برای حفظ تایرها در شرایط ایده آل چه باید کرد؟

به گزارش آسمان تو، شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را در کره خاکی پدید آورده و بسیاری از مردم در کشورهای مختلف مجبور هستند به خاطر شکستن زنجیره انتقال، اوقات خود را در قرنطینه خانگی سپری نمایند. این مساله سبب شده رفت و آمد در مسیرهای عمومی به کمترین حد ممکن برسد، طوری که طبق گزارش اخیر مسیریاب ویز میزان رانندگی در سطح جهان تا 60 درصد کاهش یافته است.

برای حفظ تایرها در شرایط ایده آل چه باید کرد؟

با توجه به این شرایط شمار زیادی از خودروها اکنون در حیاط منازل، پارکینگ ها یا سطح خیابان ها رها شده و مدتی است که از جای خود تکان نخورده اند. احتمالا می دانید عدم استفاده و پارک طولانی مدت خودرو، به بعضی اجزا از جمله تایرها صدمه می زند.

به منظور پیشگیری از صدمه دیدن تایرها در دوران قرنطینه و حفظ آنها در شرایط بهینه، نشریه تخصصی Tyre Reviews اخیرا با انتشار ویدیویی جالب، رعایت چند نکته را به مالکین خودروها توصیه کرده است. چنانچه شما هم مجبورید برای مدتی نسبتا طولانی (مثلا چند هفته) اتومبیل خود را در جایی متوقف کنید، می توانید با رعایت این نکات میزان آسیب دیدگی تایرها را به حداقل برسانید.

بازبینی و آنالیز دقیق تایرها قبل از پارک

در گام اول باید تایرها را با دقت آنالیز کرده و هر گونه ذرات اضافی و گرد و غبار را از آنها پاک کرد. برای این کار می توان از همان روش سنتی ابر و کف یاری گرفت. در کارواش ها معمولا از آب پر فشار برای تمیز کردن تایرها استفاده می گردد، Tyre Reviews این روش را به خاطر احتمال صدمه به دیواره تایر مناسب نمی داند.

امواج فرابنفش برای تایرها مضر هستند، به همین جهت چنانچه قرار است خودرو زیر آفتاب بماند، پیشنهاد می گردد جداره ها با واکس های محافظ UV پوشانده شوند. همچنین با تمیز شدن تایرها بهتر است میزان خوردگی کناره ها و آج ها آنالیز گردند تا در صورت کمتر شدن عمق از سه میلی متر در قسمت میانی، خرید حلقه های جدید را در لیست خرید خود بگنجانید. برای سنجش عمق، می توان حد سه میلی متر را روی یک سکه تعیین کرده و با قرار دادن آن در داخل آج شرایط را تشخیص داد. بستن سر والف (والو) تایرها دیگر نکته ای است که Tyre Reviews توصیه می نماید.

قرار دادن خودرو روی جک در صورت امکان

خودروها برای جابجایی و حرکت ساخته شده اند و توقف طولانی مدت برای آنها - به خصوص تایرهایشان - همانند سم است. وقتی خودرویی به مدت چند هفته یا بیشتر در جایی ساکن باقی می ماند، قسمتی از تایرها که با زمین در تماس است به دلیل تحمل وزن بالا حالت قوسی خود را از دست داده و به تدریج فرمی مسطح پیدا می نماید.

برای جلوگیری از وقوع اتفاقی مشابه و در صورت فراهم بودن امکانات باید خودرو را روی جک قرار داد تا تایرها تماسی با زمین نداشته باشند.

افزایش فشار باد تایرها

حتما خواهید گفت امکان بهره گیری از جک برای همه مردم وجود ندارد. در این حالت می گردد به روش افزایش فشار باد تایرها متوسل شد. با این کار تایرها مقاومت بیشتری در برابر وزن سنگین خودرو پیدا می نمایند. برای اینکه بدانید تا چه حد اجازه دارید فشار باد تایرها را افزایش دهید، باید به تعیینات درج شده در دیواره لاستیک توجه کنید.

اگر این کار را انجام دادید، یادداشتی را روی داشبورد یا پشت فرمان بگذارید تا هر زمان قصد حرکت مجدد داشتید بدانید اول از هر چیزی باید باد تایرها را مجددا تنظیم کنید، زیرا حرکت با لاستیک پر باد علاوه بر صدمه به قسمت میانی آن، چسبندگی و راحتی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.

جابجایی خودرو هر چند وقت یک بار

پس از افزایش فشار باد تایرها و پارک کردن خودرو در مکانی مناسب، باید هر چند روز یا نهایتا هر هفته یک بار، اقدام به جابجایی آن نمود تا فشار مداوم تنها روی قسمتی ثابت از تایرها نباشد. حرکت دادن خودرو به اندازه 30 سانتی متر برای تحقق این هدف کافی است.

برای جابجایی 30 سانتی متری اصلا نیازی به استارت و روشن شدن موتور نیست، بلکه بهتر است با هل دادن به جلو یا عقب، ضمن ورزش کردن مکان خودرو را اندکی تغییر دهید. به یاد داشته باشید روشن کردن موتور برای مدتی خیلی کوتاه، باعث فشار به باتری و همچنین تجمع رطوبت در بعضی اجزا شده (مثل مجموعه اگزوز) و در صورت تکرار ممکن است به از کار افتادن باتری یا خرابی قطعات دیگر منجر گردد.

حفظ خودرو دور از تابش مستقیم آفتاب

همانطور که در ابتدا اشاره شد، تایرها اصلا امواج فرابنفش را دوست ندارند. از این رو بهتر است اتومبیل خود را در پارکینگ یا هر نقطه ای که دور از تابش مستقیم آفتاب است، پارک نمایید. در صورت فراهم بودن پارکینگ استفاده از آن کاملا پیشنهاد می گردد، چرا که از خودرو در برابر هر گونه تغییرات دمایی شدید نیز محافظت خواهد شد.

استفاده از نگهدارنده های مخصوص

قطعات جانبی مخصوصی وجود دارند که برای قرار دادن در زیر چرخ ها طراحی شده اند. این قطعات نقش نگهدارنده را ایفا کرده و دارای قوسی مشابه با قوس تایر هستند. با گذاشتن این قطعات در زیر هر چهار چرخ، فشار موجود روی تایرها پخش شده و از احتمال مسطح شدن قسمتی که با زمین در تماس است، تا حد زیادی پیشگیری می گردد.

نکات کاربردی دیگر

اگر خودرویتان به مدت چند هفته در جایی ساکن باقی خواهد ماند، قبل از پارک کردن بهتر است به اندازه کافی بنزین زده و سری هم به کارواش بزنید. پس از پارک کردن هم از فرصت موجود می توانید برای آنالیز قسمت های مختلف، محکم کردن پیچ و مهره ها و کنترل شرایط سیالات استفاده نمایید.

باتری یکی از اجزایی است که با پارک طولانی مدت خودرو ممکن است به اصطلاح بخوابد. برای جلوگیری از این اتفاق دو راه پیش رو دارید. اولین راه این است که باتری را از ماشین جدا کرده و یا حتی الامکان ترمینال های (سر باتری) آن را باز کنید.

راه دوم این است که حداقل هر هفته یک بار استارت زده و اجازه دهید خودرو به مدت 15 دقیقه روش بماند. البته حتما می دانید این روش باعث اتلاف بنزین و آلودگی هوا می گردد.

عدم درگیر کردن ترمز دستی، دیگر نکته ای است که باید مد نظر قرار بگیرد. چنانچه لنت و دیسک برای مدتی طولانی با هم در تماس باشند، محتمل است به هم چسبیده و یا فرسوده شوند. از این رو توصیه می گردد برای ثابت نگه داشتن خودرو آن را در دنده قرار دهید یا از همان نگهدارنده های مخصوص یا استاپر (قطعه ای که برای انداختن جلوی چرخ ها طراحی شده و نقش سنگ را به روشی با کلاس تر ایفا می نماید!) استفاده نمایید.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 12 تیر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1152

به "برای حفظ تایرها در شرایط ایده آل چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای حفظ تایرها در شرایط ایده آل چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید