادگی همکاری با دو کیهان نورد دیگر را ندارد و فقط چند ساعت قبل از پرتاب، اعضای جانشین پرواز جای گروه اصلی را گرفتند. سه کیهان نوردی که از هر نظر با هم هماهنگ بودند به فضا پرتاب شدند. البته این سفر پایان خوشی نداشت و هر سه پایان سفرشان با مرگ همراه بود.

آرزوی سفر به فضا

در یکی دیگر از مواردی که در ماجراجویی در فضا پیش آمده، مربوط به فضانوردی بود که آرزوی رفتن به فضا را داشت اما به دفعات از این آرزوی خود جا ماند. شاید بپرسید چگونه؟ ولادیمیر تیتف چند ساعت قبل از سفر خود به فضا، به علت مسائلی که در ایستگاه داری به وجود آمده بود به اجبار جای خود را به یک کیهان نورد و مهندس متخصص داد تا او بتواند با مشکل پیش رو کنار بیاید و آن را برطرف سازد. و ولادیمیر اینگونه بود که از اولین سفر فضایی خود جا ماند؛ اما در چند سال بعد در سفر دیگری تیتف به عنوان فضانوری مجدد انتخاب شد و زمان درون فضاناو نشسته بود و لحظه شماری می کرد برای رفتن به فضا مجدد از سفر باز ماند شاید بپرسید باز چه مسئله ای پیش آمد؟ این بار خبری از جایگزینی نبود و همه چیز آماده رفتن بود و تیتف پرید اما چند ثانیه بعد از این که موشک سکو را ترک نمود، به علت مسائل خطرناکی که برای موشک به وجود آمد، دستگاه نجات، بخش سرنشین دار را جدا کرد و چد کیلومتر آن طرف تر از طریق چتر نجات تیتف و همکارانش بر روی زمین فرود آمدند. روشنایی موشک فضانوردی که آرزوی پرواز داشت تنها تنواست تاریکی شب را در کشور قزاقستان از بین ببرد. . اما تیتف همچنان برای برآورده ساختن آرزوی پرواز خود به سمت فضا تلاش کرد، او یک بار دیگر نیز به سمت فضا رفت و این بار در مدار زمین قرار گرفت و همراه با دو کیهان نورد دیگر به نام های استرکالف و سریبروف رفتند تا خود را به ایستگاه مداری سالیوت ـ 7 برسانند، اما به علت بروز یک نقص فنی، نتوانستند به هدف دست یابند و به زمین برگشتند.

با توجه به این که ماجراجویی فعلی است پر از هیجان اما در فضا کمی فعل ما تغییر می کند. ماجراجویی در فضا به این علت که تک نفره انجام می شود. فضانوردان و کیهان نوردان باید توانایی تحمل تنهایی را داشته باشند به همین یکی از آموزش های فضانوردان این است که آنها را در اتاقک هایی کیهانی می فرستند تا زندگی کنند. این اتاق ها کاملا ایزول هستند و فضایی همچون ناو را دارا هستند. اما تنهایی تنها میشکی نیست که در این اتاقک ها وجود دارد. در این اتاق ها باید پدیده های دیگری مثل فشار هوای بالا و پایین تر از حد معمول و گرما و سرمای شدید را همراه با آزمایش های دیگر تحمل می کرد. از جمله بعد از مدتی اقامت در این اتاق برای آن که به توانایی های مغزی آنان پی ببرند، نخست حسگر هایی را به نقاط خاصی از بدن کیهان نورد وصل می کردند، سپس روی جایگاه مخصوصی می نشست که در استوانه ای با خطوطی موازی از بالا به پایین به صورت پیچ دار قرار داشت که از بالای استوانه شروع و به انتهای آن ختم می شد. استوانه به حرکت در می آمد و کیهان نورد باید با چشمانش راستا حرکت یک خط را دنبال می کرد. در این حالت کسانی که در بیرون اتاق نشسته بودند پرسش های مختلف از او می پرسیدند و باید پاسخ منطقی به پرسش ها می داد.

اما با توجه به تمامی این موارد کیهان نوردان می توانند در این ناوها کتاب بخوانند موسیقی گوش کنند و همچنین فضانوردان در این اتاقک ها موظف هستند که هر 9 دقیقه یکبار از شرایط حرارت بدن خود، اندازه حرارت و رطوبت و فشار هوای اتاق به خارج اطلاع دهند. همچنین آنها باید هر روز یک نمونه خون خود را به عنوان نمونه بگیرند و در محفظه ای می گذاشت که دو در داشت و بعد از بسته شدن از داخل، پزشکان در خارجی را باز کرده و نمونه را برای آزمایش بر می داشتند. همچنین آنها باید به شدت نظافت را درون این اتاقک ها رعایت کنند؛ از همین رو یکی از فضانوردان به نام والنتین بوندارنکو در جریان یکی از همین آزمایش هایی که در اتاقک های فضایی انجام می داد، منجر شد تا او بمیرد. علت هم از این قرار بود که وی پس از این که نمونه گیری از خون خود را انجام داد و در حال نظافت اتاقک فضایی خود بود ناگهان پنبه الکلی بر روی اجاق برقی افتاد و به علت اینکه درون این اتاقک ها اکسیژن خالص وجود دارد موجب انفجار شدیدی در این اتاقک شد و او پس از 16 ساعت زجر کشیدن در بیمارستان بوتکین از دنیا رفت. ماجراجویی در فضا به همین جا ختم نمی شود ما تنها بخشی از مواردی که اتفاق افتاده است را بیان کردیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2205

به "ماجراجویی آن هم در فضا؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی آن هم در فضا؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید