به گزارش آسمان تو، سیستم های هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر در بخش های خاصی بسیار جلوتر از ما هستند - برای مثال، در انجام بازی Go یا جمع آوری مجموعه های عظیمی از داده ها.

اما از جنبه های دیگر هوش مصنوعی هنوز خیلی از انسان ها عقب است. به عنوان مثال، حتی نوزادان چند ماهه به طور غریزی می دانند که یک چیز که برای مدت کوتاهی از پشت دیگری عبور می نماید، نباید ناپدید گردد و در جای دیگری ناگهان ظاهر گردد. اگر چنین نمایشی پیش یک نوزاد برگزار کنید و آن چیز غیب شد، نوزاد تعجب می نماید!

اما چنین قاعده ساده ای از تداوم، همراه با سایر قوانین فیزیکی اساسی، برای هوش مصنوعی چندان شهودی نبوده است.

اکنون یک پژوهش تازه هوش مصنوعی به نام PLATO رونمایی شده از تحقیقات در خصوص نحوه یادگیری نوزادان الهام گرفته شده است و می تواند بسیار شبیه به یک نوزاد انسان فکر کند.

PLATO مخفف Physics Learning through Auto-Encoding and Tracking Objects است و به وسیله یک سری ویدیو های کدگذاری شده طراحی شده برای نشان دادن همان دانش اولیه ای که نوزادان در چند ماه اول زندگی خود دارند آموزش داده می گردد.

لوئیس پیلوتو، عصب شناس، از آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی DeepMind در بریتانیا، می گوید: روان شناسان رشد دهه ها صرف مطالعه آنچه نوزادان از دنیای فیزیکی می دانند و لیست بندی مفاهیم مختلفی ادراک اختصاص داده اند.

با توسعه کار آن ها، ما مجموعه ای از داده های مفاهیم فیزیکی را ساختیم و منبع باز کردیم.

سه مفهوم کلیدی وجود دارد که همه ما از سنین بسیار پایین درک می کنیم:

ماندگاری (اشیاء ناگهان ناپدید نمی شوند). مفهوم جامدات (اشیاء جامد نمی توانند از یکدیگر عبور نمایند)؛ و تداوم (اشیاء به روشی ثابت در فضا و زمان حرکت می نمایند).

مجموعه داده های ساخته شده به وسیله محققان، این سه مفهوم به اضافه دو مفهوم اضافی را پوشش می دهد: تغییرناپذیری (ویژگی های شی ء، مانند شکل، تغییر نمی نماید) و اینرسی جهت (اشیاء به روشی حرکت می نمایند که با اصول اینرسی سازگار است.)

این مفاهیم به وسیله توپ هایی که به زمین می افتند، به سمت هم پرتاب می شدند، در پشت اشیاء دیگر ناپدید می شدند و سپس دوباره ظاهر می شدند و غیره بیان می شدند. با آموزش PLATO با این ویدئو ها، این مفاهیم به هوش مصنوعی آموخته شد.

در مرحله بعدی هنگامی که به هوش مصنوعی فیلم هایی از سناریو های غیرممکن را نشان داده شد که با اصول فیزیکی یادگرفته شده، سازگار نبود، PLATO تعجب کرد . به عبارتی هوش مصنوعی، به مقدار کافی هوشمند بود که تشخیص دهد اتفاق عجیبی اتفاق افتاده است.

این اتفاق پس از دوره های آموزشی نسبتاً کوتاه نیز رخ داد، در بعضی موارد فقط 28 ساعت. از نظر فنی، درست مانند مطالعات روی نوزادان، محققان در پی شواهدی از سیگنال های نقض انتظار (VoE) بودند که نشان می داد هوش مصنوعی مفاهیمی را که به آن آموزش داده شده بود، درک می کرد.

این تیم آزمایش های بیشتری را انجام داد و این بار از اشیایی متفاوت از آنچه در داده های آموزشی بود استفاده کرد. مجدداً، PLATO درک کاملی از آنچه باید و نباید اتفاق بیفتد نشان داد.

با این حال، PLATO هنوز هم در حد یک نوزاد سه ماهه نیست و به نظر می رسد که هنوز هم نوعی دانش درونی یا غریزه در ما وجود دارد که باعث رجحان ما بر هوش مسنوعی می گردد.

اما با کار مدل سازی نشان داده شده که حداقل بعضی از مفاهیم اصلی در فیزیک شهودی را می توان به وسیله یادگیری به هوش مصنوعی آموخت.

این تحقیق در Nature Human Behavior منتشر شده است.

منبع: یک پزشک