ساعت زمین چیست؟

به گزارش آسمان تو، ساعت زمین | Earth Hour

هر ساله در آخرین شنبه ماه مارس، میلیون ها نفر در سراسر کره زمین چراغ های منازلشان و همه وسایل الکترونیکی را خاموش می نمایند تا به زمین دست دوستی بدهند. با توجه به این که انسان ها تنها موجوداتی هستند که یک تنه سرنوشت کره زمین را تحت تاثیر و تغییر خودشان قرار داده اند، به نظر می رسد که ساعت ها و روزها خاموشی اختیاری به زمین و منابعش بدهکارند. با این تفاصیل با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، ساعت زمین را بیشتر بشناسیم.

ساعت زمین چیست؟

در بین تمامی موجوداتی که بر روی کره زمین وجود دارند، همانطور که گفتیم نوع بشر تنها گونه ای است که هم از منابع کره زمین حد اکثر استفاده را می برد و هم آن را به چالش می کشاند. حال ساعت زمین چیست و چه مفاهیمی را در پشت خود دارد؟ خیلی ساده است که با توجه به ترکیب دو واژه ساعت و زمین به این پی ببریم که قرار است ساعتی را به زمین به عنوان مهمانانش هدیه دهیم اما، ساعت زمین یک رویداد دنیای سازماندهی شده است که توسط صندوق دنیای طبیعت (World Wide Fund for Nature) تنظیم و به دنیا معرفی شده است.

در ساعت زمین، خانواده ها و کسب و کارهای مختلف با هر پیش احتیاج انرژی که دارند؛ با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت این مفهوم را نه تنها به خود و بلکه به همه یادآوری می نمایند که هدف اولیه نه تنها همه دولت ها بلکه همه انسان های زمین این اقدام است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و احتیاج به مصرف محتاطانه انرژی در دنیا را ارتقا بخشند.

برای چندین دهه، مقابله با آثار تغییرات اقلیمی دغدغه اصلی فعالان محیط زیست در سراسر دنیا بوده است و اختصاص ساعتی تعیین در یک روز خاص از سال برای حرکتی جمعی به منظور اطلاع رسانی درباره تغییرات اقلیمی، اقدام بی سابقه ای به شمار می رود که با اقبال دنیای رو به رو شده است.

جالب است بدانید قبل از صندوق دنیای طبیعت، ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال 2007، زمانی مطرح شد که 2 میلیون و 200 هزار میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ های غیر ضروری خانه ها و محل کارهای خود کردند. پس از این اقدام سیدنی بود که بسیاری از شهرهای دیگر دنیا نیز به اتفاق یکدیگر، این رویداد را به تصویب رساندند.

یک سال بعد، در شرایطی که فعالان محیط زیست به دنبال ترغیب ساکنان بقیه شهرهای استرالیا برای مشارکت در ساعت زمین بودند، مسئولان شهر تورنتو در کانادا برای حضور در این حرکت اعلام آمادگی کردند و در فاصله ای بسیار کم به این جنبش، 371 شهر در 35 کشور دیگر دنیا پیوستند. بر اساس داده های وب سایت رسمی ساعت زمین، در سال گذشته و در ساعت زمین، صدها میلیون نفر در 188 کشور دنیا در خاموشی یک ساعته ساعت زمین مشارکت کردند و حتی بعضی از آن ها برای نشان دادن حمایت بیشتر، مدت خاموشی را از یک ساعت نیز فراتر بردند.

جالب است بدانید که در سال گذشته میلادی و در این روز، 18 هزار نماد شهری خاموش شد! همچنین 24 کشور آفریقایی که قبل تر به این جنبش نپیوشته بودند، به این حرکت دنیای اضافه شدند. امروز دقیقا 12 سال است که از آن حرکت بزرگ و انقلابی در راستای حمایت از انرژی های زمی گذشته است و سالانه در همین یک ساعت، انرژی بسیار زیادی برای کره زمین ذخیره می گردد.

اهمیت ساعت زمین برای زمین

فراوری گازهای گلخانه ای و کربن دی اکسید بیشتر معطوف به کشورهای صنعتی است اما مشارکت کشورهای آفریقایی و حتی بعضی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه ای نیمه صنعتی در حرکت نمادین ساعت زمیننشان می دهد که همه ساکنان کره زمین، تغییرات اقلیمی و گرمایش دنیای گسترده را درک نموده اند و می خواهند این پیغام را به همه برسانند که هر اقدام ضد محیط زیستی در بخش کوچکی از کره زمین می تواند نه تنها سرنوشت خودشان بلکه سرنوشت کل زمین و ساکنان انسانی و غیر انسانیش را تحت تاثیر قرار دهد.

ساعت زمین در ایران

نخستین باری که گرامیداشت ساعت زمین در ایران برگزار گردید، برابر بود با سال 1390 که با خاموشی چراغ های برج میلاد در تهران انجام شد. سال بعد یعنی در سال 1391 تعداد بیشتری از شهرهای کشور از طریق خاموشی سازه های معروف ایران به این حرکت دنیای پیوستند و علاوه بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی و سه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیز چراغ های خود را خاموش خواهند کرد.

مجددا سال بعد هم که برابر با سومین گرامیداشت ساعت زمین در ایران بود و در سال 1393 برگزار گردید، با مشارکت تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، اصفهان، پلدختر (به عنوان اولین شهر ایران در بین شهرهای غیر مرکز استان)، رشت و قم صورت گرفت. در تبریز هم نیز سیستم روشنایی کاخ شهرداری تبریز، به مدت 1 ساعت خاموش شد. شهر مشهد هم برای اولین بار در سال 1394 با خاموش کردن ساختمان مرکزی شهرداری و تالار شورای شهر به مدت 1 ساعت به برنامه ساعت زمین پیوست.

چهارمین برنامه ساعت زمین در ایران نیز هم زمان در شهرهای ارومیه، تهران، تبریز، اصفهان و دیگر شهرها در تاریخ 8 فروردین 1394 برگزار گردید. پنجمین برنامه ساعت زمین در ایران، شنبه 29 اسفند 1394 خورشیدی، ساعت 20:30 برگزار گردید. پنجمین سالگرد ساعت زمین در ایران نیز در سال 1396 که برابر با شنبه 4 فروردین بود نیز از ساعت 20:30 الی 21:30 برگزار گردید. به مناسبت مراسم ساعت زمین چراغ های پل طبیعت و برج میلاد و تمامی المان های مهم شهری تهران و در شهر میبد کهن دژ نارین قلعه و از ساعت 20:30 الی 21:30 برگزار گردید.

طبق برآوردهایی که برای ساعت خاموشی سال 1393 ایران توسط کارشناسان به عمل امده بود، اگر 30 میلیون مشترک برق در ایران هرکدام، تنها معادل یک لامپ یکصد واتی از مصارف روشنایی خود را بین ساعت 20:30 تا 21:30 خاموش می کردند، موجب صرفه جویی 3 هزار مگاواتی مصرف انرژی می شدند!

زمان و روز دقیق ساعت زمین

ساعت خاموشی زمین هر ساله برابر می گردد با یکی از روهای دهه آغازین ماه فروردین و فصل بهار. امروزه ساعت زمین همه ساله از ساعت 20:30 تا 21:30 به وقت محلی شرکت نمایندگان برگزار می گردد.

می توانید به وب سایت رسمی ساعت زمین بروید و برنامه ها و اطلاعات بیشتر را در ان جا بخوانید.منبع: الی گشت

انتشار: 11 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 239

به "ساعت زمین چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت زمین چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید