ال چاپو؛ نسخه چینی

به گزارش آسمان تو، با اتفاقی که چند روز پیش در فرودگاه اسخیپول آمستردام هلند رخ داد، یکی از عظیم ترین تعقیب وگریزها برای دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر به نقطه پایانش رسید.

ال چاپو؛ نسخه چینی

جهت دریافت مشاوره خدمات سفارش کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران از روزنامه خبرنگاران، گرچه اصل ماجرا مربوط به روز آدینه بود اما دو روز طول کشید تا خبر تایید و منتشر گردد.

ماجرا از آن قرار است که سه چاپ لاپ که بر اساس اعلام بسیاری از سازمان های امنیتی عظیم ترین قاچاقچی مواد مخدر در آسیاست، توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه شهر آمستردام دستگیر شد.

برای آن که بدانیم دستگیری این قاچاقچی تا چه اندازه مهم بوده، کافی است بدانیم بسیاری از رسانه ها او را با خواکین گازمن،ملقب به ال چاپو، قاچاقچی عظیم مواد مخدر مکزیک و حتی پابلو اسکوبار مقایسه می نمایند.

در این میان، مقامات قضایی استرالیا خواهان تحویل این مجرم بین المللی شده اند. توماس آلینگ، سخنگوی پلیس هلند بابیان این که سه چاپ قصد داشت از فرودگاه آمستردام به سمت کانادا پرواز کند، خاطرنشان کرد او به احتمال زیاد تحویل مقامات استرالیایی می گردد.

سه چاپ که در زمان دستگیری سنش حدود 55ساله تخمین زده شده و در این سال ها بانام های مستعاری همچون برادر شماره3، سم گور، T1، آ لاپ، دنیس و زی ژی فعالیت می کرد، متولد شهر گوانگجوی چین است. او سال1988 به کانادا مهاجرت کرد.

باوجوداین، نزدیک به یک دهه طول کشید تا شبکه قاچاق او در این کشور کشف گردد. او در کانادا با خانواده ریزوتو ارتباط برقرار کرد و بسیاری از معاملات خود را با یاری آنها انجام داد.

خانواده ریزوتو که به دلیل اقدامات مجرمانه شان در کبک و اونتاریو بسیار شناخته شده هستند، به گفته اف بی آی یکی از گروه هایی است که نقش به سزایی در قاچاق مواد مخدر به ایالت های مختلف آمریکا دارد.

اما درنهایت و در سال1998، سه چاپ به اتهام قاچاق هرویین به آمریکا دستگیر و به 9سال زندان محکوم شد اما شش سال بیشتر پشت میله های زندان نبود.

وکیل او به قاضی محلی در نیویورک گفت پسر سه چاپ به دلیل بیماری سرطان روزهای پایانی عمرش را می گذراند و احتیاج به مراقبت پدرش دارد.

سه چاپ حتی قول داد در صورت آزادی، یک رستوران عظیم در آمریکا تأسیس کند اما ماجرا آن طور که مقامات قضایی انتظار داشتند، پیش نرفت.

آن طور که مقامات استرالیایی می گویند، او خیلی زود دوباره به سمت قاچاق مواد مخدر برگشت و با استفاده از مواد شیمیایی که از نقاط مختلف چین به دست می آورد و با یاری شبکه گسترده توزیع خود، سندیکای سم گور را تأسیس کرد.

او از مثلث طلایی که منطقه ای مرزی بین سه کشور تایلند، لائوس و میانمار است، بیشترین بهره را برد و آنجا را به پاتوق جهانی فراوری هروئین و مت آمفتامین تبدیل کرد. بر اساس گزارش سازمان های امنیتی استرالیا، او محموله های خود را در کشتی های حمل چای پنهان می کرد.

سه چاپ علاوه بر گسترش فعالیت خود در کشورهای همسایه همچون هنگ کنگ و ماکائو، با گروه هایی همچون یاکوزا در ژاپن، گروه غیرقانونی موتورسواری کومانچرو در استرالیا و دیگر گروه های مافیایی در این کشور همکاری کرد.

به واسطه همین اقدامات بود که او عظیم ترین شبکه فراوری و پخش مواد مخدر را در قاره آسیا به نام خودش زد و به همین دلیل سازمان ملل دریکی از گزارش هایش خاطرنشان کرد شرکت سم گور فقط در عرض یک سال، 17میلیارد دلار مواد مخدر صنعتی به ژاپن، نیوزیلند و دیگر کشورهای آسیای شرقی صادر نموده بود.

همچنین شبکه خبری ای اف پی چند سال پیش در گزارشی خاطرنشان کرد سندیکای سم گور در سال 2018 حدود 18میلیارد دلار سود خالص از قاچاق مواد مخدرش به دست آورده است.

اما نکته این است که چرا از بین تمام کشورهایی که مقصد محموله های سه چاپ بودند، مقامات استرالیایی تا این اندازه پیگیر دستگیری او بودند. بنا به گزارش مقامات رسمی استرالیا، حدود 70درصد قاچاق مواد مخدر صنعتی به این کشور توسط سم گور و زیرشاخه های او صورت گرفته بود.

آنها در سال2013 نیز گروهی متشکل از 27نفر را به جرم واردکردن مواد مخدر صنعتی به این کشور دستگیر کردند.

بعد از پیگیری شدید مقامات استرالیایی بود که دیگر کشورهای آسیایی نیز نسبت به فعالیت سم گور حساس شدند و نتیجه اش کشف محموله های عظیم متعلق به این باند بود.

پس از چند سال پیگیری برای دستگیری این قاچاقچی معروف، عملیاتی موسوم به کونگور با مشارکت 20سازمان از چند قاره تحت راهنمایی پلیس فدرال استرالیا روز آدینه کلید خورد و یکی از عظیم ترین قاچاقچی های جهان بدون درگیری و تنش در آمستردام دستگیر شد.

میثم مزینانی - حوداث روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1567

به "ال چاپو؛ نسخه چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ال چاپو؛ نسخه چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید