رژیم کم چربی بهتر است یا کم کربوهیدرات؟

به گزارش آسمان تو، تهران (پانا) - افرادی که قصد کاهش وزن دارند تلاش می کنند روزانه کالری کمتری مصرف کنند اما در رژیم های کم چرب و گیاهی نسبت به رژیم های کم کربوهیدرات و حیوانات ، سطح انسولین و قند خون بالاتر می رود.

رژیم کم چربی بهتر است یا کم کربوهیدرات؟

به گزارش بهداشت نیوز، مقدار و نوع مواد غذایی مورد استفاده توسط یک فرد معمولی با گذشت زمان تغییر می کند. اعتقاد بر این است که این تغییرات با افزایش کالری دریافتی می تواند منجر به افزایش احتمال چاقی یا بروز آن شود. اضافه وزن نیز زمینه ساز مسائل مختلفی برای سلامتی از جمله دیابت، انواع بیماری های قلبی و سکته شود.

در مورد اینکه چه بخش هایی از غذای ما باعث افزایش چاقی می شود متعدد مورد بحث واقع شده است. اعتقاد بر این است که کربوهیدرات های بالا منجر به تغییرات زیادی در سطح انسولین بدن شده که ممکن است باعث افزایش گرسنگی و مصرف کالری بیشتر شود. غذاهای پرچربی احتمالا باعث افزایش مصرف کالری می شوند زیرا در هر لقمه مصرفی کالری بیشتری دارند و احساس سیری کمتری در شما ایجاد می کنند.

برای مشخص این مساله که رژیم های غذایی پرکربوهیدارت بیشتر منجر به چاقی می شوند یا پرچربی، تیمی از محققان به سرپرستی دکتر کوین هال از موسسه ملی بیماری های گوارش و کلیه 20 بزرگسال (11 زن و 9 مرد) بدون مشکل دیابت را مورد بررسی قرار دادند. این افراد به مدت چهار هفته مداوم در واحد تحقیقات بالینی متابولیک مرکز NIH اقامت داشتند. محققان اثرات رژیم های غذایی را بر میزان کالری دریافتی، سطح هورمون ها، وزن بدن و موارد دیگر با یکدیگر مقایسه کردند. نتایج این تحقیق در تاریخ 21 ژانویه 2021 در نشریه طب طبیعت منتشر شد.

طی دو هفته اول، شرکت کنندگان یا یک رژیم غذایی گیاهی و کم چرب با مقدار زیادی کربوهیدرات دریافت کردند یا یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات حیوانی و سرشار از چربی. سپس دو هفته بعد رژیم دیگری به آنها داده شد. آنها روزانه سه وعده غذایی به علاوه میان وعده دریافت می کردند و می توانستند به اندازه دلخواه یا در مقادیر اندک بخورند.

رژیم گیاهی و کم چرب حاوی حدود 10٪ چربی و 75٪ کربوهیدرات بود. رژیم غذایی حیوانی و کم کربوهیدرات حدود 10٪ کربوهیدرات و 75٪ چربی بود. هر دو حاوی حدود 14٪ پروتئین بودند و از نظر کل کالری با هم مطابقت داشتند. با این وجود، رژیم کم کربوهیدرات در هر گرم دو برابر بیشتر از رژیم کم چربی وجود داشت و رژیم کم چربی منجر به سطح انسولین بسیار بالاتر بعد از غذا شد. هر دو رژیم غذایی به میزان حداقل طبخ شده و مقادیر متعادل سبزیجات غیرنشاسته ای نیز داشتند.

شرکت کنندگان هنگامی که رژیم کم چربی داشتند، روزانه 550 تا 700 کالری کمتر از رژیم کم کربوهیدرات مصرف می کردند. علیرغم تفاوت زیاد در دریافت کالری، آنها هیچ تفاوتی در گرسنگی، لذت بردن از وعده های غذایی یا سیری بین این دو رژیم را گزارش نکردند. افراد در هر دو رژیم لاغر شدند اما فقط رژیم کم چربی منجر به کاهش قابل توجه چربی بدن شد. رژیم کم چربی در مقایسه با رژیم کم کربوهیدرات بیشتر منجر به افزایش سطح گلوکز و انسولین در خون شد. این یک نگرانی محسوب می شود زیرا سطح متغیر گلوکز می تواند یک عامل خطر برای بیماری عروق کرونر باشد.

جالب توجه است که یافته های این تحقیق حداقل در کوتاه مدت فواید هر دو رژیم غذایی را نشان می دهد. در حالی که رژیم غذایی کم چربی و گیاهی به مهار اشتها کمک می کند، رژیم غذایی کم کربوهیدرات و حیوانی منجر به کاهش سطح انسولین و گلوکز پایدار می شود. هنوز مشخص نیست که آیا این اختلافات در درازمدت نیز پایدار خواهد ماند یا خیر.

محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه به منظور توصیه های رژیم غذایی برای کاهش وزن طراحی نشده است. اگر شرکت کنندگان به طور فعال سعی در کاهش وزن داشته باشند نتایج ممکن است متفاوت باشد. بعلاوه، نتایج ممکن است در خارج از آزمایشگاه متفاوت باشد؛ شرایطی که در آن همه وعده های غذایی تهیه و در یک محیط بالینی کاملاً کنترل شده تهیه می شوند. عواملی مانند هزینه های غذا، در دسترس بودن و محدودیت های تهیه غذا می تواند رعایت رژیم های غذایی را به چالش بکشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1710

به "رژیم کم چربی بهتر است یا کم کربوهیدرات؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم کم چربی بهتر است یا کم کربوهیدرات؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید