راه چاره های مسدود کردن دستیابی فیسبوک به اطلاعات شخصی
به گزارش آسمان تو، فیسبوک به گونه ای طراحی شده است که به راحتی می تواند در صورت عدم اطلاع، یک سوم جمعیت دنیا را ردیابی نموده و آن ها را تحت نظر داشته باشد.
فیسبوک با نزدیک به 3 میلیارد کاربر فعال ماهانه می تواند حدود یک سوم جمعیت دنیا را زیر نظر داشته باشد. چه روزانه از شبکه اجتماعی بازدید کنید (همان طور که 1.82 میلیارد نفر انجام می دهند) یا فقط برای پاسخ به رویداد ها وارد شوید، باید از اندازه اطلاعات شخصی خود که به سایت و شرکت پشت آن می دهید، مطلع باشید.
فیسبوک در درجه اول از اطلاعات شما برای ارائه تبلیغات هدفمند مرتبط تر به شما استفاده می نماید. در حالی که بعضی آن را به طور ناخوشایندی مداخله گر می دانند، بعضی دیگر تبلیغات را به عنوان بهایی که برای خدمات و ابزار های رایگان شبکه می پردازند، می پذیرند. هر چه در خصوص اخلاقیات این مجموعه داده فکر می کنید، باید بدانید که شرکت در خصوص شما چه می آموزد و چگونه می توانید جریان اطلاعات را کنترل کنید.
در این جا به چند راه چاره برای این منظور اشاره شده است، اما برای استخراج کامل اطلاعاتتان برترین کار همان حذف حساب کاربری است.
اولویت های تبلیغاتی را آنالیز کنید
وقتی حساب فیسبوک خود را ایجاد کردید، اطلاعات اولیه از جمله نام و آدرس ایمیل خود را وارد نموده اید. این سایت بعلاوه از شما خواسته است که موقعیت مکانی، سابقه کاری و تحصیلی و دوستان و اقوام خود را که در حال حاضر در فیسبوک هستند، پر کنید؛ اما با مشاهده رفتار شما در شبکه خود، شرکت فناوری، اطلاعات بیشتری در خصوص شما و عادات شما جمع آوری نموده است.
یک راه سریع برای آنالیز دقیق جزئیاتی که فیسبوک می داند و محدود کردن افراد دیگری که می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند، این است که از صفحه تنظیمات بازدید کنید. اگر ترجیح می دهید بدون پیوند به آن جا برسید، وارد سایت شوید و روی فلش رو به پایین در انتهای سمت راست نوار پیمایش در بالای صفحه کلیک کنید. از منوی کشویی، تنظیمات و سپس حریم خصوصی و تنظیمات را انتخاب کنید.
برای مثال، روی Your Facebook Information کلیک کنید تا به خود یادآوری کنید که آیا شرایط رابطه و کارفرمای خود را با فیسبوک به اشتراک گذاشته اید یا خیر. برای مشاهده موضوعاتی که شرکت فکر می نماید از آن لذت می برید، روی Ads کلیک نموده و از آن صفحه، تنظیمات تبلیغات را انتخاب کنید تا ببینید فیسبوک از چه اطلاعاتی برای ارائه تبلیغات به شما استفاده می نماید. برای این که شرکت از نمایش تبلیغات بر اساس این جزئیات به شما جلوگیری کند، روی دسته های زیر مدیریت داده های مورد استفاده برای نمایش تبلیغات کلیک نموده و کلید های کلید را خاموش کنید یا روی دکمه حذف در کنار موضوع مورد علاقه کلیک کنید.
برای این منظور نیازی نیست که جزئیات مفید را از نمایه خود حذف کنید. مثلا می توانید شرایط رابطه خود را به اشتراک بگذارید، اما تبلیغاتی را که شما را هدف قرار می دهند، مسدود کنید. اگر از دادن این اطلاعات به شبکه اجتماعی ناراحت نیستید، می توانید آن را حذف کنید. فیسبوک بعلاوه شرح کامل تری در خصوص اولویت های تبلیغاتی ارائه می دهد.
حتی اگر فیسبوک اطلاعات شما را به تبلیغ نمایندگان نمی فروشد، باز هم می تواند آن ها را جمع آوری کند. علاوه بر مرتبط تر کردن تبلیغات، این شرکت می تواند داده های شما را از مدل تلفنتان گرفته تا برنامه های پرکاربرد، برای برطرف اشکالات و بهبود شبکه اجتماعی قرار دهد. با رفتن به صفحه نمایه فیسبوک خود می توانید بعضی از این داده ها را به طور کامل حذف کنید (روی نام خود در نوار ابزار بالای رابط وب فیسبوک کلیک نموده، سپس روی ویرایش نمایه و ویرایش اطلاعات درباره شما کلیک کنید). شما نمی توانید همه چیز را پاک کنید، اما می توانید جزئیاتی مانند محل کار و رفتن به مدرسه را حذف کنید. بعلاوه ممکن است بخواهید منوی کشویی More را آنالیز کنید، جایی که می توانید صفحات را لغو دنبال نموده و موارد دیگری را که در طول مسیر دوست داشتید مدیریت کنید.
اطلاعات خود را دانلود کنید
شما هرگز آخرین جزئیاتی را که فیسبوک می داند یا فکر می نماید درباره شما می داند پیدا نخواهید کرد. الگوریتم های مخفی آن بر اساس نمایه و فعالیت آنلاین شما، مفروضاتی را درباره این که چه کسی هستید، ایجاد می نمایند. فیسبوک از بعضی از این مفروضات استفاده می نماید و افراد را در گروه هایی دسته بندی می نماید که تبلیغ نمایندگان می توانند آن ها را هدف قرار دهند. واقعا مهم نیست که این مفروضات همواره درست باشند، تا زمانی که به طور کلی یک پلتفرم تبلیغاتی کارآمدتری ایجاد نمایند. در سال 2016، واشنگتن پست گزارشی در خصوص 98 نقطه داده مختلف که فیسبوک با هویت شما مرتبط می نماید، منتشر کرد. این ها شامل داده هایی است که از سایر شرکت ها و خدمات گرفته شده است، مانند سالی که خودروی خود را خریده اید و نوع کارت اعتباری که حمل می کنید.
با این حال، فیسبوک یک جعبه سیاه کاملا بسته نیست. علاوه بر آنالیز فعالیت اخیر خود در گزارش فعالیت (برای دسترسی به آن، به صفحه اطلاعات فیسبوک خود برگردید و روی گزارش فعالیت کلیک کنید)، می توانید مجموعه ای از اطلاعات را دانلود کنید، از جمله نظراتی که در صفحات افراد دیگر گذاشته اید و عکس ها و تاریخچه ورود شما.
زمانی ابزار های شخص ثالثی وجود داشت که در پی ارائه این اطلاعات و پیش بینی نحوه ردیابی و تفسیر داده های شما به وسیله فیسبوک بودند، مانند وب سایت منحل شده Stalkscan و افزونه Google Chrome Data Selfie. اکنون می توانید به صفحه اطلاعات فیسبوک خود بروید و روی دانلود اطلاعات خود کلیک کنید. می توانید محدوده تاریخ، قالب فایل و کیفیت عکس ها و سایر رسانه های موجود در آن فایل را انتخاب کنید.
ردیابی مکان و وب را غیبرطرفال کنید
فراتر از اطلاعاتی که در نمایه خود از دست می دهید و الگوی کلیک های خود (از لایک گرفته تا کامنت عکس)، فیسبوک دو داده بزرگ دیگر را جمع آوری می نماید: موقعیت مکانی شما که به وسیله تلفن هوشمند شما معین می گردد و فعالیت شما در سایر نقاط اینترنت.
به برنامه تلفن فیسبوک اطلاع دهید که کجا هستید، نکات مثبتی دارد. این به شما امکان می دهد مکان ها را آنالیز کنید، نقاط جالب اطراف را جست وجو و حتی دوستان خود را راحت تر پیدا کنید. بعلاوه به فیسبوک می گوید که تمایل دارید در چه مکان هایی قرار داشته باشید و به سرویس اجازه می دهد در خصوص تبلیغاتی که به شما نشان می دهد دقیق تر باشد.
اگر این باعث ناراحتی شما می گردد، می توانید توانایی آن را برای آنالیز مکان شما غیبرطرفال کنید. در تلفن های اندرویدی، تنظیمات را باز کنید، روی Apps and Notifications، Advanced، Permissions Manager و Location ضربه بزنید. سپس گزینه انکار را انتخاب کنید. در آیفون، تنظیمات را باز کنید، روی Privacy و سپس Location Services ضربه بزنید و Facebook را پیدا کنید. اجازه دسترسی به موقعیت مکانی را روی هرگز تنظیم کنید. حتی با وجود این اقدامات احتیاطی، فیسبوک همچنان می تواند شما را زیر نظر داشته باشد، مثلا وقتی دوستانتان شما را تگ می نمایند، متوجه می گردد.
علت ساده ای که فیسبوک شما را در اینترنت ردیابی می نماید باید تا کنون معین باشد: تبلیغات بهتر. فیس بوک می تواند اعلان ها را زمانی که در صفحات وب خاصی سپری می کنید، دریافت کند. علاوه بر این، پلتفرم های بازاریابی و سایت هایی که فیسبوک اطلاعات شما را به آن ها ارسال می نماید نیز می توانند داده های جمع آوری شده خود را درباره شما به شبکه اجتماعی ارسال نمایند، این شرح اطلاعات بیشتری در خصوص این عمل دارد که به عنوان فعالیت خارج از فیسبوک شناخته می گردد. در این داده ها چیست؟ شما نمی توانید دقیقا بدانید، فراتر از آنالیز صفحه تبلیغات که قبلا ذکر کردیم.
برای این که فیسبوک شما را در سراسر وب دنبال نکند، به صفحه تبلیغات بروید، صفحه تبلیغات را باز کنید، تنظیمات تبلیغات را از منوی سمت چپ بیابید و Ads show off of Facebook را انتخاب کنید. سوئیچ ضامن را روی گزینه Not Allowed قرار دهید. شما بعلاوه می توانید از اتحاد تبلیغات دیجیتال بازدید کنید و به طور خاص از برنامه های متعدد ردیابی بین سایتی، از جمله برنامه ای که به وسیله فیسبوک اجرا می گردد، انصراف دهید.
این روزها، فیسبوک مراقبت بیشتری برای شرح نوع داده های کاربری که جمع آوری می نماید، دارد؛ اما شما هنوز نمی توانید همه اطلاعات خود را بازیابی کنید، این چیزی است که هنگام موافقت با ثبت نام در این سرویس قربانی می کنید. کاری که می توانید انجام دهید این است که از انواع اطلاعاتی که هنگام پر کردن نمایه خود، واکنش به اخبار و مرور وب خود آشکار می کنید، مطلعی بیشتری داشته باشید.
بیشتر بخوانید
منبع: popsci
خبرنگاران علمی پزشکی فناوری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان