خبرنگاران کشتزارهای خراسان شمالی نیمی از شکر استان را فراوری می نمایند

به گزارش آسمان تو، بجنورد- خبرنگاران- کارشناس مسوول چغندرقند خراسان شمالی گفت: 50 درصد از شکر مورد احتیاج استان در کشتزارهای چغندرقند منطقه فراوری می گردد.

خبرنگاران کشتزارهای خراسان شمالی نیمی از شکر استان را فراوری می نمایند

فاطمه ستایش مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: براساس آمارهای موجود، میانگین تولید شکر در کشور یک میلیون و 600 هزار تن است که خراسان شمالی با تولید سالانه 11 هزار تن شکر، یک درصد شکر کشور را تولید می نماید.

وی سرانه مصرف سالانه شکر در استان خراسان شمالی را 27 کیلوگرم مطرح کرد و اضافه کرد: شکر مصرفی استان حدود 23 هزار تن در سال است که مابقی احتیاج ساکنان استان به وسیله تبدیل و تولید شکر خام حمل شده از دیگر استان ها، به دست می آید.

وی گفت: این استان با تولید 108 هزار تن چغندر قند و میانگین عملکرد 50 تن در هکتار با عیار 17.7 درصد، در بین 20 استان چغندرخیز کشور، صندلی نهم را دارد.

ستایش مهر اضافه کرد: کوشش می کنیم با افزایش سطح زیر کشت چغندر قند، سهم استان از تولید شکر کشور را به 1.5 درصد برسانیم.

وی اضافه کرد: سرمای بهاره و بارندگی های پی در پی سال جاری فرایند کشت چغندر قند در خراسان شمالی را طولانی نموده و موجب شد که علیرغم سپری شدن موعد تقویمی هرساله، کشت این محصول در استان همچنان ادامه داشته باشد.

هرساله کشت چغندرقند در کشتزارهای خراسان شمالی در سرانجام اردیبهشت به سرانجام می رسید اما سال جاری با گذشت نیمی از ماه خرداد هنوز کشاورزان مشغول کاشت این محصول در کشتزارهای منطقه هستند.

کارشناس مسوول چغندر قند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سطح قرارداد چغندرکاران استان با کارخانه قند شیروان را هزار و 988 هکتار دانست و اضافه کرد: سال جاری هزار و 968 هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت این محصول رفته است که تا به امروز سطح سبز آن هزار و 466 هکتار بوده است.

ستایش مهر با بیان اینکه تا به امروز 90 درصد کشت چغندر قند در این استان صورت گرفته است، اضافه کرد: عملکرد تولید این محصول در هر هکتار 45 تا 50 تن است که پیش بینی می گردد سال جاری حدود 100 هزار تن چغندر قند از کشتزارهای منطقه برداشت گردد.

وی گفت: پارسال حدود 85 هزار تن چغندر قند از اراضی این استان برداشت شده بود.

وی سطح کشتزارهای چغندر این استان در سال گذشته را هزار و 700 هکتار مطرح کرد و گفت: پیش بینی می گردد سال جاری 300 هکتار بیشتر از سال قبل زیر کشت این محصول برود.

ستایش مهر گفت: پارسال در مجموع 171 هزار تن محصول چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شده بود که از این میزان 90 هزار تن متعلق به استان خراسان شمالی بود.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که در 82 هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1209

به "خبرنگاران کشتزارهای خراسان شمالی نیمی از شکر استان را فراوری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشتزارهای خراسان شمالی نیمی از شکر استان را فراوری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید