جمال زاده 50 سال پیش نامزد نوبل ادبیات بود

به گزارش آسمان تو، وب سایت آموزشگاه سوئد، مسئول برگزاری جوایز نوبل ادبیات، در حالی از فهرست نامزدهای دریافت نوبل ادبیات سال 1969 پس از 50 سال رونمایی کرد که نام محمدعلی جمال زاده نیز در فهرست بیش از 100 نفره دیده می گردد.

جمال زاده 50 سال پیش نامزد نوبل ادبیات بود

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در این فهرست که شامل 103 نویسنده از کشورهای مختلف است، نام محمد علی جمال زاده، داستان نویس ایرانی در میان نامزدهای دریافت جایزه سال 1969 در کنار چهره هایی چون ادوارد آلبی، سیمون دوبوار، خورخه لوئیس بورخس، ای. ام فورستر، گونتر گراس، لوئی آراگون، هاینریش بل، فردریش دورنمات، اوژن یونسکو، آرتور میلر، ولادیمر نوباکوف، پابلو نرودا، ازرا پاوند و تورنتون وایلدر دیده می گردد.

جایزه نوبل ادبیات سال 1969 در نهایت به ساموئل بکت نویسنده و نمایش نامه نویس مطرح ایرلندی رسید.بر اساس اطلاعات موجود در سایت آموزشگاه سوئد، ایرانی ها پیش از محمد علی جمال زاده، 11 بار دیگر نیز در میان گزینه های کسب نوبل ادبیات قرار داشته اند:

آموزشگاه نوبل، نامزدهای دریافت جایزه نوبل ادبیات هر سال را تا 50 سال پنهان نگه می دارد و به همین دلیل فهرست کامل نامزدهای سال 1969 اخیرا منتشر شده است که در این لینک قابل مشاهده است. م

حمدعلی جمال زاده سال 1274 در اصفهان به جهان آمد. حدود 12 سال داشت که پدرش او را برای تحصیل به بیروت فرستاد. سپس به فرانسه رفت و دیپلم حقوق گرفت. بعد به ایران آمد، اما پس از زمانی کوتاه، به ژنو بازگشت و تا انتها عمر در آن جا ماند. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی می دانند. این نویسنده 17 آبان ماه سال 1376 در ژنو (سوییس) درگذشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 871

به "جمال زاده 50 سال پیش نامزد نوبل ادبیات بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمال زاده 50 سال پیش نامزد نوبل ادبیات بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید