زنگ سینما درآغاز پاییز

به گزارش آسمان تو، روزنامه فرهیختگان - سیدحسین رسولی: با فرارسیدن فصل پاییز و شروع مدارس بسیاری از بچه های قد و نیم سر کلاس درس و مشق حاضر می شوند و فضای متفاوتی را تجربه می کنند.

زنگ سینما درآغاز پاییز

بسکمک از بچه ها نیز در یک محیط متفاوت با مسائل عدیده ای مانند گوشه گیری یا حتی متمایز بودن در جمع روبه رو می شوند و گروهی دیگر نیز با خانواده های سختگیر یا خانواده ای از هم پاشیده روبه رو هستند که روند تحصیل و رشد آنها را با مسائل بزرگی روبه رو می کند.

هنر و به خصوص سینما به راحتی می تواند در خدمت روشنگری یا ثبت چنین اتفاقاتی عمل کند و هشدارهای لازم را به جامعه و خانواده ها در چگونگی تربیت فرزاندن بدهد. در زیر به 9 فیلم برتر در رابطه با مدرسه و دوران تحصیل می پردازیم که توصیه می گردد حتما آنها را تماشا کنید.

فیل گاس ون سنت

گاس ون سنت کارگردان متفاوت سینما در سال 2003 فیلم فیل را براساس کشتار مدرسه کلمباین با یک روایت پیچیده و دوربینی سیال ساخته است. این فیلم نخل طلای کن را برده و در سایت IMDB توانسته نمره ای بیشتر از هفت بگیرد که جالب توجه است. جنایت در مدرسه معمولا ناشی از خشونت اسلحه است. این نوع جنایات در آمریکا، کانادا و مکزیک به وفور رخ می دهد. مایکل مور در مستند بولینگ برای کلمباین به آزادی اسلحه و همین قتل عام کلمباین می پردازد.

خانه دوست کجاست کیارستمی

این فیلم در سال 1365 در بحبوحه جنگ ایران و عراق و در یکی از روستاهای ایران ساخته شد که بزرگ ترین تشویق های بین المللی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد و اولین سه گانه کوکر در روند فیلمسازی کیارستمی لقب گرفته است و یکی از محبوب ترین آثار سینمای ایران در جشنواره هاست. دو پاره دیگر این سه گانه زیر درختان زیتون و زندگی و دیگر هیچ است. کودکی در مدرسه متوجه می گردد دفتر دوستش را اشتباه برداشته و سعی می کند که او را پیدا کند و با راه های پر پیچ و خم و سفری دراز روبه رو می گردد.

انجمن شاعران مرده پیتر ویر

این فیلم بسیار دیدنی و تاثیرگذار در سال 1989 توسط ویتر ویر استرالیایی و بازی به یادماندنی رابین ویلیامز تولید شد و در بین جوانان بسیار محبوب شد و دیالوگ های آن و انتها تلخش در شبکه مجازی دست به دست می گردد.

این اثر تنها برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی در سال 1989 شد. رمان اصلی به همین نام توسط حمید خادمی به فارسی نیز ترجمه شده است. معلمی با دیدگاهی نو وارد مدرسه ای خشک و مقرراتی می گردد و از دانش آموزان می خواهد که آزادانه فکر و رفتار کنند که با مخالفت های تند مدیران و پدران روبه رو می گردد.

کلاس لوران کانته

این فیلم می تواند نمونه بسیار عالی درباره یک مدرسه و حضور بچه هایی از نژادها، طبقات و فرهنگ های مختلف در کلاس درس باشد. لوران کانته به شدت در زمینه مدرسه تحقیق کرد و حتی یک معلم واقعی را برای بازی نقش معلم آورد و توانست جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را در سال 2008 در دستان خود بگیرد.

کانته بارها گفته که این فیلم را تحت تاثیر عباس کیارستمی ساخته ام و فیلم های او را بسیار دوست دارم. معلمی که می خواهد با دموکراسی و نگاه باز کلاس درس را اداره کند.

مشق شب عباس کیارستمی

زنده یاد کیارستمی این فیلم را در سال 1368و پس از انتها جنگ تحمیلی تولید کرد که باز هم به محیط مدرسه و درس و مشق می پردازد. روحیه شاعرانه و انسان محبت آمیز او در این فیلم بیداد می کند و به راحتی می تواند به درونیات بچه ها نفوذ کند.

یکی از نکاتی که درباره فیلم های کیارستمی مطرح است این است که او همیشه در کلاس پسرانه فیلم ساخته و نتوانسته به جنسیت زنانه نگاه بیندازد که این ضعف را در فیلم ده و شیرین رفع کرده است؛ ولی این بار به زنان توجه کرده نه به بچه ها از جنسی دیگر.

400 ضربه فرانسوا تروفو

این فیلم در سال 1959 به اکران درآمد و فضای متفاوتی را در موج نوی سینمای فرانسه و سینمای سیاسی ایجاد کرد. تروفو برای این فیلم جایزه نخل طلای کارگردانی را به دست آورد و توانست یکی از ارکان اصلی سینمای هنری پس از جنگ جهانی دوم لقب بگیرد که با گروهی دیگر از نویسندگان مجله کایه دو سینما نظریه مولف را هم پی ریزی کردند. آنتوان پسری 14 ساله با مسائل عجیبی در مدرسه و خانواده روبه رو می گردد که همیشه سعی دارد از تنبیه بزرگ ترها فرار کند.

بچه کاراته کار به معلمی جکی چان

جکی چان که امسال در اسکار هشتاد و نهم اسکار افتخاری خود را دریافت می کند، در بیشتر فیلم های خود نقش یک دانش آموز هنرهای رزمی را بازی می کرد و دیگر با بالا رفتن سن و سالش تبدیل به یک معلم فنون رزمی شده و نقش استاد را بازی می کند و دوران اوج فیلم های اکشن هنگ کنگی را همچنان زنده نگه داشته است.

در فیلم بچه کاراته کار که در سال 2010 تولید شد ما با مبارزات یک کودک سیاه پوست روبرو هستیم که نشان می دهد اگر استاد خوبی داشته باشد و به درستی آموزش ببیند می تواند به اوج موفقیت دست بیابد و قله های قهرمانی را فتح کند.

نمره اخلاق صفر ژان ویگو

این فیلم در سال 1933 تولید شد و کارگردان خود را به قله هنر هفتم رساند. ژان ویگو با فیلم های بزرگ خود مانند آتالانت در رده برترین کارگردان های تاریخ سینمای هنری قرار گرفته است و همچنان فیلم های او با نظرات متفاوتی تحلیل و بررسی می شوند که لقب رئالیسم شاعرانه را هم یدک می کشد.

داستان نمره اخلاق صفر به چهار دانش آموز می پردازد که نمی توانند خود را با زورگویی معلم خود هماهنگ کنند و دائم در حال دریافت نمره صفر هستند و از همه نظر سرکوب می شوند. این فیلم پیش از نمایش توقیف شد و گروه های چپ به شدت از آن حمایت کردند و آن را نقد تندی بر نظام آموزشی دانستند.

ویل هانتینگ نابغه گاس ون سنت

این فیلم هم باز به رابطه دانش آموزان نابغه با محیط خشک و مقرراتی محل درس و معلم می پردازد. گاس ون سنت این اثر را در سال 1997 ساخت و توانست مت دیمون و بن افلک را به اوج شهرت برساند که در حال جاضر دیمون در نقش بورن در سینما می درخشد و افلک در نقش بتمن ظاهر می گردد.

ویل هانتینگ جوان 20 ساله ای است که نبوغی ذاتی در ریاضیات دارد و به علت فقر مفرط نمی تواند در دانشگاه وارد گردد. رابین ویلیامز در نقش یک روانشناس به هانتینگ کمک می کند تا خود را باور کند و دست از دعوا و مرافعه بردارد.

منبع: برترین ها
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 654

به "زنگ سینما درآغاز پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ سینما درآغاز پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید