حریرچی: کل محدودیت های کرونایی فقط 10 درصد تردد مردم را کاهش داد ، یعنی مردم جای مسافرت، کوه رفتند!

به گزارش آسمان تو، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با مرگ روزانه 250 نفر براثر کرونا، حدود 25 درصد کل مرگ های کشور ناشی از این ویروس است، در قانع کردن لایه هایی از جامعه برای رعایت اصول بهداشتی پیروز نبوده ایم.

حریرچی: کل محدودیت های کرونایی فقط 10 درصد تردد مردم را کاهش داد ، یعنی مردم جای مسافرت، کوه رفتند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست پویش اطلاع رسانی مقابله با کرونا در ارتباط آنلاین با سازمان های مالی فعال در حوزه اطلاع رسانی کرونا اضافه کرد: اکنون نگران موج چهارم کرونا هستیم. پیش بینی این است که شرایط بدتر می گردد، فوتی بالای 200 نفر ناشی از کرونا را اکنون داریم. در حالت عادی حدود هزار نفر روزانه در کشور فوتی داریم، در واقع 250 فوتی کرونا یعنی 25 درصد کل فوتی های کشور و این رقم کمی نیست.

وی اضافه کرد: اینکه وزیر بهداشت می گوید تعداد کشته ها بیشتر می گردد حتی ممکن است از پاییز که بالای 400 فوتی رسیدیم هم بدتر گردد همه این افراد خواهر برادر، پدر، مادر و همسر یک نفر هستند، وقتی جان کسی از بین می رود همه ما مورد سوال قرار می گیریم، احتیاج هست مردم را متقاعد کنیم که همکاری نمایند. در لایه هایی از مردم پیروز بودیم، اما در لایه هایی از مردم یا به علت احتیاج های مالی یا مشکل انتقال مفهوم و مشکل ایجاد باور نتوانستیم مردم را قانع کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در شرایطی که اسفند و 6 ماه دوم سال 99، تعطیلی فعالیت حضوری دانش آموزان، معلمان، دانشجویان، استادان، منع تردد شبانه، شهر های قرمز، محدودیت های سفر و تعطیلی های بعضی ادارات را داشتیم، اما کاهش تردد مردم حدود چهار درصد نسبت به قبل از کرونا بود در واقع اتفاق خاصی نیفتاده است مردم به کوه و جنگ و خانه های هم رفته اند. در واقع اگر 35 درصد مردم خوب عمل می نمایند یک تعدادی بدتر از قبل رفتار می نمایند.

وی اضافه کرد: درخواست تقاضامندانه ما این است به طریقی روشن تر و با بیانی هنری تر و مردم پسندتر مفاهیم پیشگیری از کرونا را به مردم انتقال دهیم. عملیات اطلاع رسانی در قالب پویش یکپارچه اطلاع رسانی سراسری برای غلبه بر کرونا اجرا می گردد. با اقداماتی که در این شرایط سخت انجام می گردد در دوران پساکرونا برای سازمان هایی که در این زمینه همکاری می نمایند، این اقدامات حتی از تبلیغات مستقیم مفیدتر است و پس از کرونا نیز برای این سازمان ها منافع دارد.

حریرچی گفت: سلامت مردم اعم از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی بیش از همه موثر از عوامل اجتماعی و مالی مثل درآمد، توزیع مناسب درآمد، میزان اشتغال و بهره مندی مردم از مسکن و تفریح مناسب، اعتیاد، طلاق و بیکاری است. همه این ها در سلامت مردم تاثیر دارد و بی راه است که فکر کنیم همه مسائل بهداشت و درمان کشور را با خدمات سلامت و اقدامات وزارت بهداشت و دولت می توان برطرف کرد.

وی ادامه داد: هر حوزه باید کار خود را انجام دهد، افزایش سرانه ملی هر کشور یا افزایش سواد زنان هر کشور رابطه مستقیم و افزایش طول عمر و کیفیت زندگی و عدم بیماری افراد یک جامعه ارتباط دارد، در دوره کرونا، این مسائل تشدید شده، هنگام بروز کرونا هیچ یک از جوامع آمادگی مقابله با کرونا را نداشتند. در این میان انسجام مدیریتی، دسترسی به منابع، سرمایه اجتماعی و میزان اعتماد اجتماعی بین دولت و مردم مشخص نماینده اصلی در پیروزیت مقابله با کرونا است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: اکنون نحوه مدیریت کرونا و میزان مرگ و میر و کاهش تاثیرات آن در زندگی روزمره به عنوان عامل سنجش کارایی و توسعه اجتماعی کشورهاست که با این معیار ها سنجیده می گردد. در این بین سازمان هایی که توانسته اند با وجود مسائل مردم، در این زمینه فعال باشند از صندلی ویژه ای برخوردار هستند.

وی گفت: به تعبیر دیگر، تبعات کرونا شاید از پیامد های جنگ جهانی اول و دوم، بحران های مالی بشتر باشد، زیرا تعداد کشته های یک ماه پیش آمریکا از مجموع کشته های دو جنگ جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام و حادثه 11 سپتامبر بیشتر بوده است. کشوری که اگر در یک گوشه جهان وقتی یک سربازش کشته گردد لشکرکشی چند 10 میلیارد دلاری انجام می دهد تا آن فوت جبران گردد، این چنین گرفتار شده است.

حریرچی ادامه داد: در ایران زمانی گرفتار کرونا شدیم که دو سال پیاپی رشد مالی منفی حدود منفی پنج درصد را تجربه نموده بودیم بعد از آن بود که وارد بحران کرونا شدیم؛ در شرایطی که رشد مالی منفی تورم بالای 40 درصد را تجربه کردیم. مسائل کاهش اشتغال را داشتیم، نرخ برابری ارز با ریال تغییر نموده بود و در اوج تحریم که می خواستند ملت ایران را به زانو درآورند و همه را تحت فشار قرار دادند، با بحران کرونا روبرو شدیم. می گویند با دست و پای در این اقیانوس شنا کنید، شاید بگردد این کار را کرد، اما اگر پارچه ای هم جلوی دهان آدم ببندند دیگه کار خیلی سخت می گردد.

وی گفت: وقتی ماسک و ونتیلاتوری که می خواهیم وارد کنیم را هم توقیف می کردند، کار سخت می گردد، با توجه به کرونا و اثرات آن نقش سازمان ها در حمایت از مردم بسیار لازم است. مقابله با این مسائل بدون یاری خیریه ها، مردم و سازمان های عظیم از عهده وزارت بهداشت و دولت بر نمی آید، این اقدام هم به عنوان نقش اجتماعی سازمان ها و هم به عنوان تبلیغات برند آن ها می تواند مطرح گردد.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: در بیشتر ایالات آمریکا 70 درصد بیمارستان ها توسط سازمان های خیریه و غیر انتقاعی ایجاد و مدیریت می گردد. دولت کمتر از 30 درصد بیمارستان ها را اداره می نماید. در ایران نیز در این راهی که طی کردیم از حمایت سازمان های مردم برخوردار بوده ایم در ادامه هم انتظار این حمایت را داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1753

به "حریرچی: کل محدودیت های کرونایی فقط 10 درصد تردد مردم را کاهش داد ، یعنی مردم جای مسافرت، کوه رفتند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریرچی: کل محدودیت های کرونایی فقط 10 درصد تردد مردم را کاهش داد ، یعنی مردم جای مسافرت، کوه رفتند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید